کد خبر: 965376
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با فرهاد بیضایی
فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «در کنار تولید مسکن نیازمند اقداماتی در جهت خروج سوداگران از بازار مسکن هستیم در این صورت است که بازار مسکن به آرامش خواهد رسید.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: بسیاری از افراد رویای خانه‌دار شدن را در سر می‌پرورانند و نمی‌دانند قرار است چه زمانی صاحب خانه‌ای شوند، آن‌ها که به امید خانه‌دار شدن سال‌های سال پول‌هایشان را پس انداز کرده بودند با افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن مواجه شده و حالا چشم انتظار تعدیل قیمت‌ها در بازار مسکن مانده‌اند. به تازگی، اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر از کاهش قیمت‌ها در بسیاری از مناطق تهران را داده و پیش بینی کرده که در ماه‌های آینده نیز این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت. مصطفی قلی خسروی در این باره اظهار داشته: «گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌جز دو منطقه در تهران، سایر مناطق از افت قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصد برخوردار شده‌اند.»

او ادامه داده: «در چند ماه اخیر و با رشد قیمت‌ها، قدرت خرید به‌شدت کاهش یافته است، بنابراین افت معاملات موجب کسادی بازار مسکن شده و شک نکنید که با خروج برخی از افراد که برای سودآوری و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید مسکن کرده بودند، قیمت مسکن کاهش می‌یابد و به ثبات می‌رسد.»

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک منطقه ۲ در تهران تا ۵ میلیون تومان و منطقه ۳ تهران حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

افت ۷۸ درصدی معاملات مسکن در تهران

آنطور که اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرده از نیمه اول مردادماه معاملات مسکن در ایران ۵۳ درصد و در تهران ۷۸ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش یافته است.

قیمت مسکن شهر تهران نیز در تیرماه ۹۸ به میانگین ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر متر مربع رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد یافته است. معاملات نیز ۴۸۰۰ فقره بود که کاهش ۶۵ درصدی را نسبت به تیرماه سال قبل نشان می‌دهد. این حجم از افت فشار ماهیانه قیمت از مردادماه ۱۳۹۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

تعدیل قیمت‌ها با خروج سوداگران از بازار مسکن

به عقیده بسیاری از کارشناسان دولت باید به فکر ساخت و ساز باشد تا از نیاز کشور به تولید سالیان یک میلیون واحد مسکونی عقب نماند. همچنین دولت با توجه به اینکه صنعت ساختمان در کشور بومی است، به راحتی می‌تواند با به حرکت درآوردن این صنعت علاوه بر اشتغال‌زایی به رونق بازار مسکن نیز کمک شایانی کند.

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن معتقد است که در کنار تولید مسکن، کنترل و نظارت بر بازار نیز بسیار مهم است. او در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «تولید مسکن موضوع مهمی است که باید به آن توجه می‌شد، اما اگر فقط تولید مدنظر قرار بگیرد و کنترلی بر سوداگری در بازار وجود نداشته باشد نمی‌توانیم انتظار آرامش در بازار مسکن را داشته باشیم.»

او ادامه می‌دهد: «تا ۹۰ سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن تولید می‌شد، اما شاهد آن بودیم که به دلیل عدم نظارت و کنترل سوداگری، بازار از تحت کنترل خارج شد.»

این کارشناس مسکن معتقد است که مسئله کنترل بازار از سال‌ها قبل مطرح می‌شده و البته مکانیزم و راهکار آن نیز مشخص بوده است، اما متاسفانه مسئولان از آن غافل مانده‌اند.

بیضایی با بیان اینکه کنترل بازار مسکن یعنی همان کنترل سوداگری اظهار می‌دارد: «دولت لایحه کنترل سوداگری در بازار مسکن را تهیه کرده و قرار است که آن را به مجلس ارائه دهد. متاسفانه در این لایحه مسئله مالیات بر عایدی سرمایه دیده نشده است، اما امید است که با اقدام جدی از سوی مسئولان دولتی و خروج سوداگران از بازار مسکن به زودی شاهد تعدیل قیمت‌ها و آرامش در این بازار باشیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار