کد خبر: 969953
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۹
اگرچه طلا از بالاترین قیمت خود در ۵۲ هفته گذشته عقب‌نشینی کرده، اما این فلز ارزشمند همچنان بیش از ۱۵ درصد رشد قیمت از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون نشان می‌دهد و در مسیر ثبت بهترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۰ است.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: اگرچه طلا از بالاترین قیمت خود در ۵۲ هفته گذشته عقب‌نشینی کرده، اما این فلز ارزشمند همچنان بیش از ۱۵ درصد رشد قیمت از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون نشان می‌دهد و در مسیر ثبت بهترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۰ است.
به گزارش ایسنا، پایگاه خبری فوربس بر مبنای سه دلیل پیش‌بینی کرد که قیمت طلا همچنان از پتانسیل افزایشی برخوردار است.

تورم امریکا بالاخره در حال بالا رفتن است

هنگامی که دونالد ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ به ریاست جمهوری امریکا رسید، بسیاری از ناظران بازار انتظار داشتند قیمت‌های مصرف‌کننده به دلیل سیاست‌های حمایت‌گرایانه وی و بدبینی کلی ترامپ به توافق‌های تجارت آزاد، به سرعت صعود کند. با این حال حتی پس از تعرفه‌های سنگینی که امریکا روی واردات کالا‌های چینی وضع کرد، تورم نسبتاً ثابت ماند.

این امر ممکن است رو به تغییر باشد و آمار تورم آگوست که براساس آن تورم قیمت مصرف کننده بدون در نظر گرفتن قیمت‌های مواد خوراکی و انرژی به ۴ /۲ درصد – بالاترین نرخ در ۱۱ سال گذشته- صعود کرد گواهی بر این اتفاق باشد.
در آگوست بزرگترین افزایش ماهانه هزینه‌های مراقبت پزشکی از سال ۲۰۱۶ تاکنون و همچنین افزایش قیمت بیمه سلامت روی داد. بعلاوه تأثیر افزایش تعرفه ۱۵ درصدی که امریکا از اول سپتامبر روی ۱۱۲ میلیارد دلار واردات کالای چینی وضع کرد، روی این آمار لحاظ نشده است.

بازده منفی در امریکا

در حال حاضر ۱۷ تریلیون دلار بدهی در دنیا با بازده منفی معامله می‌شود و این امر اخیراً باعث شده است قیمت طلا به چندین ارز بزرگ شامل پوند انگلیس، ین ژاپن، دلار کانادا و دلار استرالیا به بالاترین رکورد در چند سال اخیر صعود کند.

در امریکا فعلاً پدیده بازده منفی بدهی حداقل به شکل اسمی مشاهده نشده، اما ممکن است طولی نکشد که چنین اتفاقی روی دهد. بانک مرکزی امریکا تحت فشار شدیدی برای کاهش نرخ‌های بهره به سطح مورد نظر دونالد ترامپ برای رقابت پذیری بیشتر در برابر اروپا، ژاپن و کشور‌های دیگر قرار دارد.
ترامپ در توییتی در ۱۱ سپتامبر نوشت: بانک مرکزی امریکا باید نرخ‌های بهره را به صفر یا پایین‌تر از آن برساند و ما پس از آن فاینانس مجدد بدهی خود را آغاز می‌کنیم. امریکا باید همیشه پایین‌ترین نرخ را پرداخت کند.

بانک مرکزی امریکا در نشست هفته جاری خود نرخ‌های بهره را برای دومین بار در سال میلادی جاری به میزان ۲۵ واحد کاهش داد و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که دو دور دیگر کاهش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۱۹ انجام خواهد گرفت. اگر نرخ‌های بهره امریکا همان طور که ترامپ می‌خواهد به صفر یا پایین‌تر از آن سقوط کند، اوراق بدهی شرکت‌ها جذابیت سرمایه‌گذاری خود را از دست خواهند داد و طلا از این بابت مستقیماً سود می‌برد.

ریسک‌های ژئوپلتیکی و اقتصادی و افزایش تقاضا برای دارایی امن

شماری ریسک‌های ژئوپلتیکی و اقتصادی که در حال حاضر وجود دارند، باعث تقویت تجارت طلا به‌عنوان دارایی امن شده‌اند. رشد اقتصادی در نتیجه تنش‌های تجاری در سراسر جهان آهسته شده و شاخص بخش تولید جهان رشد منفی پیدا کرده است.
سرمایه‌گذاران در انگلیس و نقاط دیگر با نزدیک شدن به مهلت ۳۱ اکتبر برای خروج انگلیس از عضویت اتحادیه اروپا (بریگزیت) به سوی طلا روی آورده‌اند. طلا به پوند تحت‌تأثیر دورنمای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون یک توافق جدایی، در سوم سپتامبر به رکورد ۱۲۸۲ پوند صعود کرد که بیش از ۲۷ درصد رشد قیمت از ابتدای سال ۲۰۱۹ را نشان داد.

سایر نگرانی‌های ژئوپلتیکی شامل ناآرامی در هنگ‌کنگ و حملات روز شنبه به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نیز از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.
چنین نگرانی‌هایی دلیل اینکه چرا بانک‌های مرکزی جهان از سال ۲۰۱۰ خریدار بزرگ طلا بوده‌اند را روشن می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار