کد خبر: 974727
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
در پی استقرار ارتش سوریه در شمال این کشور خطر رویارویی بین این نیرو‌ها با ارتش ترکیه افزایش یافته است و مقامات آنکارا برای جلوگیری از درگیری با نیرو‌های مقاومت، با وساطت روس‌ها کانال‌های محرمانه را با دمشق آغاز کرده‌اند، اما بشار اسد در سخنانی با انتقاد از تجاوزگری‌های ترکیه، اردوغان را دزد خطاب کرده که به دنبال سرقت اراضی سوریه است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رئیس‌جمهور ترکیه که با حمایت اطلاعاتی ایران از کودتای سه سال پیش گریخت، دیروز همان روشی را به کار گرفت که چندروز قبل دونالدترامپ در نامه‌ای خطاب به او به‌کار برده بود و در اظهاراتی خلاف عرف دیپلماتیک از رئیس‌جمهور ایران خواست صدا‌هایی را که علیه عملیات ترکیه موضع گرفته‌اند، در داخل ایران خاموش کند!

به گزارش «جوان»، رئیس‌جمهور ترکیه که به خاطر تجاوز به خاک سوریه و کشتار کردها، از سوی جامعه بین‌المللی تحت فشار است، برای پیشروی در شمال سوریه هم مانع بزرگی به نام ارتش را پیش روی خود دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته است که ارتش این کشور قصد دارد تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه پیشروی کند، اما این مسئله احتمال درگیری بین نیرو‌های ترکیه و ارتش سوریه را بالا می‌برد. به همین خاطر آنکارا به دنبال راهکار‌هایی است تا از بروز چنین اتفاقی که ممکن است بحران در سوریه را تشدید کند، جلوگیری کند. برخی مسئولان ترکیه دیروز فاش کردند با وجود خصومتی که آنکارا از مدت‌ها قبل با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دارد، آنکارا از طریق کانال‌های محرمانه رایزنی‌هایی را با دولت سوریه برای ممانعت از درگیری مستقیم در شمال شرق سوریه آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سه مسئول ترکیه اظهار کردند: «دو طرف کاملاً محتاطانه کانال‌های ارتباطی را چه به شکل ارتباطات نظامی و اطلاعاتی مستقیم و چه پیام‌های غیرمستقیم از طریق روسیه برای ممانعت از خطر درگیری ایجاد کردند». یک مسئول امنیتی ترکیه گفت: «ما مدت‌هاست برای جلوگیری از هرگونه مشکلی در میدان درگیری درباره مسائل نظامی و اطلاعاتی با سوریه در ارتباط هستیم». ترکیه در حالی به دنبال جلوگیری از درگیری با ارتش سوریه است که مقامات دمشق بار‌ها گفته‌اند که نیرو‌های ترکیه اشغالگر هستند و به زودی مناطق اشغالی را آزاد خواهند کرد. در شرایطی که آنکارا سیاست خود علیه بشار اسد را تغییر نداده است، رایزنی‌های امنیتی با دمشق این واقعیت را بازگو می‌کند که اسد کنترل سوریه را دوباره به دست گرفته است و آنکارا نیز نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند. نیرو‌های ارتش سوریه در روز‌های اخیر بر اساس توافق با کردها، در مناطق شمالی مستقر شده‌اند تا مانع پیشروی ارتش ترکیه و هم‌پیمانانش شوند. با توجه به اینکه نیرو‌های مقاومت در آزادسازی مناطق اشغالی، مصمم هستند ترکیه برای پیشروی در عمق سوریه با چالش بزرگی روبه‌رو است. تجاوز ترکیه حتی واکنش کشور‌های غربی را هم به دنبال داشته است و آن‌ها برخی تحریم‌ها را علیه آنکارا اعمال کرده‌اند و اردوغان در این تجاوز نظامی تنها مانده است.

تجاوز ترکیه به شمال سوریه، نگرانی روس‌ها را افزایش داده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهار شنبه در سخنانی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط دشواری در سوریه حاکم است، گفت امیدوار است روابط خوب مسکو و آنکارا بتواند به حل وضعیت کنونی کمک کند. به نوشته خبرگزاری اینترفکس، بنا بود در دیدار اردوغان با پوتین در مسکو که قرار بود سه شنبه شب به وقت محلی برگزار شود، درباره وضعیت سوریه گفتگو کنند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین پیش‌بینی کرد که دیدار پوتین با اردوغان طولانی و پیچیده باشد. وی گفت: «پوتین می‌خواهد در دیدار با اردوغان از جزئیات طرح ترکیه در مورد سوریه اطلاع یابد». پسکوف همچنین تأکید کرد: «ترکیه برای ادامه حضور در خاک سوریه باید از دمشق مجوز بگیرد نه از مسکو.»

اسد: اردوغان دزد است
درحالی که اردوغان و دیگر مقامات آنکارا حمله ترکیه را در دفاع از منافع خود و مشروع تلقی می‌کنند، دولت سوریه این اقدام را تجاوز به تمامیت ارضی خود می‌داند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد دیروز در بازدید از خطوط مقدم جنگ در حومه ادلب گفت: «همیشه گفته‌ایم نبرد ادلب اصل و معیاری برای تعیین سرنوشت جنگ در کشور است». وی با بیان اینکه اردوغان، دزد کارخانه‌ها، گندم و نفت سوریه بوده و امروز هم دنبال سرقت اراضی سوریه است، تأکید کرد: «همه مناطق در سوریه دارای اهمیت هستند، اما آنچه باعث اولویت‌بندی این مناطق می‌شود اوضاع نظامی در این مناطق است». رئیس‌جمهور سوریه همچنین خاطرنشان کرد: «زمانی که هدف دشمنی یا دزدی قرار می‌گیریم باید در کنار یکدیگر و با هم هماهنگ باشیم». اظهارات بشار اسد در خصوص اشغالگری ترکیه درحالی است که اردوغان مدعی است که به خاک سوریه چشم طمع ندارد و دنبال اشغالگری نیست، اما تجاوز آنکارا به خاک سوریه، نمونه بارز اشغالگری است. ترکیه در زمانی که گروه تروریستی داعش شمال سوریه را تحت اشغال خود داشت، نفت سوریه را به بهای اندک از داعشی‌ها خریداری می‌کرد و با تزریق کمک‌های مالی، به ادامه حیات تکفیری‌ها در منطقه کمک می‌کرد و دزد خطاب کردن اردوغان از سوی بشار اسد هم به همین مسئله اشاره دارد. رئیس‌جمهور سوریه در ادامه سخنان خود گفت: «اولین کاری که ما از آغاز دشمنی ترکیه در شمال سوریه کردیم ارتباط با گروه‌های سیاسی و نظامی بود و به مردم گفته‌ایم که روی خارجی‌ها حساب نکنید بلکه روی ارتش، ملت و مردم خودمان حساب کنید». اظهارات اسد غیرمستقیم خطاب به یگان‌های کرد است که در سه سال گذشته تحت حمایت امریکا بودند و از تحویل دادن مناطق شمالی به ارتش سوریه خودداری می‌کردند، ولی امریکا در هفته‌های اخیر دست حمایتی خود را از روی کرد‌ها برداشت و آن‌ها را در چنگال ترکیه ر‌ها کرد. اردوغان درحالی به تجاوزگری در سوریه ادامه می‌دهد که جریان‌های سیاسی ترکیه خواهان عادی‌سازی روابط با دمشق هستند.

خلاف عرف مثل نامه ترامپ
اردوغان که در روز‌های اخیر بسیاری از کشور‌ها را از دم تیغ انتقادات خود در خصوص محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه گذرانده است، این بار نوک پیکان خود را به سمت ایران نشانه گرفت و از منتقدان ایرانی که تجاوز ترکیه را محکوم کرده‌اند، ابراز نارضایتی کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان که هفته قبل نامه خلاف عرف ترامپ، او را طوری از کوره به در کرد که نامه رئیس‌جمهور امریکا را توهین‌آمیز خواند، روز چهار شنبه همان مشی ترامپ را در پیش گرفت و گفت: «ایران پانزده، بیست سال درگیر پرونده هسته‌ای خود بوده و در این ایام همه دنیا موضع اردوغان را می‌دانند، اما متأسفانه در روز‌های اخیر صدا‌هایی از ایران می‌شنویم که متفاوت است. برخی اظهارات درباره عملیات مرا ناراحت کرد. البته این صدا‌ها خارج از دولت است و ما این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم». وی در ادعایی که نوعی مداخله در امور داخلی ایران به شمار می‌رود، تأکید کرد: «ایران نیز جزو روند آستانه است و چنین موضع‌گیری علیه یکی از اعضای آستانه درست نیست. کشور‌های ضامن روند آستانه اکنون چگونه قادرند آن را ادامه دهند؟ لازم بود مقامات ایران به‌خصوص آقای روحانی از این‌گونه اظهارات ممانعت کنند». رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اظهارات آزاردهنده آنان را به شدت محکوم می‌کنم». لفاظی اردوغان علیه تهران در شرایطی است که او احتمالاً یادش رفته است که در جولای ۲۰۱۶، که کشور‌های غربی و عربی به دنبال براندازی اش بودند، با حمایت‌های اطلاعاتی ایران از کودتای ارتش ترکیه نجات پیدا کرد و در مسند قدرت باقی ماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار