کد خبر: 963388
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
تعطیلات تابستانی مدارس تقریباً به نیمه رسیده است. دانش‌آموزان از همین حالا ثبت‌نام کلاس‌هایشان را تمام کرده‌اند و چندروز دیگر هم دست در دست پدر و مادرشان برای خرید لوازم و التحریر اقدام می‌کنند
سرويس ايران جوان آنلاين: کمتر از سه ماه دیگر به شروع سال تحصیلی ۹۸ و بازگشایی مدارس باقی مانده است، با این‌حال هنوز آموزش و پرورش استان‌های اصفهان با کمبود ۳ هزار و ۸۶۳ معلم، چهارمحال و بختیاری با هزار و ۲۶ معلم، بوشهر با هزار و ۴۰۰ معلم، خراسان‌رضوی با ۱۶ هزار معلم و قم با ۲ هزار معلم برای سال تحصیلی جدید دست و پنجه نرم می‌کنند. موضوعی که با توجه به ضرورت طی شدن روال قانونی جذب معلم و زمان بر‌بودن برنامه‌ریزی‌های تحصیلی فرصت زیادی برای سیاست‌گذاران حوزه آموزش کشور باقی نگذاشته، از همین‌رو ضروری است از همین حالا چاره‌ای برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

تعطیلات تابستانی مدارس تقریباً به نیمه رسیده است. دانش‌آموزان از همین حالا ثبت‌نام کلاس‌هایشان را تمام کرده‌اند و چندروز دیگر هم دست در دست پدر و مادرشان برای خرید لوازم و التحریر اقدام می‌کنند. هرچند خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی جدید ثانیه شماری می‌کنند، اما خبر‌های خوشی از حوزه آموزش و پرورش برخی از استان‌ها به گوش نمی‌رسد. از بحث کمبود مدارس و کلاس درس، وجود مدارس تخریبی و فرسوده، مدارسی با سیستم سرمایش و گرمایش غیراستاندارد و ... که بگذریم این روز‌ها موضوع کمبود معلم بیش از همه چیز داغ شده است. به طوری که استان خراسان‌رضوی با بیشترین تعداد کمبود روبه‌روست و مابقی مناطق کشور هم دست کمی از این استان ندارند. از طرفی امسال در اغلب مناطق کشور معلم‌های بسیاری بازنشسته می‌شوند که به همان نسبت و با توجه به نیاز مدارس، معلم جدیدی جذب نشده است. از همین رو با توجه به روند طولانی جذب معلم و زمان‌بر بودن برنامه‌ریزی‌های تحصیلی، هر روزی که می‌گذرد امکان جبران کمبود معلم مدارس استان‌ها سخت و سخت‌تر می‌شود. مسئله که با توجه به آن از همین حالا می‌توان وجود نابسامانی در این حوزه را برای سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ پیش‌بینی کرد.

کمبود شدید معلم در مدارس

هرچقدر نسبت استاندارد تعداد معلمان با آنچه در فضای آموزشی کشور وجود دارد بیشتر شود، دانش‌آموزان بیشتری باید در یک کلاس درس و با یک معلم به تحصیل بپردازند و معلم‌های بیشتری هم ناچار هستند دوشیفته و حتی گاهی سه شیفته کار کنند تا کمبود‌های آموزشی مدارس را جبران کنند. همه این‌ها هم نتیجه‌ای در برندارند جز اینکه سطح کیفی آموزش در استان‌ها به شدت کاهش می‌یابد. گفتنی است که در حال حاضر استان خراسان‌رضوی با کمبود ۱۶ هزار معلم مواجه است. در این راستا مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی تأکید می‌کند: «آموزش و پرورش خراسان‌رضوی برای پرکردن کلاس‌های درسی در اول مهرماه ۱۶ هزار معلم کمبود دارد.» قاسم‌علی خدابنده با اشاره به دیگر کمبود‌های نیروی انسانی در مدارس استان اضافه می‌کند: «همچنین ۷ هزار نفر کمبود نیروی خدماتی داریم که مشکلات بسیاری را در مدارس ایجاد کرده است.» گفتنی است که به بیان این مسئول، اغلب مدارس متوسطه اول و دوم خراسان‌رضوی دو نوبته هستند و ۳۰درصد مدارس هم فاقد استحکام هستند و با توجه به اینکه مقاوم‌سازی تعطیل شده است اکثر این مدارس نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

جبران کمبود با معلم‌های بازنشسته!

لازم به ذکر است که استان اصفهان هم بعد از خراسان‌رضوی در لیست استان‌هایی قرار دارد که با مشکل کمبود معلم مواجه هست. در این راستا معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به بازنشستگی ۳ هزار و ۸۶۳ معلم در سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ می‌گوید: «در سال پیش‌رو با کسری ۱۵ هزار نیرو روبه‌رو هستیم.» غلامحسن سخایی اضافه می‌کند: «سال گذشته ۱۲ هزار نیرو کمبود داشتیم و امسال هم نزدیک به ۴ هزار نیرو بازنشسته می‌شوند.» لازم به ذکر است که در استان قم هم به گفته حمیدرضا شیخ‌الاسلام، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم کمبود ۲ هزار معلم مشکلاتی را برای حوزه آموزش و پرورش استان به وجود آورده است. گفتنی است که در استان چهارمحال و بختیاری و بوشهر هم به ترتیب هزار و ۲۶ معلم و هزار و ۴۰۰ معلم کم هست. همین موضوع باعث این شده است که مدارس به جای بهره‌مندی از معلم‌های جوان و به اصطلاح تازه نفس از کادر بازنشسته و چند شیفته استفاده کند. در کنار این کار برای رفع مشکل کمبود معلم این معلم‌های حق التدریس هستند که اداره کلاس‌ها را بر عهده می‌گیرند و همه و همه این‌ها باعث افت کیفیت آموزشی می‌شوند. از همین رو انتظار می‌رود آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر نسبت به استخدام و آموزش معلم‌های جوان اقدام کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار