کد خبر: 973548
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
عباس حاجی‌نجار
هنگامی‌که خبرگان ملت در تدوین قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی با گنجانیدن اصل ۱۵۰ بر ادامه نقش سپاه پاسداران در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن تأکید و مردم ایران نیز در همه‌پرسی قانون اساسی در آذرماه سال ۱۳۵۸ آن را به تصویب رسانیدند، بسیاری از کسانی که پیروزی و بقای نظام اسلامی را برنمی‌تافته و تشکیل سپاه را مانعی جدی در مسیر اهداف شوم‌شان در تقابل با نظام اسلامی می‌دیدند، از همان روز‌های آغازین به شبهه‌افکنی و مخالفت با این اصل و دوام و بقای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته، یک روز با شعار انحلال سپاه، روزی دیگر بر ضرورت ادغام سپاه و ارتش و در روز‌های اخیر نیز با تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صف‌بندی خود را در مقابله با این نهاد انقلابی آشکار کرده و می‌کنند.

اما به‌رغم این مخالفت‌ها، روند شکل‌گیری و سازمان‌یابی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشان داد که اندیشه حکیمانه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در تشکیل این نهاد و تأیید آن در عرصه‌های مختلف، نقشی اساسی در تثبیت و بالندگی انقلاب اسلامی داشته و سپاه نیز توانسته است در تمامی مراحل تاریخی ۴۰ ساله گذشته انقلاب، متناسب با سطح و نوع تهدیدات به‌درستی عمل کرده و با زدودن گردوغبار چالش‌ها و تهدیدات از چهره انقلاب کارنامه موفقی را از خود بر جای گذارد.

حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در طول حیات بابرکت خود در مورد بسیاری از شخصیت‌ها و نهاد‌های کشور متناسب با خدمات آن‌ها تجلیل کرده‌اند، اما تعبیر ایشان در مورد خدمات سپاه منحصربه‌فرد است، آنجا که فرمودند: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود» یا «اینکه کاش من هم یک پاسدار بودم» و… کسانی که امام را می‌شناسند می‌دانند که امام اهل تملق یا تمجید غیرواقعی نبود و به‌شدت از این مسئله پرهیز داشت و این تعابیر نیز به قابلیت‌ها و توانمندی‌های سپاه در مواجهه با تهدیدات متنوع دشمنان و البته با اتکا به بدنه عظیم مردمی بسیج بازمی‌گشت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر فرماندهان سپاه با اشاره به دشمنی‌های مستمر امریکا و جبهه استکبار و امتداد کوچک آن‌ها در داخل بر ضد سپاه که نمونه بارز آن تحریم سپاه است، گفتند: این دشمنی‌ها که به علت موفقیت‌ها و پیشرفت‌های سپاه پاسداران است، عزت سپاه را در چشم دوست و حتی دشمن افزایش خواهد داد. رهبر انقلاب، سپاهیان پاسدار را فرزندان خود خواندند و افزودند: من صد درصد از سپاه راضی هستم، اما به این حد از پیشرفت سپاه قانع نیستم و معتقدم این نهاد بر اساس توانایی‌ها و استعداد‌های خود می‌تواند ۱۰ و حتی ۱۰۰ برابر رشد و پیشرفت کند.

تعبیر امامین انقلاب نسبت به سپاه با شناخت دقیق از نقش و کارآمدی سپاه است که توانسته در هر مقطع متناسب با سطح تهدیدات عمل کرده و ضمن خنثی‌سازی آن‌ها عزت ایران و اسلام را اعتلا بخشد:

۱-در عرصه انتظامی امنیتی؛ خنثی‌سازی توطئه تجزیه قومی در کشور در روز‌های اولیه پیروزی انقلاب که در قالب بحران‌های گنبد و ترکمن‌صحرا، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و آذربایجان، تجزیه ایران را هدف گرفته بود گام اول سپاه بود، و این در حالی بود که رده‌های سپاه در حال شکل‌گیری بودند. خنثی‌سازی چندین کودتا نظیر کودتای نوژه و قطب‌زاده که براندازی نظام را هدف داشت و سرکوب گروه‌های ضدانقلاب و معاند نظیر گروهک فرقان، منافقین و چریک‌های فدایی خلق که دست به خشونت و جنگ مسلحانه علیه نظام زده و یا عملیات تروریستی و ترور شخصیت‌های نظام درصدد نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند، گوشه‌ای دیگر از فعالیت‌های سپاه بود. آخرین نمونه از فعالیت‌های اطلاعاتی امنیتی سپاه را این روز‌ها در دستگیری و انتقال سر شبکه ضدانقلابی آمدنیوز می‌توان دید.

۲- با آغاز جنگ تحمیلی و هجمه دشمن بعثی علیه نظام اسلامی که تصرف بخش‌هایی از کشور و براندازی نظام در چارچوب طرح کلان امریکا را هدف داشت، میدان جدید مأموریتی در برابر سپاه گشوده شد که البته سازمان و ابزار متناسب با خود را می‌طلبید. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراهی بسیج و نیرو‌های مردمی در کنار ارتش جمهوری اسلامی وارد جنگ شد. سپاه در طول جنگ تحمیلی به یک نیروی نظامی و دفاع نوین تبدیل شد و نیرو‌های پنج‌گانه آن شکل گرفت. نیرو‌های سپاه و بسیج نقش مؤثری در شکست ارتش بعث عراق داشتند و به همراه ارتش از کیان نظام و کشور دفاع کردند و اجازه ندادند، دشمن به هیچ‌یک از خواسته‌های خود برسد.

۳-پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی این سپاه بود که پیرو درخواست دولت‌های وقت، ظرفیت‌های مهندسی خود را برای سازندگی کشور به کار گرفت، به‌رغم انتقادات به حقی که نسبت به استهلاک توان مهندسی و ماشین‌آلات آن وجود داشت یا حتی تبعاتی که ممکن بود برای نیروی انسانی و مدیران این نهاد داشته باشد، اما توانست در این عرصه نیز همچون عرصه دفاعی و امنیتی، قابلیت‌های خود را به اثبات برساند. در همین سال‌های اخیر نیز وقتی‌که در آغاز دوران تحریم‌های جدید، شرکت‌های مختلف اروپایی و آسیایی همچون توتال و هیوندای به بهانه تحریم‌ها و متأثر از فشار امریکایی‌ها مجبور به ترک پروژه‌های عظیم پارس جنوبی شدند، این قرارگاه سازندگی سپاه بود که به کمک دولت شتافت و مسئولیت چند فاز مهم آن را به عهده گرفت و به‌رغم تحریم‌ها و کارشکنی‌های بیگانگان و حتی عدم همراهی برخی مسئولان، توانست آن‌ها را به ثمر برساند. مجموعه خدمات سازندگی سپاه همچون کارکرد‌های دفاعی و امنیتی، فراتر از انتظار از یک سازمان یا نهاد انقلابی است که البته باید ریشه آن را در روحیه جهادی و ولایت‌پذیری کارکنان آن دانست.

۴-در عرصه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز سپاه توانسته است با تشکیل هسته‌های مقاومت و حمایت از گفتمان مقاومت در منطقه تمامی راهبرد‌های نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل در تغییر آرایش منطقه را به شکست بکشاند و با مهار فتنه داعش، عملاً بستر را برای تجلی بهتر اسلام ناب و شکل‌گیری جبهه فراگیر مقاومت فراهم کند.

۵- در دهه اخیر که دشمنان بیداری اسلامی، دایره تهدید‌های خود را در حوزه فرهنگ، متمرکز و سطح عملیات روانی خویش را گسترده کرده‌اند، سپاه توانسته است نقشی کلیدی در عرصه فرهنگی و مقابله با جنگ روانی دشمن در عرصه رسانه‌ای و فضای مجازی ایفا کند.

۶-در عرصه «نوآوری و خلاقیت» سپاه توانست با تولید و ساخت ابزار‌ها و تجهیزات پیشرفته و همچنین در شیوه‌های نظامی و دفاع مبتکرانه به الگو‌های نوینی دررسیدن کشور به بازدارندگی دست یابد و مهم‌ترین نقش را در خنثی‌سازی راهبرد دشمن در تحریم نظامی و اقتصادی کشور داشته باشد. قابلیت‌ها و کارآمدی پیشرفت‌های علمی و صنعت دفاعی کشور که سپاه در شکل‌گیری و تکمیل آن نقشی اساسی داشت، تراز ایران اسلامی را در این عرصه، در جهان ارتقا داده است کارنامه سپاه در عرصه‌های گوناگون، نشانه آن است که سپاه با اتکا به ظرفیت‌های داخلی در کنار دیگر ارگان‌ها و نهاد‌های نظام، توانسته در عین حفظ استقلال کشور در برابر بیگانگان و حفظ دستاورد‌های انقلاب، نقش مهمی در عزت و اعتلای نظام اسلامی داشته باشد و دشمنان را دررسیدن به اهداف‌شان در شکست براندازی نظام اسلامی ناکام بگذارد.

فرمانده معظم کل قوا در مراسم سالانه دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین، با اشاره به این واقعیات افزایش عزت سپاه در داخل و خارج از کشور یادآور شدند: سپاه بحمدالله امروز دارای عزت است -هم در داخل کشور، هم در خارج کشور- و اتفاقاً دشمنان هم به این عزت کمک کرده‌اند. امریکایی‌ها با چهره خشن و عبوس و خصمانه‌ای که نسبت به سپاه نشان داده‌اند، عزت سپاه را بیشتر کرده‌اند؛ این هم کمک دشمن بود به آنچه موردقبول و علاقه ما است. دشمنِ خدا با بندگان خدا دشمنی می‌کند و این دشمنی، بندگانِ خدا را عزیزتر می‌کند، چهره آن‌ها را روشن‌تر می‌کند. همین ویژگی‌ها و کارکرد‌های سپاه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر فرماندهان سپاه یادآور شدند: سپاه پاسداران در عمر پربرکت خود درزمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در جاده تعالی و پیشرفت کاملاً جلو رفته و اوج قابل‌توجهی گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار