کد خبر: 974164
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵
وزارت ارشاد از سیدجمال ساداتیان و سعید روستایی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «متری شیش‌ونیم» شکایت کرد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: چند هفته پس از انتشار نسخه قاچاق فیلم «متری شیش‌ونیم» در فضای مجازی و اتهام‌زنی تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم به وزارت ارشاد درباره منشأ قاچاق فیلم، حالا ارشاد به دنبال اعاده حیثیت از اتهام‌زنندگان شکایت کرده است.

با انتشار نسخه غیرقانونی فیلم «متری شیش‌ونیم» در فضای مجازی، سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده این فیلم در اظهار نظری بیان داشت: «من یک درصد هم شک ندارم که فیلم ما از وزارت ارشاد به دست افراد شبکه قاچاق افتاده است. ما فیلممان را تاریخ زدیم که چه روزی و با چه منظوری به ارشاد دادیم که بعد دیدیم همان نسخه بیرون آمده است.» سعید روستایی کارگردان «متری شیش‌ونیم» هم در صفحه شخصی‌اش، متنی را منتشر و ممیزان وزارت ارشاد را به بی‌اخلاقی متهم کرد، در این متن آمده است: «حدود ۲۰ سال از زمانی که نسخه بی‌کیفیت فیلم‌ها داخل بسته‌بندی‌های بی‌قواره کنار خیابان‌ها به فروش می‌رسید، گذشته. در این ۲۰ سال تکنولوژی چند برابر هزاره‌های سابق پیش رفته، سینما قلب ماهیت یافته، مجاز و واقعیت روی پرده‌ها غیرقابل تفکیک شده، اما ما هنوز پا در گِل رسیدن به حقوق اولیه خود هستیم. «نسخه بازبینی ارشاد» چطور به دست شبکه‌های ماهواره‌ای رسیده؟ رسم امانت چه شد؟ دلخور از این نیستم که در این تنگنای اقتصادی، کسانی بی‌مزد و منت به تماشای فیلم بنشینند و اوقات خود را خوش کنند. دلخوری اینجاست که بی‌رسمی ممیزان و خیانت در امانت عادی شود.»

اتهام‌زنی به وزارت ارشاد و سازمان سینمایی، بی‌پاسخ نماند و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «طبیعی است که اگر ادعای آقای ساداتیان مبنی بر عرضه غیرقانونی فیلم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اثبات شود، حتماً مطابق قانون با عوامل خاطی به دلیل خیانت در امانت برخورد سخت صورت خواهد گرفت. در صورت عدم اثبات، قاعدتاً ایشان باید تبعات حقوقی این هتک حیثیت را بپذیرند.» اواخر هفته پیش خبر شکایت وزارت ارشاد از سیدجمال ساداتیان و سعید روستایی منتشر شد. یک مقام آگاه در گفتگو با «جوان» علت این شکایت را اعاده حیثیت وزارت ارشاد در برابر اتهام‌افکنی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم متری شیش‌ونیم و عدم اثبات ادعای مطرح شده توسط آن‌ها اعلام کرد. در همین رابطه ساداتیان در گفتگو با یک خبرگزاری با بیان اینکه از طریق پیامک از شکایت وزارت ارشاد با خبر شده است، اعلام کرد: «مسئولان وزارت ارشاد مدعی شده‌اند «متری شیش‌ونیم» توسط عوامل فیلم به بیرون نفوذ کرده است، ما نیز معتقدیم این فیلم توسط عوامل وزارت ارشاد به بیرون قاچاق شده است. من می‌گویم باید یک مرجع صالحه شهود ما را ببیند و بشنود و سپس درباره همه چیز تصمیم‌گیری کند.» وی با تأکید بر اینکه شاید بهترین مرجع، همان سیستم قضایی کشور باشد که حرف دو طرف را گوش دهد و به یک جمع‌بندی برسد تا شبهات مرتفع شده و این قضیه به طور کامل برطرف شود، گفت: «شکایت از طرف وزارت ارشاد است، اما معتقدم باید مدارک به صورت کامل بررسی شوند، چون هر طرف یک ادعا دارند، بنابراین باید هر دو طرف در مرجعی صالحه مدارک خود را ارائه دهند تا ببینیم حرف یا مستندات کدام یک درست‌تر است.» ساداتیان تأکید کرد: «یک بار برای همیشه باید به صورت مستند به این حرف‌ها رسیدگی شود. این کار بهتر از این است که گاهی اوقات این حرف‌ها زده شوند، چون معمولاً هر از چندگاهی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.»

این برای نخستین بار است که وزارت ارشاد از یک تهیه‌کننده و کارگردان به خاطر اظهاراتشان علیه وزارت اعلام شکایت می‌کند و علت آن شکایت اعتراض به انتشار نسخه غیرمجاز فیلم‌هاست. سینمای ایران امسال با افزایش چشمگیر انتشار نسخه‌های غیرمجاز روبه‌رو بوده است، از «رحمان ۱۴۰۰» گرفته تا «متری شیش‌ونیم» و «رستاخیز» تنها تعدادی از فیلم‌هایی بودند که با این مسئله دست به گریبان شدند. شکایت ارشاد از ساداتیان و روستایی در دادسرای هنر و رسانه پیگیری خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار