کد خبر: 961436
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
28 تیرماه ساعت 21 شب
کنسرت بزرگ ارکستر فیلارمونیک به رهبری یاشار شادپور، 28 تیرماه ساعت 21 شب، با اجرای آواز فرشید بزرگی و ناصر عطاپور در مرکز همایش‌های بین المللی تبریز اجرا می‌شود.

مراد کاشف، آهنگساز و تنظیم قطعه‌های کنسرت ارکستر فیلارمونیک با بیان این‌که در این کنسرت 12قطعه آهنگ تنظیم شده است، گفت: سه قطعه جزو آهنگ‌های آذربایجانی، فارسی و تصنیف است و از هارمونی‌های قرن 20 به بعد در این کنسرت استفاده شده است. 

 وی افزود: از 12 قطعه‌ی تنظیم شده، چهار قطعه‌ی ترکی، چهار قطعه‌ی فارسی، دو قطعه ارکسترال و دو قطعه نیز به طور دوئت فارسی و ترکی اجرا می‌شود. 

کاشف ادامه داد: سازهای کلاسیک، ارکست سمفونیک، سازهای آذربایجانی و ایرانی در این کنسرت مورد استفاده قرار می‌گیرند و با نوازندگی این سازها قطعه‌ی نمایشنامه‌ی اینسترودراما به اجرا گذاشته می‌شود. 

وی با بیان این‌که همزمان 85 نفر موسیقی دان در این کنسرت اجرا خواهند داشت، افزود: در این کنسرت قطعه‌ای نیز برای شعر شاعر نامدار، حبیب ساهر نیز نوشته شده است که به طور دوئت توسط استاد فرشید بزرگی و ناصر عطاپور به زبان فارسی و ترکی اجرا می‌شود، معتقدم فرم و اجرای این نوع قطعه بسیار متفاوت و سنگین است، امیدوارم با همکاری و اجرای سولیست‌ها و خوانندگان شاهد اجرایی بی نظیر شویم.  

یاشار شادپور، رهبر ارکستر فیلارمونیک در این نشست نیز با بیان این‌که هدف ما فقط انجام کار موسیقی به نحو احسن بوده و همواره در این مسیر حرکت می‌کنیم، گفت: ارکست فلارمونیک مسیر خاص خود را دارد ولی پروژه‌هایی که جزو تولیدی تبریز بوده و صاحب نظران و اساتید موسیقی آن‌ها را اجرا می‌کنند، نسبت به پروژه‌های گروه، جزو اولویت‌ها هستند. 

وی بیان کرد: معتقدم تنظیم و ارکستراتوری برای ارکست سمفونی کار هر کسی نیست؛ چرا که کار بسیار سخت و پرزحمتی است، تنظیم کننده موظف است افکار و عقاید خود از قطعه را پیاده سازی کند و امانت دار خط مش ملودی باشد.  

شادپور ادامه داد: موسیقی کار بسیار جدی و پر زحمتی است و معتقدم باید اهمیت فعالیت موسیقیدانان در جامعه به جایگاه واقعی خود برسد. 

وی خاطرنشان کرد: مدت زمان اجرای این کنسرت یک روزه است، اگرمردم از اجرای کنسرت فلارمونیک سمفونی استقبال گسترده‌ای داشته باشند، بعد از ماه محرم و صفر زمان اجرای آن تمدید می‌شود. 

رهبر کنسرت ارکستر فیلارمونیک با اشاره به نوازندگان کنسرت فیلارمونیک، گفت: وحید جبارزاده، سولیست کمانچه، یونس تارپود، سولیست تنبک و دف، محمد برزگر، سولیست تار و مراد کاشف به عنوان آهنگساز و تنظیم قطعه، در این کنسرت حضور خواهند داشت. 

ناصر عطاپور، خواننده‌ی موسیقی آذربایجان، نیز در این نشست با بیان این‌که بنده در این کنسرت به عنوان سولیست خواننده اجرا خواهم داشت، گفت: طی سه سال گذشته تجربه‌ی اجرای کنسرت با استاد شادپور و استاد کاشف در تهران و سایر کشورهای خارجی داشته‌ایم، معتقدم تنظیم قطعه برای خواننده‌های سنتی و موغام در کشور بسیار کم است ولی در این کنسرت استاد کاشف چهار قطعه‌ی مشهور موسیقی آذربایجان را به طور متفاوت برای ارکست تنظیم کرده است. 

وی ادامه داد: برای اولین بار قطعه‌ی«ریحان ماهنسی-امیر اف» را در این کنسرت به صورت ارجینال و با تنظیم استاد مراد کاشف اجرا می‌کنیم. 

عطاپور گفت: بحث اسپانسر در اجرای کنسرت‌ها بسیار مهم است و معتقدم حمایت مادی، فرهنگی و اجرایی از کنسرت‌های فاخر جزو وظایف دولت است ولی متاسفانه به جای حمایت از کنسرت فیلارمونیک، 10 درصد از فروش بلیت‌های کنسرت را از ما اخذ می‌کنند.

 وی  نبود سالن استاندارد و مناسب برای انجام تمرینات را نیز یکی دیگر از معضلات موسیقیدانان عنوان کرد و گفت: باتوجه به این‌که موسیقی بخشی از فرهنگ مردم آذربایجان بوده و تبریز از قدیم مکتب موسیقی محسوب می‌شود، نبود امکانات لازم برای اجرای کنسرت‌های بزرگ شایسته‌ی این کهن شهر نیست، وجود حداقل  سه سالن استاندارد در زمینه‌ی  موسیقی در تبریز بسیار ضروری است.

گفتنی است بلیت‌های این اجرا، از سایت www.ebilit.com به صورت آنلاین قابل خریداری است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر