کد خبر: 964893
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
گزارش جوان آنلاین از رای دیوان عدالت اداری به صدور گواهینامه موتور برای بانوان
دیوان عدالت اداری با صدور حکمی ضمن بر شمردن مجموعه‌ای از استدلال‌ها از جمله اینکه رانندگی موتور سیکلت قائم به جنس نیست از پلیس خواست تا برای زنان متقاضی، گواهینامه موتورسیکلت صادر کند. این در حالی است که نیروی انتظامی نسبت به حکم دیوان عدالت اداری درخواست تجدید نظر خواهی داده و مشخص نیست که این رای قطعی خواهد شد یا نه؟
سرویس جامعه جوان آنلاین: هر چند وقت یکبار موضوع موتورسواری بانوان در ایران مطرح و نظرات موافق و مخالفی درباره آن منتشر می‌شود. در واقع این مسئله تبدیل به یک موضوع پیچیده شده که گاهی تیتر اخبار می‌شود و پس از مدتی نیز به فراموشی سپرده می‌شود. حالا این بار تصویری از صدور رای در یکی از شعب دیوان عدالت اداری منتشر شده که در آن پلیس راهور ناجار را ملزم به به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان واجد صلاحیت کرده است. همین مسئله موجب شد تا دوباره موضوع موتورسواری بانوان بر سر زبان‌ها بیفتد و برخی از افراد نسبت به آن واکنش نشان دهند.

ماجرا چه بود؟

دیوان عدالت اداری با صدور حکمی ضمن بر شمردن مجموعه‌ای از استدلال‌ها از جمله اینکه رانندگی موتور سیکلت قائم به جنس نیست از پلیس خواست تا برای زنان متقاضی، گواهینامه موتورسیکلت صادر کند.

محسن قائمی نسب مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در واکنش به این خبر گفت: «حکم صادرشده برای گواهی‌نامه موتورسیکلت‌سواری زنان، رأی هیات عمومی این دیوان نیست بلکه از سوی یکی از شعبه‌های دیوان و با شکایت یکی زن اصفهانی از پلیس صادر شده است.»

او افزود: «این رای، رای شعبه بدوی بوده و غیر قطعی است.»

قائمی اظهار داشت: «نیروی انتظامی در مورد این رای تقاضای تجدیدنظر کرده و موضوع در حال طی فرآیند قانونی است.»

موتورسواری بانوان، قانونی یا غیرقانونی؟!

پس از آن بود که سوالاتی درباره قانونی بودن یا نبودن موتورسواری بانوان مطرح شد. محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره صدور حکم شعبه یک دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام پلیس راهور به صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان، گفت: «به نظر می‌رسد دیوان عدالت اداری آیین نامه‌های مربوطه را در صدور این حکم مورد رسیدگی قرار داده و بر اساس ضوابط موجود تشخیصش این بوده که بین زن و مرد در دریافت گواهینامه موتورسیکلت تفاوتی وجود ندارد.»

او با بیان اینکه «موتورسواری زنان مثل دوچرخه‌سواری منع شرعی و قانونی ندارد» ادامه داد: «به‌نظر من زنان می‌توانند گواهینامه رانندگی اتومبیل دریافت کنند در مورد موتور هم به عنوان یک وسیله نقلیه این امکان وجود دارد.»
 
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به درخواست تجدید نظر خواهی نیروی انتظامی نسبت به حکم دیوان عدالت اداری اظهار داشت: «ممکن است این حکم در تجدید نظر بشکند، در این زمینه نوع دفاع و لایحه نیروی انتظامی و استدلال آن‌ها حائز اهمیت است.»

اطلاعیه پلیس راهور درباره گواهینامه موتور برای بانوان

این در حالی است که پلیس راهور تنها واکنشی که نسبت به انتشار این خبر از خود نشان داده صدور یک اطلاعیه در سایت بوده است. در این اطلاعیه آمده: «به استناد تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

رای بدوی شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری صرفا برای شاکیه محترم صادر شده و طبق ماده ۶۰ قانون دیوان عدالت اداری قابل تسرّی به عموم نیست و به عبارتی دیگر رای صادره جنبه فردی دارد.

باتوجه به وجود رای متناقض در این مورد از شعبه دیگر در دیوان عدالت اداری، نسبت به رای صادره تجدیدنظرخواهی گردیده تا مطابق با موازین و قوانین بررسی‌های لازم قانونی معمول گردد.

بنابراین، پلیس راهور مجری قانون بوده و تصمیمات قطعی و نهایی شده قانونی را به مورد اجرا خواهد گذاشت.»

حال باید منتظر ماند و دید که پس از تجدیدنظرخواهی پلیس راهور نسبت به این رای، چه حکمی از سوی این شعبه دیوان عدالت اداری صادر خواهد شد و چه تصمیمی درباره گواهینامه موتورسواری بانوان گرفته می‌شود؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
زینب کریمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
1
5
من خواهش میکنم از دیوان عدالت ازراهورناجا این خواسته ما رو بپذیرن ماهم انسانیم دل داریم
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
2
3
مشخصه که قراره چی بشه. مث قضیه حذف کنکور، مث قضیه ی تغییر یه سری قوانین، اینقده کشش میدن و بی جواب نگه میدارن که من دهه ۲۰ زندگیم رو از دست بدم و تو رویای آزادانه روندن یه موتور بمونم. کاش هیچوقت یه زن نبودم که اییینقد سر کوچیکترین چیزای زندگیم، بحث نکنم با بقیه و دنبال کسب اجازه باشم... خسته شدم از توسری خوردن و حرفامو قورت دادن... کاش زن نبودم یا کاش یه زن بودم تو اروپایی یا هرجایی جز اینجا، جایی که برای شعور و شخصیتم احترام قائل میشدن...
MQ
|
United Kingdom
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
1
3
به خدا كه عجيبه!
اگر تنها دلنگرونى باقى مونده، مسأله ى حجاب ما خانم ها باشه، كه به راحتى و هزار شيوه قابل حله.
يعنى اين همه زمان لازمه؟
براى صادر كردن يك مجوزى به اين سادگى؟
طى تمام دوران دانشجوييم منتظر اين جواز موندم كه حداقل بهره رو ببرم… به خدا حيفه!
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
سی چی التماس می کنی،التماس نکن،انجامش بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
3
اگر فرایند گواهینامه گرفتن شامل تقویت قدرت بدنی نیز بود عالی بود چون باید بتوانند این وسیله را کنترل کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار