کد خبر: 956997
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت زنجان: تنها با تعریف برند و بازاریابی مناسب می‌توان ظرفیت اقتصادی تولید فرش دستبافت زنجان را شکوفا کرد.
سرویس ایران جوان آنلاین: ۱۲ هزار قالیباف زنجانی سـال گذشته توانستند با تولیدشان صادراتی ۱۱ میلیون دلاری را برای کشور رقم بزنند. البته ظرفیت استان بیش از این‌هاست و با توجه به نبود بازار و انجام بازاریابی نامناسب اغلب قالیبافان این استان مجبور می‌شوند قالی‌هایشان را با طرح و نقشه استان‌های دیگر ببافند. همین موضوع هم باعث شده تا دسترنج زنجانی‌ها اغلب به نام و کام استان‌‎های دیگر باشد. اتفاقی که اگر با برنامه‌ای جامع از تکرار آن جلوگیری شود، می‌تواند علاوه بر افزایش تولید، اقتصادی پویا را برای زنجان به ارمغان بیاورد.

۱۲ هزار قالیباف در سطح استان زنجان فعالیت می‌کنند. هنرمندانی که با بافت تار و پود فرش‌ها توانستند سال گذشته برای کشور صادراتی ۱۱ میلیون دلاری را رقم بزنند. این ارزآوری هم در شرایطی بود که توجه چندانی از سوی مسئولان به این حوزه نمی‌شد و بازار فروش داخلی همواره راکد است. چراکه بازاریابی و شناسایی مستمر مشتری و صادرات کاری نیست که قالیبافان از پس آن بر بیایند و مسئولان برای افزایش ورود ارز به کشور و اشتغالزایی موظف هستند این کار‌ها را بر عهده بگیرند. با این حال شرایط برای تولید و عرضه فرش زنجان مطلوب نیست و بیم آن می‌رود که با ادامه همین کم‌توجهی‌ها از سوی مسئولان دیر یا زود همین تعداد قالیباف هم کارشان را کنار بذارند و به سراغ شغل دیگری بروند یا به جمعیت بیکار اضافه شوند.

بخش خصوصی بازاریابی فرش را دست گیرد

گفتنی است تولید فرش دستبافت در زنجان تنها به بافت فرش پشمی ختم نمی‌شود و در این منطقه از کشور علاوه بر فرش پشمی، فرش ابریشمی و تابلو فرش هم بافته می‌شود که هر کدام خریداران خاص خودشان را دارند. در این خصوص رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تأیید مطالب فوق می‌گوید: «الان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که به لحاظ قانونی زیرساخت‌های لازم برای برندسازی فرش دستباف زنجان آماده شده است.» سیدمحسن جعفری اضافه می‌کند: «با این تفاسیر حالا نوبت بخش خصوصی است که اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و برند و نشان تجاری را ثبت کند.» وی با اشاره به اینکه در این بخش باید شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران تسهیل شود، ادامه می‌دهد: «استان پتانسیل بالایی را در زمینه تولید فرش دستباف دارد ولی بازاریابی و شناسایی مشتری مستمر بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد و افزایش مشتری دائمی و مستمر فرش دستباف استان زنجان، می‌تواند سبب استفاده از پتانسیل‌های فرش استان شود.» این مسئول اضافه می‌کند: «برای بهبود و ارتقای فرش دستباف زنجان دوره‌های آموزشی در رابطه با همه بخش‌های صنعت فرش برای فعالان در این حوزه برگزار می‌شود تا در صورت برندسازی، فرش زنجان بتواند جایگاه مناسبی را به لحاظ کیفیت داشته باشد.»

زحمت از زنجانی‌ها و سود به کام دیگران

گفته می‌شود که اکنون ۶۰ هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند که تنها ۱۲ هزار نفر از آن‌ها به صورت مداوم به این کار اشتغال دارند و سالانه دست به بافت ۱۴۰ هزار متر مربع فرش می‌زنند. بیشترین نقشه‌هایی هم که در استان بافته می‌شود طرح بیدگینه، طرح قلتوق و طرح ماهی افشار، شاه‌بلاغی، طرح‌های بومی و محلی منطقه مانند طرح دهجلال و بوغداکندی و... است که در این بین طرح ماهی افشار بیشترین میزان خرید و فروش را به خود اختصاص می‌دهد. از این حجم از فرش‌بافی نیز به گفته ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان سال گذشته ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزاردلار فرش صادر شده است. با اینکه این رقم نسبت به سال‎‌های قبل با رشد ۱۰ درصدی مواجه بوده، اما هنوز نمی‌توان به آن به عنوان صنعتی اشتغالزا نگاه کرد. صنعتی که با توجه بیشتر و بیمه شدن شمار بیشتری از قالیبافان می‌تواند به هنری درآمدزا و اشتغالزا تبدیل شود. در کنار تمام این مشکلات گفته می‌شود که اکنون طرح و نقشه قالیبافان زنجان از استان‌های دیگر تأمین می‌شود و قالی‌های بافته شده نیز در نهایت به نام همان استان‌ها به ثبت می‌رسد. اتفاقی که باعث می‌شود سود حاصل از فرش‌بافی نصیب قالیبافان استانی نشود. در این خصوص فرماندار زنجان می‌گوید: «سهم فرش استان با برند زنجان در بازار بسیار کم است.» رضا عسگری اضافه می‌کند: «اکنون اغلب افرادی که در زمینه فرش‌بافی در زنجان مشغول به‌کار هستند نقشه‌ها و پشتیبانی آن‌ها از استان‌های دیگر تأمین می‌شود، در حالی که فرش در زنجان بافته می‌شود، اما به نام مناطق دیگر برند‌سازی شده و به بازار عرضه می‌شود.» بنابر این رفع این مشکلات نیازمند عزمی جزم از سوی مسئولان است. مشکلاتی که با خاتمه یافتن آن‌ها می‌توان فرصتی بزرگ برای افزایش صادرات غیر نفتی و ارزآوری برای کشور فراهم شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار