کد خبر: 974147
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
سیدعبدالله متولیان
امسال در راهپیمایی اربعین حس حضور و ظهور، همواره موج می‌زد. در یادداشت سال گذشته نوشته بودم که اربعین، نشانه‌ای از ظهور و ظرفیت‌سازی برای تمدن بزرگ اسلامی در کل جهان است، امسال با مشاهده خیل عظیم عاشقان می‌نویسم که «اربعین؛ اسم رمز ظهور است». مگر نه این است که مولای ما؛ حضرت حجت ارواحنافداه به هنگام ظهور، با پنج ندا خود را با جد بزرگوارش حضرت حسین علیه‌السلام معرفی می‌کند و از عطشان و عریان و... بودن آن حضرت می‌گوید، پس باید همه مردم جهان، قبل از ظهور امام حسین (ع) را شناخته باشند و شناخت آن امام همام، به‌ویژه طی سال‌های اخیر از طریق راهپیمایی اربعین حاصل شده است. اینک شناخت مردم جهان از امام حسین علیه‌السلام در عصر جاهلیت مدرن یک مسیر ٤۰ ساله را طی کرده است:

۱ - راهپیمایی اربعین که ریشه در سنت و حمایت ائمه معصومین علیهم‌السلام داشته و با حرکت جابربن عبدالله انصاری آغاز شده است، یک پشتوانه ۱۳۸۰ ساله دارد و دشمنان نهضت عاشورا طی قرون متمادی «نه توانسته‌اند جلوی این حرکت را بگیرند»، «نه توانسته‌اند هیچ جایگزینی برای آن خلق کنند»، «نه توانسته‌اند از حرارت آن کم کنند» و «نه توانسته‌اند آن را از مسیر اصلی‌اش منحرف کنند». اربعین؛ آثار مشهود حرارتی است که از محبت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در قلوب مؤمنین که در طول تاریخ توسط علمای شیعه نظیر شیخ مرتضی انصاری و میرزای شیرازی احیا شده است و اینک در عصر جاهلیت مدرن و عصر نظام قانونی! سلطه، با تدبیر و هوشمندی امام و پیشوای انقلاب اسلامی به بزرگ‌ترین اجتماع بشری و خاکریز حق علیه باطل تبدیل شده است. اربعین نقطه اوج و کمال نهضت حسینی و قطب نمای صراط الهی و شاخص تشخیص حق و باطل است.

۲ - امام راحل، انقلاب اسلامی را با اسم رمز محرم و صفر و با نام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام آغاز کرده و تداوم بخشید و در دنیای امروز، به سبک و سیاق نهضت حسینی، انقلاب اسلامی ایران را با «فریاد برائت از مشرکین»، «عدم سازش با مستکبران»، «عدم تمکین از قواعد نظام سلطه»، «دفاع از مظلومان»، «تاختن به ظالمین» و... می‌شناسند و حضرت امام، حج ابراهیمی را فرصتی بزرگ برای تمرکز بر اسلام ناب محمدی و اجتماع عظیم مسلمانان علیه نظام سلطه و تحقق شعار‌های عاشورائیان دانستند. هنگامی که حضرت امام (ره) برائت از مشرکین را مهم‌ترین شاخصه حج ابراهیمی معرفی کردند، تبهکاران و مستکبران عالم سراسیمه به وحشت افتاده و با برنامه‌ریزی و کمک وهابیون حاکم بر سرزمین وحی، موفق به کمرنگ کردن و کم اثرکردن آن شدند و سرمست از باده پیروزی، که موفق به مهار انقلاب اسلامی و جلوگیری از اجتماع حجاج و طنین برائت از مشرکین در جهان شده‌اند.

۳- پس از فروپاشی حکومت بعثی و سلطه امریکایی‌ها بر عراق، حضرت امام خامنه‌ای با هوشمندی وصف ناشدنی و با اغتنام از فرصت آزاد شدن مردم عراق از یوغ رژیم بعثی، ضمن توسعه عمق استراتژیکی انقلاب اسلامی و استفاده از حداکثر ظرفیت‌های دینی و فرهنگی فی‌مابین دو کشور، با تمرکز بر علائق مذهبی دو کشور، بر استفاده از ظرفیت شگرف راهپیمایی اربعین برای وحدت بخشی به جهان اسلام و حرکت به سمت تمدن بزرگ اسلامی تأکید نموده و با استفاده از همین ظرفیت موفق به اضمحلال تروریست‌های داعشی و خارج کردن نظام سلطه از عراق شدند. امام خامنه‌ای در واقع از اجتماع بزرگ و اعجازگونه اربعین به‌عنوان جایگزین مراسم برائت از مشرکین در مقیاسی چند ده میلیونی، برای معرفی الگوی تمدنی جهان اسلام و خاکریز جبهه حق در برابر نظام سلطه نیز استفاده نموده و همه نقشه‌های لیبرال سرمایه داری غربی برای ساخت دین واحد زمینی مبتنی بر تحمیل الگو و سبک زندگی فاسد، ضداخلاق، ضد خانواده، ضد خدای غربی را یکجا نابود ساخته است. نظام لیبرال سرمایه داری غربی که با هزاران نقشه و دسیسه و چاپ و انتشار صد‌ها کتاب نظیر «دهکده جهانی»، «پایان تاریخ»، «نبرد تمدن‌ها» و... و در سایه امپراتوری عظیم رسانه‌ای خود به دنبال نظم نوین جهانی و حاکمیت مطلق خود بر جهان از طریق نابودی اسلام انقلابی بود، با حقد و کینه و چشمان از حدقه درآمده، سقوط و نابودی و اضمحلال تفرعن خود را در حرکت عظیم سالکان اربعین نظاره می‌کند.

۴- اینک در آغاز گام دوم انقلاب در سایه بزرگ‌ترین حماسه باشکوه اربعین و مانور عاشقان امام حسین علیه‌السلام شاهد حرکت به سوی تمدن بزرگ اسلامی و حکومت الگوی جهانی هستیم. جمعیت زائران؛ حیرت‌آور، خیره کننده، اعجازگونه و بی‌نظیر است و گویی حضرت حجت ارواحنافداه، در مانور سالانه از سپاه خود سان می‌بینند و جهان یاغی و سلطه‌گر را به مباهله و قدرت نمایی فرا می‌خوانند. اربعین خاکریز حق و باطل و مرزبندی با دشمنان است. وقتی کمتر از ۳۰ میلیون انسان مستقیماً در سرزمین نینوا و صد‌ها برابر به صورت غیر مستقیم در سراسر جهان، «لبیک یا حسین» می‌گویند، پشت مستکبران عالم می‌شکند، اربعین به کابوس نظام سلطه تبدیل شده و آنان با رعب و وحشت می‌بینند که سپاه حضرت، ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف در حال حرکت و رسیدن به مقصد و مقصود هستند.

۵ - اربعین؛ مأموریت دارد زمینه را برای ظهور پرچمدار عدالت هموار کند: راه‌پیمایی اربعین در ظرفیت‌سازی، غیرقابل باور و غیرقابل تصور است و منطبق با گام دوم انقلاب اسلامی، رشد معنویت و گسترش فضائل اخلاقی را نوید می‌دهد.

گویی اولین مأموریت اربعین، هموار کردن و کوتاه کردن مسیر خودسازی یاران و سربازان امام زمان (عج) است و از این حیث مانند دفاع مقدس هشت ساله، سالک اربعین را صد ساله را یک شبه طی کرده و از زلال کوثر اربعین سیراب و نورانی می‌شود. اربعین؛ در پیوند دادن دل‌های مؤمنان و مسلمانان جهان و پاشیدن بذر وحدت و اخوت ایمانی یک کارگاه و اردوگاه و بلکه دانشگاهی بی‌نظیر است و مسلمانان را به جامعه با اخلاق تراز اسلامی رهنمون می‌شود.

دومین مأموریت اربعین توسعه محور مقاومت به اقصی نقاط جهان از طریق ایجاد سپاه متخلق به فضائل و ملکات انسانی و الهی است و این امر یک مقدمه است برای تشکیل جامعه بزرگ جهان اسلام و اجتماع و همبستگی مسلمانان جهان حول محور ولایت، به وسیله عبور از قومیت، رنگ، زبان، ملیت و تقویت هویت مشترک و هضم خرده فرهنگ‌ها در دریای فرهنگ اسلام ناب محمدی و این تفسیر عینی فرمایش نورانی حضرت حجت ارواحنافداه به شیخ مفید است که باید دل‌های شما به هم برسد.

۶ - مؤلفه‌های اربعین دقیقاً منطبق با گفتمان انقلاب اسلامی و فرایند تحقق حکومت جهانی حضرت مهدی ارواحنافداه است. اربعین با پشتوانه ۱۳۸۰ ساله، شیرینی امت‌سازی را به ما می‌چشاند و تمدن نوین اسلامی در پناه ظرفیت‌های عظیم اربعین: «مهرورزی» «عدالت‌خواهی» «باور به پیروزی و نترسیدن» «از خود گذشتن و ایثارگری» و... را به جهانیان نوید می‌دهد و از این رو است که با قوت می‌توان گفت: «اربعین؛ اسم رمز ظهور است.».

چون در دفاع از حرم عشق بی سریم/ در سر به‌جز حریم حرم را نپروریم
فارغ ز رنگ و مرز و زبان ما برادریم/ پیوند می‌دهد همه را پرچم حسین
شاه رئوف غافله سالار مان شده/ سلطان توس میر و علمدار مان شده
حالا که لطف اهل رضا یارمان شده/ پیوند می‌دهد همه را پرچم حسین
دشمن بدان قرار دل ماست این مسیر/ از خشم این محبت و این عاشقی بمیر
صبح ظهور لشکر ما می‌زند صفیر/ پیوند می‌دهد همه را پرچم حسین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار