کد خبر: 974100
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
لبنان برای سومین روز پیاپی شاهد اعتراضات مردم به وضعیت اقتصادی این کشور است.همزمان مقامات لبنانی بر حمایت از دولت برای ایجاد اصلاحات تاکید کرده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اعتراضات مردم در مناطق مختلف لبنان به نابسامانی اوضاع اقتصادی و معشتی این کشور برای سومین روز پیاپی ادامه دارد. کانون اعتراضات در میدان «ریاض الصلح»، مقر نخست وزیری لبنان در مرکز بیروت است.

مدارس و دانشگاه‌های سراسر لبنان هم به دنبال تظاهرات خشونت آمیز مردمی همچنان تعطیل هستند. برخی موسسه‌های تجاری و دولتی در مرکز بیروت در پی حمله معترضان به آنجا آسیب دیده‌اند. بسیاری از خیابان‌ها توسط ارتش یا معترضان مسدود است.

در درگیری‌های شب گذشته میان معترضان و نیرو‌های امنیتی در مرکز بیروت چهل نفر از متحصنین بازداشت و چهل نفر دیگر از نیرو‌های امنیتی هم زخمی شدند.

مطبوعات صبح امروز لبنان بر تصمیم حکومت برای سرکوب اعتراضات متمرکز بودند. بخصوص که ارتش لبنان از شب گذشته برای حمایت از نیرو‌های امنیتی مداخله کرد. رسانه‌های لبنان همچنین به موضوع ضرب الاجل ۷۲ ساعته سعد الحریری، نخست وزیر لبنان به دولت و رئیس جمهور لبنان برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم اشاره کردند که از سوی معترضانی که هنوز در خیابان‌ها حضور دارند پذیرفته نیست و ساعات آتی را غیر قابل پیش بینی کرده است.

وزیر خارجه لبنان: باید مواظب برخی موج سواری‌ها بر اعتراضات مردمی بود

«جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان دیروز جمعه از کاخ ریاست جمهوری بعبدا در بیروت گفت: آنچه اتفاق افتاده ناشی از انباشت بحران‌هاست. من مردم را می‌فهمم، اما نمی‌توانم مثل آن‌ها بیان کنم و اگر اوضاع درمان نشود، آینده پیش رو وخیم‌تر است.

وی اظهار داشت: آنچه اتفاق می‌افتد، می‌تواند یک فرصت باشد همان گونه که می‌تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود و ما را به آشوب و فتنه بیندازد. این دو گزینه روشن و متناقض است: یا یک فروپاشی بزرگ یا یک نجات جسورانه.

باسیل با تاکید بر اینکه مشارکت جریان آزاد ملی (جریان متبوع وی) را نیز در این اعتراضات درک می‌کند افزود:، اما به آن‌ها هشدار می‌دهم که پشت هر انتخاب و تصمیم اشتباهی کشیده نشوند و آنچه اتفاق می‌افتد باید باعث تقویت جایگاه رئیس جمهور و موضع ما و جایگاه همه اصلاح طلبان شود.

وی تأکید کرد: این تظاهرات‌ها علیه ما کارگردانی نشده است. بسته‌ای از اصلاحات وجود دارد که رئیس جمهور از آن حمایت می‌کند و باید عملیاتی شود و یک سری پیش نویس اصلاحات اقتصادی را با موضوع برق، فساد و اتلاف بیت المال را تهیه کرده‌ایم.

رهبر فراکسیون «لبنان القوی» (جریان آزاد ملی، میشل عون و جبران باسیل) در پارلمان لبنان گفت: برخی سوار بر موج اعتراضات واقعی مردم می‌شوند و سعی می‌کنند آن را از مسیر درست برای دستیابی به اهداف سیاسی خود دور سازند که این اهداف، سرنگونی رئیس جمهور، دولت و پارلمانی است که به درستی انتخاب شده است.

وی اظهار داشت: موضع ما این است که فقط ارائه راه حل اساسی و اصلاحات در بودجه مجاز است و تحمیل مالیات‌های جدید ولو اندک را برای عموم مردم نمی‌پذیریم.

وزیر امور خارجه لبنان بر ضرورت توقف اتلاف بیت المال، فساد و سوء استفاده از ثروت‌های کشور و همچنین بر ضرورت حل مشکل آوارگان که آن را از مهم‌ترین دلایل بیکاری لبنانی‌ها خواند تاکید کرد و گفت: باید قانون بازپرداخت وجوه غارت شده و افشای اسرار بانکی مقامات تصویب شود.

وی همچنین گفت: اگر دولت نتواند تا قبل از ۳۱ ماه جاری بودجه را تصویب نکند باید استعفا کند.

باسیل تاکید کرد: گزینه جایگزین برای دولت فعلی مبهم و بدتر از شرایط فعلی است، به خصوص اگر خلا دولت ایجاد شود و گزینه دیگر هم هرج و مرج و فتنه است. ستون پنجم را که در بین مردم غریب آشناست، به یاد بیاورید.

وی گفت: ما باید گرد هم آمده و کار کنیم، حتی اگر مردم در خیابان باشند و بودجه و اصلاحات را تمام کنیم. حرکت از هرج و مرج به گرسنگی فاجعه بار است و ما ممکن است صحنه یکپارچه اعتراضات مردمی ا از دست بدهیم آن زمان کشور را در چه وضعیتی خواهیم دید.

وی تأکید کرد که آماده است از وزرا و نمایندگان فراکسیون لبنان القوی بخواهد که اسرار بانکی را برداشته و برای روشن شدن سرنوشت وجوه غارت شده تسلیم حکم دادگاه ویژه‌ای در این خصوص شوند.

رئیس جمهور لبنان: برای ایجاد اصلاحات تلاش می‌کنیم

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان هم جمعه شب در دفتر خود در کاخ بعبدا پذیرای جمعی از معترضان بود که در مسیر کاخ ریاست جمهوری بعبدا تجمع کرده بودند.

«رامی علیق» یکی از وکلای لبنانی ریاست گروه نمایندگان معترضان را بر عهده داشته و در دیدار با عون دلایل اعتراضات مردم و بخصوص جوانان را تشریح کرد.

رئیس جمهور لبنان هم بر تلاش خود برای ایجاد اصلاحات ضروری، توسعه نظام سیاسی و مبارزه با فساد و دیگر مسائل مورد اهتمام ملت تاکید کرد.

میشل عون گفت: درد شما درد من است. من احساس شما را درک می‌کنم و برای کاهش درد و رنج شما سخت تلاش خواهم کرد. ما مجموعه‌ای از اقدامات را برای کاهش آنچه که شما از آن شکایت دارید شروع کرده‌ایم و با در نظر گرفتن ترکیب لبنان و قوانین نظام لبنان و حریم خصوصی آن به کار خود در این جهت ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور لبنان به معترضان اطمینان داد که تلاش‌های خود را برای حل اوضاع ادامه خواهد داد.

اعضای گروه معترضان هم از عون برای استقبال از آن‌ها تشکر کردند و قول دادند که نظرات وی را به تظاهرات‌نندگان منتقل کنند.
 
روزنامه الجمهوریه لبنان: سعد الحریری با حزب الله تماس گرفته است
 
در همین حال روزنامه الجمهوریه لبنان هم خبر داد، تماس‌های فشرده‌ای بین رئیس جمهور و نخست وزیر و همچنین رئیس پارلمان و نخست وزیر و همچنین نخست وزیر با وزیر دارایی لبنان جریان دارد. سعد الحریری همچنین با حزب الله هم تماس گرفته است.

مقام نزدیک به حزب الله: استعفای الحریری بحران را حل نمی‌کند

در همین حال روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک مقام سیاسی نزدیک به حزب الله آورده است که این جنبش هرگز از خواسته‌های مردم به دور نبوده است.

این منبع تاکیدکرد: عصبانیت مردم بجاست و همه می‌شنوند و احساس می‌کنند. تماس‌هایی برای مهار اوضاع و آرام کردن اعتراض‌ها جریان دارد تا دولت بتواند مسائل اجتماعی، اقتصادی و مالی را حل و فصل کند.

این مقام با تاکید بر اینکه حزب الله دغدغه اداره راه حل سیاسی را دارد، افزود: ماندن سعد الحریری در مقام نخست وزیری لبنان اهمیت دارد، زیرا استعفای وی هرگز بحران را حل نمی‌کند و چه بسا در آینده با معضل عدم امکان تشکیل کابینه جدید روبرو شویم.
 
منابع جریان ملی آزاد لبنان: باید بلافاصله راه حل‌ها را شروع کنیم

منابع جریان ملی آزاد لبنان در گفتگو با وبگاه خبری النشره گفتند: جبران باسیل به محض تمام شدن سخنان دیروز سعد الحریری برای او پیام فرستاد که نیازی به ضرب الاجل ۷۲ ساعته نیست. باید بلافاصله راه حل‌ها را شروع کنیم.

الجمهوریه همچنین به نقل از منابع نزدیک به تماس‌های میان روسای سه گانه لبنان گفت: مهلت ۷۲ ساعته الحریری معجزه آسا نیست. بلکه یک راه حل وجود دارد اینکه جریان ملی آزاد موافقت خود را با ارائه پیش نویس بودجه ۲۰۲۰ به پارلمان اعلام کند بدون اینکه مشمول اصلاحات باشد. سپس از طریق پیش نویس قوانین جداگانه بسته اصلاحاتی که بعدا به پارلمان ارائه شود مورد بررسی قرار گیرد.
 
منابع کاخ نخست وزیری لبنان: دولت برای ایجاد اصلاحات کاملا جدی است

منابع کاخ نخست وزیری لبنان هم گفتند تنها پیام الحریری به معترضان این است که دولت برای ایجاد اصلاحات کاملا جدی است و باید قبل از اینکه اوضاع بر سر همه خراب شود کار را شروع کرد.

این منابع افزودند: طرف خطاب سعد الحریری در اعطای ضرب الاجل ۷۲ ساعته اول رئیس جمهور و سپس همه نمایندگان در کابینه است تا برای حل بحران کمک کنند.
 
طارق ابراهیم: الحریری باید قدم‌های شفاف‌تری بردارد

«طارق ابراهیم» نویسنده و تحلیلگر سیاسی هم معتقدند سخنان دیروز سعد الحریری را می‌توان به شخصی تشبیه کرد که می‌خواهد آتش را خاموش کند، اما نمی‌داند از کجا شروع کند. وی تاکید کرد: الحریری باید قدم‌های شفاف‌تری بردارد.

وی در گفتگو با النشره تاکید کرد: سخنرانی الحریری همزمان با سخنرانی جبران باسیل، وزیر امور خارجه بود و این گواه این است که ساعت‌های گذشته مذاکره‌هایی بین الحریری و باسیل انجام شده است.

این تحلیلگر فرصت ۷۲ ساعته الحریری به گروه‌های لبنان را در تاریخ لبنان سرنوشت ساز خواند و گفت: ما امروز شاهدیم که معترضان به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ دسته اول خواهان اصلاحات و مبارزه ریشه‌ای با فساد هستند. دسته دوم شعار سرنگونی نظام سرمی‌دهند و نگرانی از درگیری بین این دو دسته وجود دارد.

البناء: سیاست‌های مالی ۳۰ ساله ۱۴ مارس بحران ساز شده است

روزنامه البناء هم به نقل از منابع آگاه خود نوشت: ضرب الاجل الحریری خطاب به جبران باسیل بود که بر ایجاد اصلاحات در بودجه اصرار دارد، اما نخست وزیر لبنان می‌خواهد بودجه به همین شکل در کابینه تصویب و به پارلمان ارائه شود.

این منابع با اشاره به اینکه الحریری در واقع با قرار از واقعیت و شانه خالی کردن از مسئولیت آن را به گردن شرکای خود در کابینه انداخته است، افزود: اعتراضات مردمی علیه همین سه سال از عمر کابینه الحریری نیست، بلکه علیه ۳۰ سال از عمر سیاست‌های مالی و اقتصادی جریان ۱۴ مارس است که ما را به اینجا رسانده است.
 
روزنامه الاخبار: اقدامات جبران باسیل حجم مشکلات را بیشتر می‌کند

روزنامه الاخبار لبنان هم با اشاره به تلاش‌های زیرکانه سابق ولید جنبلاط و سمیر جعجع برای استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان گفت: از همان زمان جریان ملی آزاد و حزب الله متوجه نقشه آن‌ها شده و تا الان در قبال آن سکوت اختیار کردند و حالا هم نخست وزیران سابق با الحریری اعلام همبستگی کردند.

الاخبار اظهارات جبران باسیل وزیر خارجه لبنان یا دیگر وزرای در کابینه اعم از نمایندگان المستقبل، حزب القوات یا الاشتراکی را بی فایده خواند و گفت این اقدامات حجم مشکلات را بیشتر می‌کند و کشور را به فروپاشی سوق می‌دهد. این روزنامه آورده است، باسیل مثل همیشه وعده‌هایی درباره تامین برق می‌دهد و اینکه مخالف وضع مالیات است در حالی که خودش آن را پیشنهاد و تصویب کرده بود.

همزمان با تحرکات جاری، لبنانی‌ها منتظر سخنرانی دبیر کل حزب الله درباره تحولات اخیر هستند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار