سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: یکی از مسائلی که در بخش حمل و نقل جادهای موجب اعتراض و گلایه مسافران شده، موضوع عوارض آزادراهها بوده که بیمنطق گران است و البته هر چند وقت یکبار گرانتر هم میشود. در واقع نحوه قیمتگذاری عوارض آزادراهها همیشه برای مردم مبهم بوده و این سوال را برایشان ایجاد کرده که افزایش نرخ عوارضی آزادراه بر چه پایه و اساسی است و این مبلغ در ازای چه خدماتی دریافت میشود؟
البته بارها مسئولان مربوطه پشت تریبونها آمده و با ژست مسئولانهای از تصمیم افزایش نرخ عوارض آزادراهها دفاع کردهاند. آنها با بهانههای مختلفی، چون هزینه بالای ساخت آزادراهها و محدودیت منابع مالی سعی در توجیه علت گران کردن عوارضی کردند و در نهایت نیز با این بهانهتراشیها تصمیماتشان را به مرحله اجرا رساندند.
اینبار نیز خبری مبنی بر افزایش نرخ عوارض آزادراهها با دستور وزیر راه و شهرسازی منتشر شده است که بر اساس ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی به صورت میانگین ۲۱ درصد نرخ عوارض آزادراهی در کشور افزایش پیدا کرده، مسئلهای که بار دیگر موجی از اعتراضات از سوی مسافران را به راه انداخته است.
گرانی نرخ عوارض آزادراهها به چه علتی؟
گرانی نرخ عوارض آزادراهها در حالی اتفاق میافتد که مسافران نسبت به عدم رسیدگی به آسفالت، روشنایی ناکافی، عدم نصب بلوک و نبود علائم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی در مسیر آزادراهها گلایههایی را مطرح کردهاند. در واقع ایمن نبودن برخی از آزادراهها موضوعی است که بارها از سوی کارشناسان مورد تأکید قرارگرفته و ساکنان در حاشیه این آزادراهها نیز نسبت به آن واقف هستند، اما کمتر مواردی اتفاق افتاده که اقداماتی از سوی پیمانکاران برای ایمنسازی مسیر آزادراه صورت بگیرد یا این اقدامات در حد و اندازهای نبوده که رانندگان و مردم منطقه را راضی کند.
وعدههای بیعمل برای ساکنان اطراف آزادراهها
هنوز از یادها نرفته است که اواخر تابستان سال گذشته عوارضی تهران پردیس با افزایش ۲۸ درصدی به رقم ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. موضوعی که باعث شد تا کمتر کسی تمایل به تردد از این آزادراه را داشته باشد و تصمیم بگیرد که از جاده قدیم تهران رودهن رفت و آمد کند. در چنین شرایطی امسال نیز برای بار دیگر، مبلغ این عوارضی افزایش یافته و به رقم ۵ هزار تومان رسیده است. یعنی هر کدام از ساکنان پردیس که برای رفت و آمد به محل کار خود هر روز از این عوارضی عبور کند، باید روزانه ۱۰ هزار تومان بپردازد!
البته در دستورالعمل ارسالی وزارت راه و شهرسازی آمده: «خودروهای عمومی که بیش از ۴۰ بار از یک عوارضی در طول یک ماه عبور کنند ۵۰ در صد تخفیف میگیرند. ۲۰ درصد تخفیف مربوط به خودروهای پلاکعمومی و ۳۰ درصد مربوط به تردد بیش از ۴۰ بار خودروها در ماه است.» موضوعی که تا به مرحله اجرا نرسد باعث رفع دغدغه و نگرانی ساکنان پردیس نمیشود. زیرا که آنها در سالهای گذشته از این وعدهها بسیار شنیدهاند، اما هیچ وقت اجرایی شدن این وعدهها را ندیدهاند.
۱۰ دقیقه رانندگی در آزادراه، ۵ هزار تومان!
بهزاد که ساکن پردیس است و باید هر روز برای رفتن به محل کار و برگشتن به خانه از این آزادراه عبور کند نسبت به گرانی مجدد عوارضی آزادراه پردیس گلایه میکند و به خبرنگار «جوان آنلاین» میگوید: «قرار بود که با راهاندازی آزادراه پردیس امتیازاتی شامل حال ما ساکنان پردیس شود تا هر روز از جاده پرپیچ و خم و قدیمی پردیس تردد نکنیم. اما نه تنها هیچ امتیازی برای ما در نظر گرفته نشده است بلکه مجدد ۵۰۰ تومان این عوارضی را گران کردند.»
او ادامه میدهد: «یادم است که سال ۹۰ عوارضی پردیس هزار و ۵۰۰ تومان بود و در همان روزها بود که مسئولان اعلام میکردند که تا ۳ الی ۴ سال دیگر عوارضی برای شهروندان پردیس رایگان میشود! اما حالا نه تنها این عوارضی برایمان رایگان نشده بلکه برای برای میانگین حدود ۱۰ دقیقه رانندگی در این مسیر باید ۵ هزار تومان بپردازیم!»
البته این مشکل فقط مربوط به ساکنان اطراف عوارضی آزادراه پردیس نمیشود، بلکه ساکنان اطراف آزادراههای دیگر نیز هستند که برای تردد هر روزه خود از هیچ امتیازی بهره نمیبرند و ناچارند که هر ماه مبالغ سنگینی را برای عوارض پرداخت کنند. مبلغی که در ازای پرداخت آن هیچ خدماتی ارائه نمیشود و مسافران با وجود تردد در آزادراههای ناایمن، پول خدماتی را میدهند که مشخص نیست چه زمانی قرار است ارائه شود!