کد خبر: 966454
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
نگاهی کوتاه به شرایط ۱۶ تیم حاضر در نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال
نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال از بعدازظهر پنج‌شنبه در حالی آغاز می‌شود که به تعویق افتادن آن بنا به آنچه فدراسیون تجهیز ورزشگاه‌ها و به روز شدن بلیت‌فروشی و مباحث امنیتی اعلام کرد نه تنها به درستی محقق نشد که حالا با نگرانی‌های زیادی هم همراه است.
سرویس ورزشی جوان آنلاین: نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال از بعدازظهر پنج‌شنبه در حالی آغاز می‌شود که به تعویق افتادن آن بنا به آنچه فدراسیون تجهیز ورزشگاه‌ها و به روز شدن بلیت‌فروشی و مباحث امنیتی اعلام کرد نه تنها به درستی محقق نشد که حالا با نگرانی‌های زیادی هم همراه است. سوت پایان رقابت‌های لیگ هجدهم که به صدا در آمد و جام حذفی هم که با سلام و صلوات به پایان رسید فدراسیون در ظاهر سفت و سخت ایستاد که تا فراهم شدن تمام شرایط و برای جلوگیری از تکرار اتفاقات تلخ لیگ و جام‌حذفی گذشته مسابقات این فصل را برگزار نمی‌کند، اما هر چه پیش رفتیم نه خبری از تجهیز ورزشگاه‌ها شد، نه خبری از بلیت‌فروشی الکترونیکی و بدتر از همه اینکه امنیت ورزشگاه‌ها را هم در این فصل به عهده عده‌ای به نام همیار هوادار (همان لیدر‌ها یعنی مسببان اصلی اتفاقات تلخ فصل قبل که فقط تغییر نام داده‌اند!) سپردند. با این اوصاف نمی‌توان گفت باید منتظر چه رخدادی بود؟ منتظر یک لیگ جذاب، پویا و تماشاگرپسند یا لیگی که از همین ابتدا پر از حاشیه و زد و خورد و بی‌اخلاقی خواهد بود؟ آنچه مسلم است اینکه از نوع ادبیات به کار رفته در روز‌های گذشته از سوی برخی سرمربیان و مدیران باشگاه‌ها و همچنین خط و نشان کشیدن مسئولان فدراسیون برای سایرین می‌توان خیلی راحت به این مسئله پی برد که لیگ نوزدهم شاید بدتر از لیگ قبلی اسیر حواشی و جار و جنجال باشد. سوت آغاز لیگ نوزدهم پنج‌شنبه به صدا در می‌آید و ۱۶ تیم رقابت خود را آغاز می‌کنند؛ ۱۶ تیمی که مدت‌هاست مراحل آماده‌سازی و جذب بازیکن را به پایان رساندند و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد به جای ورود به زمین وارد حواشی تمام نشدنی لیگ شدند.

قهرمان متفاوت

پرسپولیس بعد از سه دوره قهرمانی پیاپی در لیگ و یک نایب قهرمانی با برانکو، لیگ نوزدهم را با کالدرون آرژانتینی آغاز خواهد کرد. نخستین مربی آرژانتینی فوتبال ایران که خیلی زود با قرار دادن نام نفراتی، چون رفیعی، مصلح، بودیمیر، درویش وند، شریفی، کریمی و حمید طاهرخانی در لیست مازاد همه را شوکه کرد. سرخپوشان درحالی مثل همیشه باید خود را آماده حضور در سه جام کنند که ورودی‌های این تیم تنها به نفراتی، چون وحید امیری، کنعانی‌زادگان، فرشاد احمدزاده، امیر روستایی، مهدی عبدی و جونیور براندائو خلاصه می‌شود. اما شاید مهم‌ترین مسئله برای سرخپوشان قبل از شروع فصل جدید نه لیست ورود و خروج که حاشیه‌های مدیریتی است که عرب برای این تیم رقم زد. حاشیه‌هایی، چون عقد قرارداد‌های سنگین و بحث برانگیز و واگذاری بلیت‌فروشی پرسپولیس و البته داستان استعفای او که باید دید تا کجا پیش خواهد رفت؟!

استقلال، انبار باروت

آبی‌های پایتخت این فصل کار سختی را پیش‌رو دارند. هواداران استقلال صبرشان به سرآمده است و دیگر تحمل یک فصل بدون جام را ندارند و همین نشان از روزگار سخت استراماچونی در استقلال دارد. مرد ایتالیایی با هزار امید و آرزو راهی ایران شده ولی حواشی لیگ اینقدر زیاد است و معضلات آنقدر پیچیده که او هرچند آرامشی مثال زدنی دارد، اما بازهم نتوانسته است جلوی خود را بگیرد و خیلی زود با مدیریت استقلال به مشکل خورده است. نوع رفتار استراماچونی اینگونه نشان می‌دهد که استقلال درست مانند انبار باروت است که با جرقه‌ای روی هوا می‌رود حتی در همین ابتدای کار بدون هیچ شکی مدعیان همیشگی نیمکت استقلال از بیرون منتظر هستند تا با آشکار شدن اولین ضعف، حملات خود را شروع کنند و استراماچونی هم که تا مرز استعفا پیش رفته است و سابقه این‌کار را دارد حتماً منتظر عملی نشدن قول و قرار‌های فتحی است تا این‌بار واقعاً چمدان‌هایش را ببندد و برود.

رؤیاپردازی دوباره سپاهان

زرد‌های اصفهان آرزو‌ها در سر داشتند. می‌گفتند که ما سپاهانیم و حالا حالا‌ها قهرمان. پر بیراه هم نمی‌گفتند وقتی هت‌تریک کردند در قهرمانی رقیبی هم ظاهراً برایشان پیدا نمی‌شد، اما مردان نصف جهان چهار فصل است که در فوتبال هیچ چیز نشده‌اند و فصل قبل را هم به پرسپولیس واگذار کردند. حالا امیر قلعه‌نویی مردی که اصفهانی‌ها خاطرات خوبی با او دارند برای جبران فصل پیش باید قهرمان شود؛ مردی که البته زودتر از آنچه فکرش را می‌کردیم با ارکان فدراسیون و سازمان لیگ در افتاده و هم خود و هم تیمش را به حاشیه برده است هرچند نباید از آماده شدن و جذب بازیکن بی‌سر و صدای سپاهان به سادگی گذشت. آن‌ها مدعی لیگ هستند و می‌خواهند رؤیایشان را دوباره از سر گیرند.

تراکتورسازی، بازگشت مصطفی پاشا

بازگشت مصطفی دنیزلی به فوتبال ایران مهم‌ترین اتفاقی است که در تراکتورسازی رقم خورد. تیم پرشور‌ها که فصل پیش رتبه‌ای بهتر از ششمی کسب نکردند و سهمیه آسیا نیز نگرفتند در اولین اقدام سرمربی جدیدشان را انتخاب کردند؛ دنیزلی ۶۹ ساله پس از هفت سال دوری از فوتبال کشورمان این بار هدایت تراکتورسازان را برعهده گرفته است. مصطفی پاشا بهتر از هر کسی می‌داند هواداران تیم انتظارات بالایی دارند و با شروع لیگ قطعاً کار سختی خواهد داشت. محمدرضا خانزاده یکی از مدافعان جدید تراکتورسازی است که به این تیم پیوسته است. میثم تیموری دیگر مدافع تازه قرمزهاست که از استقلال به تیم تبریزی رفته است. رشید مظاهری گلر ملی‌پوش مهم‌ترین خرید تراکتورسازان است. مظاهری قرار است در این فصل بازوبند کاپیتانی را نیز به بازو ببندد.

پارس جنوبی متفاوت‌تر از قبل

دو فصل خوب را با مهدی تارتار پشت سر گذاشتند. پارس جنوبی جم در لیگ هفدهم فوق‌العاده بود و با وجود تمام شایستگی‌ها روی پله پنجم لیگ قرار گرفت. در لیگ هیجدهم هم هرچند عنوان درخوری را کسب نکردند، اما برای بالانشینان جدول دردسر ساز شدند. حالا تارتار رفته و جایش را به کمالوند داده است. یک سرمربی پر شر و شور که هم تیم‌هایش را خوب اداره و هم خوب حاشیه‌سازی می‌کند. پارس جنوبی روز‌های متفاوتی را با کمالوند تجربه خواهد کرد؛ روز‌هایی که برخلاف روز‌های حضور تارتار چندان آرام نخواهد بود و خیلی زود با اولین بازی مقابل پرسپولیس از راه می‌رسد.

روزگار سخت فرکی و پیکان

تیم جان سخت قدیمی فوتبال تهران فصل قبل را هر طور بود به سلامتی تمام کرد. پیکانی‌ها در سال‌های گذشته شرایط وحشتناکی را سپری کردند و خوش‌شانس بودند که به سرنوشت تیم‌هایی، چون نفت و راه‌آهن دچار نشدند، با این حال وضعیت شاگردان حسین فرکی در این فصل شاید بدتر از تمام سال‌های گذشته باشد، به هر حال وابستگی این تیم به یکی از دو شرکت خودرو‌سازی بزرگ ایران و اوضاع نابسامان مدیریتی این شرکت حتماً روی باشگاه هم تأثیر خواهد گذاشت و همین کار فرکی و مردانش را سخت می‌کند. باید دید پیکان می‌تواند از پس این شرایط بر آید یا اینکه فرکی و مردانش هم به سرنوشت تلخ تیم‌های قدیمی فوتبال تهران گرفتار می‌شوند؟!

تنها بازمانده شمال

نماینده فوتبال شمال فصل قبل را با رده دهم جدول به پایان رساند. تیم خوب محمدرضا مهاجری تحت هدایت این مربی خوشفکر در میانه‌های جدول رده‌بندی یقه تمامی تیم‌ها را گرفت و این فصل نیز حتماً همین روال را ادامه خواهد داد. نوع فوتبالی که تیم‌های مهاجری ارائه می‌دهند باعث می‌شود از همین حالا نساجی را به عنوان یکی از تیم‌های زیبای لیگ نوزدهم قلمداد کنیم؛ تیمی که ضد فوتبال بازی نمی‌کند و حتماً به عنوان تنها نماینده فوتبال شمال کشور بازی‌های جذاب و رو به جلویی را ارائه خواهد داد و مفت باز نخواهد بود.

بازگشت ویسی با شاهین

بازگشت شاهین به لیگ برتر را باید به فال نیک گرفت فقط باید امیدوار بود این تیم ریشه‌دار خیلی زود با مسابقات وداع نکند و لیگ برتری باقی بماند. جدای از این باید بازگشت عبدالله ویسی را به لیگ برتر جدی گرفت؛ مردی که با استقلال خوزستان جام قهرمانی را بالای سر برد، اما جبر فوتبال و سوءمدیریت‌ها نه به او رحم کرد و نه به آبی‌های خوزستان تا چند فصلی از ویسی خبر نداشته باشیم. حالا، اما ویسی با شاهین بازگشته است تا هم یاد سال‌های دور را زنده کند و هم نشان دهد که می‌تواند همیشه با تفکرات و تیم‌هایش به جذابیت لیگ و فوتبال باشگاهی ایران کمک کند. منتظر می‌مانیم تا ببینیم ویسی و شاهین چگونه لیگ را آغاز می‌کنند؟

کار سخت یحیی

حضور در رده چهارم جدول و کسب سهمیه لیگ قهرمانان کافی بود تا چشم تاج، یحیی را برای تیم امید بگیرد و پرسپولیس برای جایگزینی برانکو به دنبال او باشد. یحیی، اما ترجیح داد در لیگ نوزدهم هم با شهرخودرو بماند. با این تفاوت که او برای فصل جدید نفراتی، چون مرتضی منصوری، مسعود ریگی، عبدالله حسینی، محمد قاسمی‌نژاد، بهنام برزای، فرشاد هاشمی و رضا ناصحی را از ترکیب تیمش کنار گذاشت و مهدی رحمتی، حسین معادی، فرشاد محمدی مهر، روح‌الله باقری، علی علیزاده، فرشاد فرجی و سروش رفیعی را به خدمت گرفت، اما نیمکت تیم او که امسال قرار است در سه جام بجنگد، همانند سال قبل ثباتی ندارد و مصدومیت هر بازیکنی می‌تواند دست او را در پوست گردو قرار دهد خصوصاً که یحیی در اندیشه تکرار موفقیت‌های فصل گذشته است؛ موفقیتی که بدون شک تکرار آن کار ساده‌ای نیست.

تجربه‌ای تازه

فولاد چندسالی است که نتوانسته انتظارات را برآورده کند. این تیم اگر چه فصل قبل با افشین قطبی جان تازه‌ای گرفت، اما فصل را با حضور در رده هشتم به پایان رساند تا مدیران باشگاه این بار سکان هدایت نماینده زردپوش خوزستان را به دست نکونام بسپارند؛ کاپیتان سابق تیم ملی که سابقه حضور در تیم‌های خونه به خونه و نساجی مازندران را دارد. مربی جوانی که برای شروعی پرقدرت از جوانان باانگیزه‌ای استفاده می‌کند. با این وجود کسب موفقیت در فولاد با توجه به انتظارات بالای هواداران کار ساده‌ای نیست و شاید به همین دلیل هم است که نکونام ترجیح داده در این تجربه سخت از مهدی هاشمی‌نسب و ایمان مبعلی که به فوتبال خوزستان آشنایی کامل دارند در کنار خود استفاده کند.

امید به بازگشت

اسکوچیچ سکاندار جدید نفتی‌های آبادان در لیگ برتر است. مربی که جایگزین سرجیو بنتو بریتو پرتغالی شد تا شاید برزیلی‌های آبادان این فصل را با جایگاهی بهتر از نهمی لیگ به پایان ببرند. آبادان اگرچه جزو پراستعدادترین و نخستین شهر‌های فوتبالی ایران است، اما در سال‌های اخیر به دلیل مدیریت ضعیف و پرایراد، نتوانسته است به جایگاه قابل توجهی در لیگ برتر دست یابد. حال آنکه بازی‌های این تیم در آبادان همواره جزو پرتماشاگرترین بازی‌های لیگ است. با این وجود، اما ضعف مدیریتی جز ناکامی برای برزیلی‌ها نداشته است. با این وجود نفتی‌ها امسال بار دیگر سکان هدایت خود را به دست یک کروات سپردند و امیدوارند تا با اسکوچیچ بتوانند چهره‌ای متفاوت از خود در لیگ نوزدهم به نمایش بگذارند.

رؤیای احیا

نفتی‌های مسجدسلیمان که فصل قبل به سختی توانستند جواز ادامه حضور در لیگ برتر را کسب کنند، برای جبران نتایج ضعیف و ناکامی‌های فصل گذشته و با رؤیای احیا سراغ مهدی تارتار رفتند. سرمربی جوان شاهین بوشهر که طی سه فصل حضور خود در این تیم نه فقط نماینده بوشهر را به لیگ برتر آورد که با این تیم به رده پنجم جدول نیز رسید با این وجود به دلیل مشکلات مالی ترجیح داد لیگ نوزدهم را با نفتی‌های مسجدسلیمان آغاز کند آن‌هم درحالی که پورموسوی، فکری و فیروز کریمی نیز از گزینه‌های نشستن روی نیمکت این تیم بودند؛ تیمی که البته سکان هدایت آن به تارتار سپرده شد. مربی جوانی که رکورد جذب بازیکن را شکست تا شاید فصلی متفاوت را با نفتی‌های مسجد‌سلیمان آغاز کند.

ماشین‌سازی، نماینده دوم تبریز

تیم قدیمی ماشین‌سازی فصل پیش برای بقا در لیگ برتر تلاش زیادی کرد. ماشین‌سازان به رغم همه مشکلات مدیریتی و فنی که داشتند سیزدهم شدند و این شانس را دارند که در لیگ نوزدهم نیز همچنان با تیم‌های لیگ برتری رقابت کنند. نکته جالبی که مسئولان ماشین‌سازی به آن توجه کردند انتخاب به موقع سرمربی و کادرفنی تیم است. ماشین‌سازان سال گذشته فصل را با فیروز کریمی و مهاجری به پایان رساندند، اما این بار رسول خطیبی سکان تیم را به دست گرفته و در فصل نقل و انتقالات هم تلاش کرده است بازیکنان مد نظرش را جذب ماشین‌سازی کند. خطیبی برای گرفتن بازیکن حساسیت‌های خاص خودش را داشت و حتی چند بازیکن خارجی را پس از یکی دو جلسه تمرین دیپورت کرد. حامد لک، دروازه‌بان پیشین نساجی امسال پیراهن ماشین‌سازی را به تن می‌کند و خالد شفیعی، سامان نریمان جهان و شاهین ثاقبی دیگر خرید‌های خطیبی هستند.

ذوب‌آهن، آرزو‌های علی منصور

تیم دوم اصفهان تنها نماینده ما در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا بود که با قبول شکست از الاتحاد از ادامه حضور در این رقابت‌ها باز ماند. ذوب‌آهن، اما در این فصل سهمیه آسیا را ندارد و برای جبران نتایج فصل پیش باید تلاش بیشتری کند. شاگردان علیرضا منصوریان پس از پشت سرگذاشتن تمرینات پیش فصل در اولین بازی رودرروی سایپا قرار می‌گیرند. منصوریان در این مدت تلاش کرده‌است تیمش را از حاشیه دور نگه دارد. آماده نبودن ورزشگاه فولاد شهر یکی از چالش‌های باشگاه برای آغاز مسابقات بود و حتی سازمان لیگ با برگزاری دیدار ذوب - سایپا در این ورزشگاه مخالفت کرد. در بحث فنی، ذوبی‌ها امسال مثل سایر تیم‌های مدعی ریخت و پاش نکردند و در بین بازیکنان جدید بازیکنان اسم و رسم‌داری به چشم نمی‌خورد. ماکولی کریستانتوس بازیکن نیجریه‌ای مهاجم جدید خارجی ذوبی‌هاست.

سایپا، اعتماد به جوانان

مدیران سایپا در اقدامی قابل تحسین به بازیکن باتجربه خود اعتماد کردند و هدایت تیم را به او سپردند؛ ابراهیم صادقی که سال‌ها به سایپا وفادار بود و برای این تیم به میدان رفت. تعصب صادقی به سایپا موجب شد در نهایت و پس از برکناری علی دایی از این تیم، سکان هدایت تیم به نارنجی وفادار سپرده شود. مربی جوان برای نشان دادن قابلیت‌هایش انگیزه‌های زیادی دارد و امیدوار است در اولین سال مربیگری‌اش در لیگ برتر خوش بدرخشد. از نکات جالب توجه اینکه سرمربی جوان سایپا برخلاف دیگر مربیان، تأکید زیادی روی برگزاری اردو‌های داخلی داشت و در این شرایط اقتصادی تمرینات پیش فصل سایپا در داخل کشور برگزار شد. نارنجی‌پوشان با توجه به تمرینات دو ماه اخیر خود برای شروع لیگ آمادگی خوبی دارند.

گل‌گهر، سورپرایز لیگ

قهرمان لیگ یک پس از مدت‌ها فوتبال کرمان را صاحب یک نماینده در لیگ برتر کرد. گل‌گهر سیرجان در لیگ یک عملکرد درخشانی داشت تا جایی که ضمن قهرمانی در این رقابت‌ها سهمیه لیگ برتر را نیز به دست آورد. این تیم روز‌های خوبی را با وینکو بگوویچ سپری کرد و با توجه به نتایج درخشانی که فصل پیش به دست آورد مسئولان باشگاه بار دیگر به این مربی اعتماد کردند و به همکاری‌شان با او ادامه دادند. بگوویچ که تجربه زیادی از حضور در فوتبال ایران دارد گل گهر را سورپرایز این فصل لیگ برتر خوانده و مدعی شده است شاگردانش توانایی شگفتی‌سازی را دارند. بایرامی، زبیدی و برزای از جمله بازیکنان تازه وارد گل‌گهر هستند. سیرجانی‌ها در اولین حضور خود در لیگ برتر میزبان نساجی مازندران هستند و باید دید ورزشگاه این تیم برای فصل جدید مهیا می‌شود یا نه؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار