کد خبر: 962516
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
افزایش اختیار شوراها متناسب با جمعیت شهرها
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با اشاره به روش‌های برای تقویت شوراهای اسلامی گفت: اکنون ایده‌ای در ذهن داریم که با تقسیم‌بندی شوراها به تناسب جمعیت شهرها، اختیارات شوراها را متغییر در نظر بگیریم و هر شورایی اختیار بیشتری داشت نظارت بر آن قوی‌تر و پاسخگویی آنها افزایش یابد.

 احمد علیرضابیگی با اشاره به لزوم تقویت شوراهای شهر و روستا اظهار داشت:طبیعتاً باید عملکرد شوراهای اسلامی در چارچوب قانون باشد و فرمانداری‌ها نظارت دقیق‌تری بر مصوبات شوراهای شهر و روستا داشته باشند.


باید شوراهای اسلامی نظارت را احساس کنند

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: از سوی دیگر جلسات مربوط به هیات رسیدگی به شکایت‌های در فرمانداری و استانداری مرتبط تشکیل شود تا اعضای شوراها حس کنند نظارتی بر آنها وجود دارد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید نظارت ابتکار عمل شوراهای اسلامی را محدود کند، گفت: از آنجایی که اعضای شوراهای شهر و روستا نمایندگی مردم را بر عهده دارند، نباید نظارت بر آنها به نحوی صورت گیرد که ابتکار عمل آنها زیرسوال برود، ابتکار عمل شوراها موضوع ظریفی است که باید به آن توجه شود.


تخلف در برخی شوراهای اسلامی نباید دامنه عمل شوراها را محدود کرد

وی تاکید کرد: با چند تخلف در برخی شوراهای اسلامی نباید دامنه عمل شوراها را محدود کرد، باید ضامن‌هایی در نظر گرفت تا مانع بروز تخلفات شود، هر چند که اعتقاد داریم نسبت تخلفات به نسبت تعداد اعضای شوراهای اسلامی زیاد نیست، از سوی دیگر اکثر اعضای شوراها معتمدین مردم هستند و ممکن است به واسطه ضعف آموزشی و رقابت‌های ناصواب بین شوراها مشکلات و تخلف‌هایی بروز کند.

علیرضا‌بیگی با تاکید براینکه شوراهای اسلامی بخش قابل توجهی از مشارکت مردم را نمایندگی می‌کنند، اظهار داشت: به این ترتیب هر چه شوراها مهم‌تر است، باید مراقب بیشتری از آن به عمل آید.


افزایش اختیار شوراها متناسب با جمعیت شهرها

این نماینده مجلس با اشاره به روش‌های برای تقویت شوراهای اسلامی، گفت: اکنون ایده‌ای در ذهن داریم که با تقسیم بندی شوراها به تناسب جمعیت شهرها، اختیارات شوراها را متغیر در نظر بگیریم و هر شورایی اختیار بیشتری داشت نظارت بر آن قوی‌تر و پاسخگویی آنها افزایش یابد.

علیرضابیگی عنوان کرد: اگر شوراهای اسلامی بتواند دنباله و ادامه مجلس شورای اسلامی در مناطق، شهرها و روستا باشد، شاهد تجلی یکپارچه قوه مقننه در سراسر کشور هستیم، بنابراین نیازمند بازنگری و اصلاح قوانین هستیم.


شهردار کلانشهر با رای مستقیم مردم انتخاب شود

 وی گفت: از سوی دیگر باید ساز و کار مناسب‌تری برای انتخاب شهرداران کلان‌شهرها در نظر گرفت تا با رای مستقیم مردم مسوولیت را برعهده گیرند، از این رو لازم است شهردار کلان‌شهرها و شهردار تهران هویتی مستقل از شوراهای اسلامی داشته باشد و در واقع او هم اراده مستقیم مردم را نمایندگی کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با بیان اینکه شهردار باید قدرت بیشتری داشته و شوراها نیز با قابلیت بالاتری برخوردار شوند، اظهار داشت: این دو می‌توانند تنظیم‌کننده یکدیگر باشند، این در حالی است که اکنون شهردارها زیر مجموعه شوراها محسوب می‌شوند و رای سه چهارمی به راحتی می‌توانند شهردار را برکنار کنند در حالی که اگر شهردار با رای مستقیم مردم انتخاب شود، نمی‌توان برای او محدودیت‌های این چنینی قائل شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر