کد خبر: 962674
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷
در شرایطی که به قول روزنــامه امریکایی نیویورک‌تایمز بن‌سلمان در باتلاق یمن گیر افتاده است و دست به دامان امریکا برای اعزام سرباز شده است، نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل با اشاره به اینکه عربستان خواستار تعامل دیپلماتیک با ایران است، ادعا کرد که با تهران، تماس‌هایی صورت گرفته است. در همین حال، یک تحلیلگر صهیونیست ضمن بیان اینکه عربستان، متحدان خود در جنگ علیه یمن را از دست داده، اعلام کرد، تل‌آویو نیز امروز برای مقابله با حزب‌الله تنهاست و باید از تجربه ریاض در یمن درس عبرت بگیرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل پس از پایان جلسه شورای امنیت که مربوط به جنگ علیه یمن اعلام کرد که این کشور خواستار جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست. المعلمی با بیان اینکه سعودی «خواستار جنگ با ایران، نه در یمن و نه در خارج از آن نیست»، تصریح کرد «زمان آن رسیده است که بحران یمن به پایان برسد.» پایگاه خبری «الخلیج‌الجدید» به نقل از این مسئول سعودی گزارش داد که عربستان سعودی آماده تعامل دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران است. وی در جریان یک نشست خبری، پس از این جلسه، مدعی شد که تعامل دیپلماتیک با ایران، «نیازمند یک زمینه مشترک است.» این دیپلمات سعودی همچنین مدعی شد که «از رهگذر نشست سران اسلامی که در مکه مکرمه برگزار شد، تماس‌هایی با تهران صورت گرفت»، ولی توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد. دو اجلاس فوق‌العاده سران عرب و سران شورای همکاری در مکه ۱۰ خرداد ماه گذشته به دعوت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی برگزار شد. پس از این اجلاس بیانیه ۱۰ بندی منتشر شد که در بیشتر بند‌های آن، تهران به اتهامات واهی متهم و درخواست مقابله با آن مطرح شد. المعلمی در پایان اظهارات خود مدعی شد که روز پنج شنبه در جریان دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، نسبت به سیاست‌های تهران در منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند. از سوی دیگر «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن و «عبدالملک العجری»، عضو دفتر سیاسی این جنبش با «محمد رضا نوری شاهرودی»، سفیر ایران در عمان دیدار و گفتگو کردند. العجری در صفحه فیس‌بوک خود با اعلام این دیدار نوشت، دو طرف در این دیدار در مورد حوادث سیاسی و انسانی یمن و تنش ایجاد شده در منطقه به دلیل اقدامات امریکا رایزنی کردند.
سفیر ایران و طرف‌های یمنی همچنین بر این مسئله که تنش در منطقه به نفع کسی نیست، تأکید کردند و خواستار این شدند که محاصره ظالمانه و حملات به یمن متوقف شود چرا که جنگ علیه یمن تنها به نفع امریکا و رژیم صهیونیستی است. در همین حال، مهدی المشاط، رئیس «شورای عالی سیاسی» وابسته به انصارالله در صنعا در جریان دیدار با مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن ضمن ابراز امیدواری برای استفاده از فضا‌های موجود در منطقه برای تحقق صلح در یمن افزود: تا زمانی که عملیات ائتلاف عربی ادامه یابد ما از هر فرصتی برای ضربه زدن به عمق عربستان استفاده می‌کنیم تا آن را مجبور به توقف حملاتش کنیم. گریفیتس پنج شنبه (۲۷ تیر) در نشست شورای امنیت حین ارائه گزارشی از آخرین تحولات یمن و دیدار‌هایی که با مقام‌های این کشور داشته، گفت که در دیدار‌هایی که با طرفین داشته، آن‌ها برای دستیابی به راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران این کشور تمایل نشان داده‌اند. فرستاده سازمان ملل به اوضاع تعز نیز اشاره کرد و گفت که در این منطقه پیشرفت اندکی حاصل شده و نیرو‌های این سازمان تلاش دارند دست‌کم یک گذرگاه انسانی برای این کشور ایجاد کنند.

اعزام ۵۰۰ سرباز امریکایی به عربستان
شبکه سی‌ان‌ان امریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد، امریکا درصدد اعزام ۵۰۰ سرباز امریکایی به پایگاه شاهزاده سلطان در شرق ریاض، پایتخت عربستان است. این پایگاه در استان الخرج در مناطق کویری عربستان واقع شده است. به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان امریکا به نقل از دو مقام دفاعی نقل کرد، با وجود آمادگی‌ها برای استقبال از آتشبار‌های سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت و توسعه باند هواپیما‌ها در حال حاضر تعداد محدودی نیرو در منطقه هستند. خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد، کنگره رسماً توصیه‌ای درباره استقرار نیرو‌ها نکرده است و فقط یک مقام که نامش فاش نشده گفته است، احتمال می‌رود ظرف روز‌های آینده چنین تصمیمی اعلام شود. ماه گذشته، دولت امریکا تأیید کرد که حدود هزار نیروی نظامی را به خاورمیانه اعزام خواهد کرد، اما مشخص نکرد که این افراد در کدام کشور‌ها مستقر خواهند شد. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک کارشناس نظامی گزارش کرده است که در اواخر ژوئن تجهیزات ساختمانی در این پایگاه مشاهده شد که ظاهراً نشانه اجرای طرح احداث تأسیسات لازم جهت اسکان این نفرات بوده است. در چنین شرایطی رسانه امریکایی نیویورک‌تایمز نوشت که پس از خروج امارات از یمن، جنگ این کشور به باتلاقی برای ولیعهد عربستان تبدیل شده و وی به همین منظور دست به دامان امریکا شده است.
نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی نوشت که محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به تماس‌هایش با امریکا ادامه می‌دهد تا برای جبران عقب‌نشینی امارات از یمن، از واشنگتن کمک بگیرد. این روزنامه به نقل از چند مقام دیپلماتیک آورده است: پس از خارج شدن امارات از یمن و خالی کردن پشت عربستان، اکنون جنگ یمن به باتلاقی برای بن‌سلمان تبدیل شده است. در این گزارش آمده است: سازمان ملل و دیپلمات‌های غربی امیدوارند که خروج امارات، بن‌سلمان را به پایان دادن به جنگ یمن وادار کند. منابع مذکور تأکید کردند: امارات فرماندهی جنگ در یمن را عهده‌دار است و خروج آن پیروزی عربستان را دور از دسترس می‌کند.
همچنین یارون فریدمن، تحلیلگر و شرق‌شناس صهیونیست در یادداشتی در روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «برآورد اسرائیل از تحولات خلیج [فارس]این است که سعودی تنها شده و ایران در برابر آن (عربستان) به پیروزی جزئی رسیده است، پس از آنکه امارات اعلام کرد نیروهایش را از یمن خارج می‌کند سعودی در مقابله با حوثی‌ها تنها شده و می‌طلبد که اسرائیل از این موضوع درس عبرت بگیرد.» وی که از مدرسان دانشگاه حیفا در فلسطین اشغالی است، سپس نوشت: ائتلاف سعودی در ابتدای کار توانست جلوی افزایش نفوذ «حوثی‌ها» (انصارالله) در جنوب یمن را بگیرد و نیرو‌های آن‌ها را از تسلط بر بندر راهبردی در عدن دور کند؛ عربستان سعودی توانست جلوی متحدان ایران برای سیطره بر گذرگاه نفت در خلیج فارس را بگیرد، اما با ادامه جنگ، شکست ریاض آشکار شد. فریدمن افزود: یکی از جنبه‌های شکست ائتلاف سعودی این بود که متحدان آن کم‌کم و یکی پس از دیگری از این ائتلاف خارج شدند، زیرا هیچ کدام از آن‌ها نمی‌خواهند بخشی از شکستی باشند که برای همه آشکار شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
0
0
سلام. ریاض قصدِ هیچگونه همکاری با تهران را ندارد . این بازیِ جدیدشان است هماهنگ شده با امریکا و انگلستان . باید خیلی ساده لو بود که به مذاکره با ریاض امید داشت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار