توقف کامل قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان
کد خبر: 968040
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/0043pY
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
چند سالی بود حرف و حدیث‌ها در مورد راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و راحتی مسافران در این مسیر بر سر زبا‌ن‌ها بود و هرازگاهی خبری در مورد زمان اتمام پروژه و بهره‌مندی مردم از خدمات آن به گوش می‌رسید، اما ...
حوريه ملكی
سرویس ایران جوان آنلاین: چند سالی بود حرف و حدیث‌ها در مورد راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان و راحتی مسافران در این مسیر بر سر زبا‌ن‌ها بود و هرازگاهی خبری در مورد زمان اتمام پروژه و بهره‌مندی مردم از خدمات آن به گوش می‌رسید، اما طی روز‌های اخیر مدیر عامل راه‌آهن حرف‌هایی زد که انگار باید قطار سریع‌السیر را فراموش کرد و حتی به رؤیای سوار شدنش هم فکر نکرد. وقتی که سعید رسولی گفت: «در جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور، نگاه غالب، ادامه پروژه بود، اما منتفی شدن آن را رد نکرد!»

هنوز معلوم نیست پروژه‌های عظیم در کشور چطور مطرح، چطور تأمین اعتبار و آغاز و چطور در میانه راه و با هدر دادن میلیارد‌ها تومان سرمایه کشور نیمه کاره رها می‌شوند!
بر همین اساس ساخت راه‌آهن قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان هم امروز به‌دلیل بروز مشکل در ضمانت‌نامه‌های طرف چینی متوقف است. پروژه‌ای که بسیاری از شهروندان را به داشتن وسیله‌ای امن و سریع برای تردد بین این سه استان امیدوار کرده بود.

توقف پروژه و هدر رفت سرمایه

چند روز پیش بود که مدیرعامل شرکت راه درباره وضعیت قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان گفته بود: «دستگاه اجرایی این پروژه شرکت راه‌آهن بوده و ساخت آن برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل گذاشته شده است.»

سعید رسولی افزود: «مصوبه تغییر دستگاه اجرایی این پروژه از شرکت ساخت به شرکت راه‌آهن در هیئت دولت، دو ماه پیش از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد و قرار بود سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی درباره اجرایی شدن این طرح گزارشی تهیه کنند.» وی تأکید کرد: «این پروژه به‌دلیل اینکه ضمانت‌نامه‌های طرف چینی با مشکلاتی روبه‌رو شده، متوقف است. البته پروژه به‌طور کامل متوقف نیست و پیمانکار همچنان در آن حضور دارد. در این مسیر کار‌هایی در حوزه زیرساختی انجام شده، مثلاً بخشی از زیرسازی‌های مسیر قم تا اصفهان اجرا شده است؛ اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری اختلاف‌نظر‌هایی با سازمان برنامه و بودجه داریم که امیدواریم به‌زودی حل‌وفصل شود.»، اما این تمام ماجرا نبود و از حرف‌های این مسئول می‌شد فهمید که حقیقتی را پنهان می‌کند و آن هم اینکه شاید دیگر این پروژه به راه خود ادامه ندهد.
بخصوص وقتی که مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه نگاه غالب اعضای حاضر در جلسه اخیر مسئولان وزارت راه و سازمان برنامه با معاون اول رئیس‌جمهور در ۱۳ مرداد ماه، ادامه اجرای این پروژه بود، درباره منتفی شدن کل پروژه گفت: «نمی‌توانم در این زمینه اظهار نظر کنم.»

به هرحال این اولین بار نیست که دولت از پروژه‌های بزرگ عبور می‌کند و بدون پاسخ به علت این کار و میزان سرمایه‌های هدر رفته، خواسته‌های مردم را هم زیر پا می‌گذارد. الان نزدیک به شش سال است که این پروژه ملی در دست اجراست و، چون مردم به طولانی شدن و تأخیر در ساخت پروژه‌ها عادت دارند، سالانه تعداد زیادی مسافر در این مسیر جابه‌جا می‌شوند که به دلیل گران بودن هواپیما و پایین بودن سرعت قطار، به ناچار به جاده روی آورده‌اند. سفر‌هایی که با اتفاقات ناگوار و تصادفات مرگبار گره خورده است.

هر چند به نظر می‌رسد یکی از علل توقف پروژه، عدم امکان استفاده از خط اعتباری چینی‌هاست، اما حدود سه ماه پیش معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه‌آهن درباره استفاده از LC چین در احداث خط آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان گفته بود: «ارزش این ال سی ۶/ ۱۳ میلیارد یوآن است و مشکل خاصی ندارد و در حال حاضر چینی‌ها آن را برای ایران فعال کرده‌اند. اعتبار این LC نزد بانک موجود بوده و هر موقع اسناد آن به بانک ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شرکت سازنده پرداخت خواهد شد.»
کاری که اتفاق نیفتاده و حالا قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان اصلاً حرکت نمی‌کند که بخواهد سرعتی داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار