کد خبر: 966878
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸
یک وکیل دادگستری درباره چگونگی پرداخت نفقه از سوی زوج به زوجه و میزان آن توضیحاتی داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در قانون به موضوع نفقه زن و الزام به پرداخت آن از سوی همسر اشاره شده است؛ در این قانون صراحتا ذکر شده که زوج باید به زوجه خود بر اساس وضعیت خانوادگی او و همچنین توانمندی خود نفقه پرداخت کند و در صورت نپرداختن نفقه، زوجه می‌تواند از زوج شکایت کرده و او را به زندان بی‌اندازد.

اما درباره چگونگی پرداخت نفقه و همچنین ضمانت اجرای آن سوالات بسیاری وجود دارد که پوریا قهرمانی وکیل پایه یک دادگستری به آن‌ها پاسخ داده است.

قهرمانی درباره ضمانت اجرای پرداخت نکردن نفقه از سوی زوج به زوجه، اظهار کرد:۲ ضمانت اجرایی حقوقی و کیفری در قانون جدید حمایت از خانواده برای پرداخت نکردن نفقه از سوی زوج در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: بر اساس قانون جدید، زوجه می‌تواند به دادگاه رفته و از زوج خود شکایت کند و در این صورت پس از صدور حکم قطعی، حکم جلب برای زوج صادر می‌شود و به موجب ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: بار اثبات پرداخت نفقه از سوی مرد است، زیرا هنگامی که زوجه شکایت می‌کند زوج باید ثابت کند که نفقه را به او پرداخت کرده.

نفقه به چه صورتی حساب می‌شود؟

قهرمانی درباره مواردی که شامل نفقه می‌شوند، گفت: در ماده قانونی به صراحت ذکر شده نفقه شامل مسکن، پوشاک و خوراک است و زوج وظیفه تأمین این موارد اساسی را دارد.

او با اشاره به اینکه آیا در عقد موقت هم زوج مکلف به پرداخت نفقه است یا خیر، بیان کرد: بر اساس قانون در عقد موقت هم زوج مکلف به پرداخت نفقه به زوجه خود است و این حق از زمان عقد موقت برای او جاری می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: نفقه به صورت پله‌ای حساب می‌شود و در صورتی که زوج بخواهد نفقه پرداخت نشده سال‌های پیش خود را دریافت کند، باید این دادخواست را به دادگاه ارائه دهد سپس کارشناس نفقه‌ای تعیین می‌شود و بر اساس وضعیت زندگانی زوج و زوجه، میزان نفقه را مشخص می‌کند.

قهرمانی یادآوری کرد: البته در صورت محرز شدن تمکین نکردن زوج و ابلاغ حکم ناشزه از سوی دادگاه برای زوجه، حق نفقه از گردن زوج ساقط می‌شود و زوجه در این صورت حق شکایت ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار