کد خبر: 961539
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
سرویس ایران جوان آنلاین: هم‌زمان با دهۀ کرامت، از سکه‌های ولایت‌عهدی امام‌رضا (ع) با بیش از ۱۲۰۰ سال قدمت، رونمایی شد.
به گزارش جوان هم‌زمان با دهۀ کرامت، از سکه‌های ولایت‌عهدی امام‌رضا (ع) شامل سه سکه نقره کامل و یک نیم‌سکه ولایت‌عهدی امام‌رضا (ع) متعلق به سال‌های ۲۰۲ تا ۲۰۴ هجری قمری، در موزه آستان قدس رضوی و با حضور دو تن از واقفان آن‌ها رونمایی شد. مسئول گنجینه سکه و اسکناس این موزه در ارتباط با سکه‌های رونمایی شده گفت: سکه درهم نقره ضرب سال ۲۰۲ قمری در محمدیه (ری) و نیم‌سکه ضرب سال ۲۰۲ قمری در مرو، اهدایی آقای محمدتقی صفار از مشهد؛ سکه درهم نقره ضرب سال ۲۰۲ قمری در فارس اهدایی حاج محمدتقی و خانم صدیقه رضایی از تهران و سکه درهم نقره ضرب سال ۲۰۴ قمری در اصفهان اهدایی خانم گلی خاتم از اندیمشک، مادر سردار شهید محمدرضا فردچیان، فرمانده سپاه اندیمشک، چهار سکه رونمایی شده در این مراسم است. محمدحسن یزدی‌نژاد در خصوص تاریخچه این سکه‌ها تصریح کرد: مأمون در سال ۲۰۱ هجری قمری برادرش قاسم موتمن را از ولایت‌عهدی عزل و امام رضا (ع) را از مدینه به خراسان دعوت کرد و ایشان را ولیعهد مسلمین نامید و فرمان داد تا نام ایشان را بر سکه‌های نقره (درهم) ضرب کنند.

وی افزود: درهم‌های مزین به نام امام‌رضا (ع) از سال ۲۰۱ تا ۲۰۵ هجری قمری در ضرابخانه‌های مرو، سمرقند، محمدیه، اصفهان، نیشابور و فارس ضرب می‌شد و این در حالی است که امام‌رضا (ع) در سال ۲۰۳ هجری قمری به دست مأمون به شهادت رسیدند.

یزدی‌نژاد برای ادامۀ ضرب سکۀ ولایت‌عهدی امام‌رضا (ع) پس از شهادت ایشان به دست مأمون عباسی دو دلیل ذکر کرد و اظهار داشت: این حرکت می‌تواند یکی به دلیل نمایش ظاهری مأمون برای علاقه به امام باشد و دلیل دیگر آن هم می‌تواند این باشد که قالب‌های این درهم‌ها را در سال ۲۰۳ هجری ساخته بودند و نمی‌خواستند این قالب‌ها بدون استفاده بماند. وی این سکه‌ها را از جهت خط و مطالب موجود بر رو و پشت آن‌ها جزو زیباترین سکه‌های ضرب شده در دوران خلافت ۵۰۰ ساله عباسیان دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار