کد خبر: 961083
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با دکتر فواد ایزدی درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی
فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: «به جبران ۶ سالی که سرعت فناوری هسته‌ای در کشور گرفته شد باید تصمیمات جدی‌تری اتخاذ کنیم بنابراین بهتر بود که امروز اعلام می‌شد غنی‌سازی ۲۰ درصدی در دستور کار قرار گرفته و غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد نیز در آینده‌ای نزدیک، مثلا ۶ روز دیگر انجام خواهد شد.»
مهسا گربندی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشور‌های اروپایی، حالا گام دوم کاهش تعهدات برجامی در برابر بدعهدی طرف‌های مقابل برداشته شده است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در این باره گفت: «در موعد ۶۰ روز پایان گام اول تعهدات خود هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما در خصوص برجام، تحقق پیدا نکرده، ما امروز گام دوم را بر می‌داریم. همانطور که در مرحله اول اعلام کردیم که میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم. در صورتی که این‌بار هم به نتیجه نرسیم بعد از ۶۰ روز گام سوم را برخواهیم داشت.»

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «چند سال است که ایران برنامه برجامی خود را تعطیل کرده تا اینکه امتیازی را از طرف مقابل بگیرد. به همین منظور چند سال کشور معطل برجام شد و پس از آن دولت مدت طولانی منتظر به بار نشستن برجام شد. در نهایت پس از خروج آمریکایی‌ها از برجام، کشور معطل برجام اروپایی‌ها ماند. این تعلل و از دست دادن فرصت‌ها قطعا به نفع منافع ملی کشور نبود.»

ایزدی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر نیز تصمیم گرفته شده که کشور حالت تماشاچی نداشته باشد و در مقابل جبهه ضدایرانی طرف مقابل کار انجام دهد، بازه زمانی ۶۰ روزه و قدم‌های کوچکی برداشته است که بیشتر وقت را تلف می‌کند. در واقع ما به اروپایی که قرار نیست از این مهلت استفاده کند، زمان ۶۰ روزه داده‌ایم و متاسفانه نتیجه مثبتی برایمان ندارد، زیرا که زمان به نفع ما نیست بلکه به نفع آمریکایی‌هاست که می‌خواهند سیاست‌های تحریمی‌شان نتیجه بدهد و برای آن به گذر زمان احتیاج دارند.»

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار می‌دارد: «باید تصمیمات جدی‌تری اتخاذ کنیم بنابراین بهتر بود که امروز اعلام می‌شد غنی‌سازی ۲۰ درصدی در دستور کار قرار گرفته و غنی‌سازی بیش از ۲۰ درصد نیز در آینده‌ای نزدیک، مثلا ۶ روز دیگر انجام خواهد شد.»

او درباره واکنش آمریکایی‌ها به گام دوم ایران در کاهش تعهدات برجامی می‌گوید: «واکنش طرف مقابل قابل‌پیش‌بینی است، آن‌ها لفاظی خودشان را خواهند داشت. بیانیه‌ای که کاخ سفید اخیرا منتشر کرد مبنی بر اینکه ایران قبل از توافق، توافق را نقض می‌کرد نشان‌دهنده آن است که کاخ سفید آنقدر حرف‌های نامربوط می‌زند که بعضی اوقات حالت مضحک پیدا می‌کند. اما این حرف‌ها نباید کشور را از مسیری که در آن قرار دارد منحرف و دور کند.»
ایزدی در پایان تاکید می‌کند: «فناوری هسته‌ای مورد نیاز ایران است و همانطور که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند کشور نیاز به ۱۹۰ هزارسو غنی سازی اورانیوم دارد، بنابراین لازم است که به سمت هسته‌ای شدن کشور قدم برداریم و از آنجایی که سرعت کشور در این ۵ الی ۶ سال اخیر گرفته شده بود باید به آن سرعت بیشتری ببخشیم.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
0
1
دست بر داشتن یعنی همین اگر غنی سازی حداقل 20 درصد در دستور کار قرار میگرفت اروبا حساب کار دستش میامد . بهترین گزینه بنظر میرسد بالبری و حداکثری غنی سازی میباشد برای گام دوم به بعد
said
|
Switzerland
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
0
0
سلام. حق با این آقاست . سیاستهای گام به گام ، شوکِ لازمه را ندارد باید به این سیاستمدارانِ اروپایی لگد زد . آنها تا زمانی که در زمینِ بازی هستند همچنان گربه خواهند رقصاند و حرامزادی خواهند کرد . ولی اگر از زمینِ بازی بیرون بیاندازیدشان ، همه چیز فرق خواهد کرد . آنها وآق وآق زیادی خواهند کرد ولی بدانید فقط چهار هفته از بازی بیرون باشند تمام هستند !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار