کد خبر: 974539
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
دنیا حیدری
خیلی زودتر از این‌ها فدراسیون برای نامه‌نگاری با فیفا باید دست به قلم می‌شد. رفتار شرم‌آور تماشاگران بحرینی جای هیچ‌گونه مماشاتی باقی نگذاشته است. این‌بار داستان سر دادن شعار‌های غیرمتعارف و استفاده از الفاظ رکیک در مورد بازیکنان ایران نبود، بلکه توهین به یک ملت بود؛ توهین به سرود ملی ایران که اگرچه نشان‌دهنده شأن پایین هواداران بحرینی بود، اما نباید به سادگی از کنار آن گذشت تا برای مرتبه دوم تکرار شود.

همه نگاه‌ها بعد از بازی با بحرین به مسئولان فدراسیون فوتبال ایران بود. اقدام سخیف تماشاگران بحرینی هنگام پخش سرود ایران در منامه نه فقط خون یک ملت را به جوش آورده بود که با قوانین فوتبال نیز مغایرات داشت. قوانینی که ملت‌ها را به صلح و دوستی دعوت می‌کند، اما درست در روز‌هایی که فوتبال اروپا درگیر بحث‌های نژادپرستی است و اینفانتینو تأکید می‌کند که با این‌گونه رفتار‌ها به شدت برخورد خواهد شد در جریان رقابت‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی در آسیا نیز شاهد بروز رفتاری غیراخلاقی بودیم که بدون شک باید به شکلی کاملاً جدی با آن برخورد شود. به همین دلیل تمام نگاه‌ها به فدراسیون فوتبال بود که چه برخوردی با این مسئله می‌کند و چه تصمیمی در این خصوص اتخاذ خواهد کرد. فدراسیون این‌بار گویا دست روی دست نگذاشته و به تماشا ننشسته است. بنا بر ادعای امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال شکایتی در این راستا به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال شده که حالا خبر تأیید وصول شکایت ارسال شده به فیفا رسیده است. شکایتی که البته باید دید نتیجه آن چه خواهد بود و می‌تواند درسی جدی به بحرینی‌ها بدهد یا نه.

گفته می‌شود شکایت ارسالی ایران به فیفا در مرحله بررسی و پیگیری قرار دارد. بدون شک فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند مستنداتی را نیز در این راستا ارائه دهد. فیلم‌های اتفاق رخ داده، موجود است و بحرینی‌ها نمی‌توانند منکر رفتار زشت تماشاگرانشان در منامه باشند، اما آنچه این روز‌ها باعث نگرانی شده، رابطه نزدیک برخی ارکان فدراسیون فوتبال با شیخ سلمان بحرینی است. رابطه‌ای که نتوانست مانع رفتار سخیف تماشاگران بحرینی شود، اما باید دید می‌تواند مانعی برای تنبیه و توبیخ آن‌ها از سوی فیفا باشد. اگرچه فدراسیون فوتبال مدعی است از بحرینی‌ها به فیفا عارض شده، اما بدون تردید نمی‌توان تصور کرد بحرینی‌ها که شیخ سلمان را در رأس کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین عضویت در فیفا دارند دست روی دست بگذارند و به تماشا بنشینند تا ایران آن‌ها را بابت رفتار زشت و خجالت‌آور تماشاگرانشان پای میز محاکمه بکشاند، خصوصاً که مسئولان فوتبال بحرین بعد از بازی با ایران به جای سرزنش کردن رفتار سخیف هواداران خودی و عذرخواهی از ایران در کمال تعجب و ناباوری از تماشاگران بحرینی حاضر در استادیوم تقدیر و تشکر کردند تا نشان دهند کوچک‌ترین مشکلی با بی‌احترامی به سرود ملی ایران ندارند.
البته از بحرینی‌ها نمی‌توان انتظاری بیش از این داشت، آن‌ها همان‌هایی هستند که پیشتر بعد از پیروزی برابر ایران و ناکامی کشورمان از صعود به جام جهانی با پرچم سعودی‌ها دور افتخار زده بودند، اما باید دید رابطه نزدیک شیخ سلمان با نفرات فدراسیون فوتبال (کفاشیان و دوستانش) می‌تواند بهانه‌ای برای توجیه رفتار زشت تماشاگران بحرین و ماستمالی کردن آن باشد!

دور از انتظار نیست اگر رئیس سابق فدراسیون فوتبال بحرین که حالا نه فقط قدرت فوتبال قاره را در دست دارد، بلکه در فیفا نیز صاحب مقام و منصب است با استفاده از قدرت و نفوذی که دارد، خصوصاً روی ایرانی‌ها برای مختومه کردن این پرونده اقداماتی انجام دهد تا کشورش در این زمینه متضرر نشود. بدون تردید همان اندازه که بحرینی‌ها روی نفوذ شیخ سلمان برای رهایی از این مهلکه حساب می‌کنند، ملت ایران هم روی جدیت فدراسیون فوتبال برای گرفتن حق مردم حساب باز کرده و انتظار می‌رود حداقل برای یک‌بار هم که شده فدراسیون فوتبال با مردم صادق باشد و منافع فوتبال ایران را فدای رفاقت‌های یک‌طرفه با امثال شیخ سلمان که عایدی برای فوتبال ایران نداشته و ندارد، نکند. هرچند که با توجه به رابطه یک‌طرفه آقایان، حتی در خصوص ادعای ارسال شکایت از بحرین به فیفا هم نمی‌توان خیلی مطمئن بود و تنها نتیجه کار است که می‌تواند نشان دهد آیا فدراسیون در گرفتن حق فوتبال ایران جدیت به خرج داده یا نه!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار