کد خبر: 965837
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۸
گزارش «جوان آنلاین» از کلید خوردن طرح «صاعقه یک»
جانشین رئیس پلیس پایتخت از آغاز طرحی ضربتی برای برخورد با سارقان موتورسوار، کیف قاپان و موبایل قاپان خبر داده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: برایشان فرقی نمی‌کند، موتور قولنامه‌ای باشد یا سرقتی! آن را زیر پایشان می‌اندازند و در سطح شهر پرسه می‌زنند تا اولین کیف یا گوشی موبایلی را که به دستشان می‌رسد سرقت کنند. این سارقان که برای گرفتن اشیای گران‌قیمت هیچ ترس و واهمه‌ای ندارند، گاهی از خشونت نیز استفاده می‌کنند و با ایجاد رعب و وحشت کار خود را پیش می‌برند. آن وقت مالباخته با اعصابی خرد تنها می‌ماند و وقتی راهی برای بازگرداندن مال از دست رفته‌اش نمی‌بیند میزان ضرری که متحمل شده را مرور می‌کند.

دیگر کیف‌قاپی تبدیل به شغل برای برخی از سارقان شده است، تعدادی از آن‌ها هم دستگیر می‌شوند و بعد از آزاد شدن باز به کیف‌قاپی ادامه می‌دهند! آنطور که معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا اعلام کرده بعد از بررسی سوابق سارقان دستگیر شده در خردادماه سال جاری مشخص شد که ۴۹.۵ درصد از این افراد سابقه‌دار و ۵۰.۵ درصد از آنان فاقد سابقه بوده‌اند.

حالا موضوع کیف‌قاپی و جرائم خشن همراه با تهدید به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تبدیل شده است. مسئله‌ای که سردار حمید هداوند، جانشین رئیس پلیس پایتخت نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «کیف قاپی و موبایل قاپی از جمله جرایمی است که اثرات نامطلوب آن تا مدت‌ها بر احساس امنیت جامعه اثرگذار است و به کاهش احساس امنیت منجر می‌شود، لذا نیاز است پلیس با اجرای طرحی ضربتی به این موضوع بپردازد.»

او در ادامه درباره طرح جدیدی برای مقابله با این دسته از جرائم توضیحاتی می‌دهد و می‌گوید: «طرح صاعقه (۱) با همکاری پلیس‌های تخصصی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از جمله آگاهی، پیشگیری، راهنمایی و رانندگی، امنیت عمومی و یگان امداد پایتخت، از امروز صبح در تمامی محلات سطح شهر تهران به اجرا در آمد. در این طرح ۵۰۰ اکیپ در قالب ۵ تیم، ضمن گشت زنی در محله‌های مختلف شهر تهران، پاتوق‌هایی را که از قبل شناسایی شده اند، مورد هدف قرار داده و به صورت گشت موتوری در راستای اجرای این عملیات عمل خواهند کرد.»

به گفته جانشین رئیس پلیس پایتخت در این طرح همچنین با موتورسوارانی که پلاک وسیله نقلیه آن‌ها مخدوش شده و یا فاقد پلاک بوده و همچنین دارای سوابق کیفری باشند، برخورد شده و وسیله نقلیه آن‌ها توقیف خواهد شد.

آنطور که مشخص است با اجرای مداوم این طرح، اثرات مثبتی در کاهش وقوع جرائمی، چون کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی اتفاق خواهد افتاد. سردار هداوند با اشاره به اینکه این طرح در روز‌های آتی نیز اجرا می‌شود و ادامه خواهد داشت، می‌گوید: «شهروندان می‌توانند در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.»

در کنار طرح ضربتی پلیس برای مقابله با کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی یا جرائمی از این دسته لازم است تا شهروندان نیز برای ایمن ماندن از نقشه سارقان، کیف خود را با دستی که مجاور دیوار یا جوی آب است حمل کرده و از حرکت در سطح خیابان جدا خودداری کنند. اگر مجبور به حمل پول نقد یا کیف هستند، حتما از کیفی که دسته محکمی دارد، استفاده کنند و هنگام سوار شدن در اتوبوس‌های شهری و تردد در اماکن شلوغ نیز ضروری است به جای گرفتن بند کیف، دهانه آن را بگیرند.

تحقیقات نشان می‌دهد کیف‌قاپ‌ها معمولا در اطراف بانک‌ها، دفترخانه‌ها، بنگاه‌ها، مراکز خرید و نقاط خلوت کمین می‌کنند، بنابراین باید هنگام دریافت و حمل پول در چنین اماکنی مراقبت بیشتری از وسایل خود داشت، حرکات اطرافیان خود مخصوصا موتورسوار‌ها را زیر نظر گرفته و برای حمل پول نقد حتما از خودرو استفاده و از پیاده‌روی پرهیز کنند.

امید است که در کنار اجرای طرح صاعقه (۱) و همچنین رعایت برخی نکات مهم هنگام حمل و نقل کیف در سطح شهر یا صحبت کردن با تلفن در مکان‌های عمومی، شاهد کاهش شدید آمار کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی یا جرائم این‌چنینی باشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
0
0
سال هاست از این طرح‌های ضربتی می‌گذارند پس چرا اتفاقی نمی افتد. مشکل از جای دیگری است. شکم ملت اگر سیر باشد کسی دوست ندارد دزدی کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
0
0
باز اپل ایکس کدوم آقازاده رو زدن که شما به فکر افتادین؟
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
چند نفری رو میگیرن عکس میندازن تو رسانه ها نشان میدن بعد هم همشون آزاد میکنن و همه چی تموم میشه روز از نو و روزی از نو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار