کد خبر: 960900
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
حدود سه هفته از افزایش قیمت دوباره لبنیات توسط ستاد تنظیم بازار می‌گذرد؛ با این حال برخی دیگر از شرکت‌ها به‌طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان‌آنلاین: حدود سه هفته از افزایش قیمت دوباره لبنیات توسط ستاد تنظیم بازار می‌گذرد؛ با این حال برخی دیگر از شرکت‌ها به‌طور خودسرانه اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند. شرکت کاله یکی از این شرکت‌هاست. سلیمانی، مدیرعامل این شرکت در پاسخ به چرایی این موضوع گفت: «روش‌های فراوری ما متفاوت است به همین دلیل قیمت‌ها را متفاوت می‌کند، همچنین ما تابع قیمت شیر در دامداری‌ها و نوسانات نرخ دلار هستیم و به صورت هفتگی قیمت‌هایمان را به سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام می‌کنیم.»

بیش از ۲۰ روز از افزایش ۲۰ درصدی قیمت لبنیات صنعتی به صورت رسمی و مصوب در بازار می‌گذرد. با این وجود، اگر سری به یخچال فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها بزنید، خواهید دید که برخی کارخانه‌ها قیمت محصولات خود را بار دیگر به صورت خودسرانه افزایش داده‌اند. به‌طور مثال شیر یک لیتری که در آخرین مصوبه خود ۵۳۰۰ قیمت‌گذاری شد، طی دو هفته به یکباره قیمت خود را به ۶ هزار تومان افزایش داد. افزایش خودسرانه قیمت لبنیات نشانه بی‌توجهی شرکت‌های لبنی به قوانین و مصوبات بالادستی است. ناگفته نماند که این موضوع در سال‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها از سوی این شرکت‌ها تکرار شده و با همین ترفند قیمت محصولات لبنی را افزایش داده‌اند.

نظارت قانون؟
طی دو سال گذشته به‌دلیل افزایش بی‌رویه و خودسرانه قیمت لبنیات، سازمان تعزیرات حکومتی بار‌ها و بار‌ها پرونده‌هایی را برای این متخلفان تشکیل داده و به دیگر شرکت‌ها نیز هشدار داده است، اما ظاهراً این جریمه‌ها از سوی سازمان تعزیرات یا عملی نشده یا به اندازه‌ای بازدارنده نبوده که باقی شرکت‌های تولید لبنیات دست از این قبیل تخلفات بردارند. شگرد صنایع لبنی در سال‌های گذشته همواره همین بوده که ابتدا آن‌ها قیمت را خودشان افزایش داده‌اند و پس از آن با توجیه‌های مختلف مسوولان را برای افزایش دادن قیمت مجاب کرده‌اند، آن هم در شرایطی که گرانی این محصولات صدای اقشار مختلف جامعه را نیز در آورده و بسیاری از مردم توان خرید آن را ندارند. در وضعیتی که سرانه مصرف لبنیات در بین ایرانی‌ها پایین‌تر از حد جهانی است، افزایش چندین‌باره قیمت محصولات لبنی در یک سال گذشته به خصوص شیر به‌عنوان عضو اصلی سبد غذایی جامعه، تبعات ناگواری برای سلامت مردم دارد، در حالی که بسیاری از خانوار‌ها در دو دوتا چهارتای دخل و خرج‌شان مانده‌اند. حالا با بالا و بالاتر رفتن قیمت لبنیات هم به صورت رسمی و هم به صورت غیررسمی، دیگر غذای فقیرانه نان و پنیر هم چندان در دسترس نیست و طبقات فقیر جامعه باید قید شیر و پنیر و ماست‌شان را هم بزنند.

کاهش قدرت خرید لبنیات
از طرف دیگر، مردم جامعه از افزایش قیمت لبنیات گلایه داشته و عنوان می‌کنند به‌دلیل افزایش قیمت لبنیات توانایی خرید روزانه لبنیات را ندارند؛ موضوعی که از سوی معاون کل وزارت بهداشت نیز تأیید شده و به‌دنبال همین موضوع هشدار داد. آقای ایرج حریرچی پیش‌تر در این خصوص اظهار کرد: «تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد زمانی که قیمت لبنیات افزایش پیدا می‌کند و در کشور شرایط تورمی وجود داشته باشد، قدرت خرید کاهش پیدا خواهد کرد، این درحالی است که طی روز‌های گذشته شاهد افزایش قیمت لبنیات بوده‌ایم و این موضوع سبب کاهش مصرف شیر و فراورده‌های لبنیاتی به‌طور قابل توجهی شده است. امیدواریم با دو روش کنترل قیمت لبنیات و صرف سوبسید در زمینه قیمت بتوانیم میزان مصرف لبنیات در کشور را افزایش دهیم.»

تاکنون کارشناسان تغذیه و سلامت هشدار‌های فراوانی را بابت حذف لبنیات از سبد خانوار‌ها داده‌اند. هشدار‌های کارشناسان نشان می‌دهد حذف لبنیات از سبد غذایی خانوار منجر به بروز بیماری‌های مختلفی خواهد شد؛ بیماری‌هایی که سلامت کودکان، سالمندان و زنان باردار را بیش از سایرین تهدید خواهد کرد. تحقیقات مختلف نشان داده است که کلسیم موجود در مواد لبنی می‌تواند باعث کاهش ابتلا به برخی از سرطان‌ها و کنترل فشار خون می‌شود. همچنین این ماده غذایی می‌تواند از بروز اضافه‌وزن و چاقی نیز جلوگیری کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار