کد خبر: 960936
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
اجماع نظر کارشناسان درباره ضرورت اقدام متقابل ایران علیه انگلیس
بعد از گذشت ۴۸ ساعت از خبر توقیف کشتی نفتکش کشـورمـان توسـط انگلیس بسیاری از مقامـات و منابع خبـری غرب نسبت به رفتار متقـابل جمهـوری اسلامـی ایران هشدار دادند و همچنان بسیاری از سیاستمـداران و منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامـی، ضمن یادآوری دشمنی‌هـای دیرینه انگلیس با جامعه ایرانی خواهان برخورد متقابل دولت و سـایر نهـاد‌های مـربوط به رفتار غیرقـانونی دولت انگلیس هستند.
سرويس سیاسی جوان آنلاين: در ادامه واکنش‌ها به اقدام دزدانه و خلاف قوانین بین‌المللی دریا‌ها از سوی دولت انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق، فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس خواستار اقدام متقابل جمهوری اسلامی و پیگیری حقوقی از طریق مجامع بین‌المللی شدند.
بعد از گذشت ۴۸ ساعت از خبر توقیف کشتی نفتکش کشـورمـان توسـط انگلیس بسیاری از مقامـات و منابع خبـری غرب نسبت به رفتار متقـابل جمهـوری اسلامـی ایران هشدار دادند و همچنان بسیاری از سیاستمـداران و منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامـی، ضمن یادآوری دشمنی‌هـای دیرینه انگلیس با جامعه ایرانی خواهان برخورد متقابل دولت و سـایر نهـاد‌های مـربوط به رفتار غیرقـانونی دولت انگلیس هستند.

از سوی دیگر توقیف یک کشتی حامل سوخت توسط انگلیس در جبل‌الطارق به بهانه تحریم دولت رسمی کشور سوریه و با این هدف که اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی متزلزل شود باعث شد یک جریان نشانه‌دار داخلی بار دیگر، دشمنی غرب با ایران را تا حد ممکن سانسور کند.
در همین رابطه آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: به صراحت اعلام می‌کنیم که انگلیس باید از اقدامات متقابل ایران بترسد.

وی تأکید کرد: ما نشان داده‌ایم هرگز در برابر زورگویی ساکت نخواهیم نشست، همانطور که در مورد پهپاد متجاوز امریکایی عکس‌العمل شدید نشان دادیم قطعاً در این رابطه هم عکس‌العمل متناسب را انجام خواهیم داد.
دشمن علامت اقتدار ایران را ببیند عقب‌نشینی خواهد کرد
همچنین سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی درباره گام دوم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپایی‌ها گفت:‌ای کاش اقدامات انقلابی که اخیراً از سوی دولت در خصوص برجام گرفته شده است در سال‌های پیش صورت می‌گرفت و دولت به این نتیجه می‌رسید که اروپا و امریکا دست‌شان در یک کاسه است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: اتخاذ مواضع قاطع از سوی ایران درباره تعهداتی که اروپایی‌ها در خصوص برجام باید انجام می‌دادند آن‌ها را دستپاچه کرده است به طوری که امریکا در تجاوزی آشکار و با دستوری به عواملش موجبات توقیف نفتکش ایرانی را فراهم آورد. امریکا و اروپا به دنبال آن هستند که به صورت عملی ایران را تهدید کنند که این اقدام آن‌ها فراتر از یک جنگ جوانی است و کار‌های عملیاتی را هم در دستور کار خود گذاشته‌اند.
وی گفت: در چنین شرایطی باید اقدام متقابل در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد و جلوی ورود کشتی‌های دارای پرچم انگلیس به مبدأ و مقصد خلیج فارس و دریای عمان را بگیریم تا متوجه شوند که قاطعیت جمهوری اسلامی در دفاع از منافع خود بسیار جدی است. اتخاذ اقدامات قاطع می‌تواند مقابل باج‌خواهی‌های اروپا و امریکا را بگیرد.

وی افزود: بعد از اینکه پهپاد امریکایی و متجاوز را ساقط کردیم، پهنه سیاسی متحدان و کشور‌های درون ائتلاف امریکا ضربه و آسیب زیادی دیده‌اند و عربستان سعودی و امارات احساس امنیت ندارند. توقیف نفتکش ایرانی در حقیقت دلگرمی سنتکام به حامیان ایالات متحده در منطقه است که البته انتقام آن را خواهیم گرفت.
وی گفت: گام دوم جمهوری اسلامی در واکنش به عدم‌اجرای تعهدات اروپایی‌ها باید قوی‌تر، قاطع‌تر و با تأثیرات بیشتری باشد. اگر دشمن علامت اقتدار جمهوری اسلامی ایران را ببیند عقب‌نشینی خواهد کرد، اما اگر از موضع ضعف به این قضیه ورود کنیم بدتر از برجام بر سرمان خواهد آمد.

رفتـار انگلیسی‌هـا مغـایـر قـوانین دریانـوردی

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای نیز با اشاره به توقیف یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی انگلیس، گفت: قطعاً این اقدام سیاسی است و شامل قوانین بین‌المللی دریانوردی نمی‌شود. توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی آن هم به دستور امریکا نشان می‌دهد انگلیسی‌ها همچنان از سیاست‌های خصمانه امریکا در قبال مردم ایران پیروی می‌کنند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تأکید بر اینکه پیامد‌های این اقدام قطعاً بر عهده انگلیسی‌ها و کشور‌هایی که در آن نقش داشته‌اند خواهد بود، افزود: در مقابل این رفتار انگلیسی‌ها باید یکی از کشتی‌های آن‌ها در تنگه هرمز توقیف شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس با بیان اینکه انگلیس حق ندارد تحریم‌های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشور‌های دیگر اعمال کند، اظهار داشت: رفتار اخیر انگلیسی‌ها نشان داد که آن‌ها قابل اعتماد نیستند و از هر فرصتی برای اعمال فشار بر ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند. دستگاه دیپلماسی کشورمان باید از دولت انگلیس بابت این راهزنی دریایی به مجامع بین‌المللی شکایت کند.

دستگاه دیپلماسی علیه انگلیس اقامه دعوی کند

همچنین سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی قطعاً خلاف موازین بین‌المللی عمل کرده و حق دستگاه دیپلماسی ماست که از طریق مجامع بین‌المللی نسبت به این اقدام دولت انگلیس اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه تنگه جبل‌الطارق و آب‌های سرزمینی کشور مستقل دارای مقررات خاصی است که باید از سوی دولت انگلیس رعایت شود، اظهار داشت: اگر دولت انگلیس خیلی دلش برای توافقات می‌سوزد و می‌خواهد مقررات بین‌المللی را رعایت کند، تعهدات برجامی‌اش را عمل کند، زیرا جامعه بین‌المللی، شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا آن را تأیید کرده است، اما دولت انگلیس به هیچ‌کدام از تعهدات برجامی‌اش عمل نکرده است.
دولت انگلیس به تعهداتش در برجام عمل نکرده، اما وقتی یک کشتی در جایی حرکت می‌کند به دنبال بهانه‌های حقوقی برای توقیف آن است، جا دارد که دستگاه دیپلماسی اقدامات قضایی لازم را انجام دهد و از طریق مراجع قضایی کار را دنبال کند.
نقوی‌حسینی در پایان، توقیف نفتکش ایرانی از سوی دولت انگلیس را مغایر با اصول بین‌المللی دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام جنایت علیه بشریت و دست‌اندازی به ثروت عمومی مردم ایران است.

سانسور دشمنی

روز گذشته رسانه‌های منسوب به جریان غرب‌گرای داخلی تلاش کردند نخست اصل خبر توقیف یک کشتی توسط انگلیس را در صفحات نخست خود سانسور کرده و موضوعات دست چندم را در صفحات خود برجسته کنند، کمااینکه تعدادی روزنامه‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت به صورت جهت‌دار به این موضوع پرداخته و حتی به صورت تلویحی اقدام انگلیس را به دلیل تصمیم اخیر مبنی بر کاهش تعهدات برجامی عنوان کرده‌اند.

چنین روش و رویه‌ای نیز دقیقاً در تمام فرایند مذاکرات هسته‌ای از سال ۹۲ تا الان وجود داشته است، به طوری که هر جا امریکا یا اروپا تعهدات اولیه خود را اجرایی نکرده‌اند یا با وضع و اعمال قوانین جدید متن و روح برجام را نقض کرده‌اند، شخصیت‌ها و رسانه‌های این طیف آن را سانسور و تلاش کرده‌اند نقطه هدف انتقادات خود را نظام قرار دهند و از طرف ایرانی بخواهند به صورت مستمر در برابر زیاده‌خواهی غربی‌ها در سایر موضوعات مورد مناقشه نیز کوتاه بیایند.

نباید فراموش کرد که «تطهیر غرب» یا «سفیدنمایی اقدامات ضدایرانی امریکا- اروپا» به عنوان یکی از باثبات‌ترین رفتار‌های این جریان در موضوع توقیف اخیر کشتی توسط انگلیس نیز نشان می‌دهد که این طیف با تشکیک در اصولی مانند استکبارستیزی در عرصه سیاست خارجی همچنان در تلاش است تا ماهیت انقلاب اسلامی را دچار تغییرات ماهوی کند آن هم با این بهانه که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم فروکش کند! در حالی که تجربه تعدیل گسترده مواضع در برابر غرب طی شش سال اخیر نشان می‌دهد پیروی از چنین الگویی نه تنها نمی‌تواند مشکلات داخلی کشور را کاهش دهد بلکه سطح و گستره تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی را نیز به شدت افزایش می‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
0
وقتی که آقای روحانی تاسیس یک دانشکاه انگلیسی زبان در ابران را آرزو می کند ، مسلم است که جز حرف اقدامی برای این دزدی انگلیس انجام نمی دهد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار