کد خبر: 956885
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
صعود ۵ هزار و ۶۸۰ واحدی شاخص کل بورس تهران به رشد ۶۱ /۲ درصدی این نماگر در روز گذشته انجامید. در عین‌حال طلا، دلار و سکه نیز با کاهش رو‌به‌رو شد.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، به نظر می‌رسد بازار بورس تهران از دوره اصلاح قیمتی عبور کرده‌است و به‌طور مجدد در مدار صعود قرار گرفته‌است، البته کاهش ریسک‌های بین‌المللی در حرکت این روز‌های بازار بی‌تأثیر نیست در عین حال در پیش‌بودن فصل مجامع شرکت‌ها و همچنین بهبود نرخ‌های جهانی کالا‌ها و تثبیت بهای ارز در محدوده ۱۳ الی ۱۴ هزار تومان و صدور مجوز‌های افزایش قیمت‌ها در کنار خروج نقدینگی از بازار خودرو و مسکن در شکل‌گیری روندی صعودی در بازار سرمایه مؤثر است.
صعود ۵ هزار و ۶۸۰ واحدی شاخص بورس تهران به رشد ۶۱ /۲ درصدی این نماگر انجامید، به‌طوری که این نماگر در محدوده ۲۲۳ هزار واحد قرار گرفت. در این روز نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «کگل» بیشترین تأثیر را بر حرکت شاخص گذاشتند. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۲۳ هزار و ۲۵۴ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نماد‌های حاضر در برخی گروه‌های بنیادی نظیر فلزی – معدنی پالایشی و پتروشیمی روی داد.
گفتنی است، حجم معاملات بورس تهران ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم و ارزش معاملات هزارو ۱۲۴ میلیارد تومان بوده‌است که از این میان هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده‌است.
ارزش کل بازاربورس تهران نیز در محدوده ۸۱۵ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. در جریان معاملات این روز ۱۹۰ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۸۵ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان داد و ستد شد. همچنین ۱۵۶ میلیون سهم «فملی» به ارزش ۶۵ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان در سقف قیمت روزانه یعنی نزدیک به ۴۲۰ تومان معامله شد
معاملات بورس تهران در حالی پایان یافت که نماد‌های فلزات اساسی با مجموع ارزش معاملات ۲۱۵ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. گروه‌های خودرو، شیمیایی، بانک‌ها و مواد دارویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

خودرویی‌ها در صعود
گروه خودرو پس از نماد‌های فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به ثبت رساند.
در این روز نزدیک به ۷۶ میلیون سهم در نماد‌های خودرویی مورد داد و ستد قرار گرفت که جمعاً ارزشی بالغ بر ۱۴۲ میلیارد تومان را در کارنامه گروه خودرو ثبت کرد. رشد قیمت در نماد‌های خودرویی «خساپا» و «خپارس» سبب شد تا هر دو این دو نماد در سقف قیمت روزانه به معاملات خود خاتمه دهند. نماد‌های «خودرو» و «خزامیا» نیز با رشد قیمت به معاملات خود خاتمه دادند.

نگاهی فرابورس
شاخص آیفکس معاملات روز گذشته را با افزایشی ۷۲ واحدی به اتمام رساند.
این شاخص بیشترین تأثیر مثبت را از نماد‌های «کگهر»، «ذوب» و «زاگرس» پذیرفت و نماد‌هایی نظیر «بزاگرس»، «بکهنوج» و «دی» روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. مؤثر‌ترین نماد در شاخص فرابورس امروز «کگهر» بود که پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با رشد ۱۴ درصدی قیمت مواجه شد.
حجم معاملات این بازار بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۴۶۱ میلیارد تومان می‌رسد، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۷۵۷ میلیارد تومان رسیده‌است.
گفتنی است مدیرعامل یک کارگزاری پیش‌بینی کرد به دلیل ورود سرمایه‌های جدید به بورس و رفع برخی ابهامات مهم در برگزاری مجامع شرکت ها، باید منتظر شکل‌گیری موج مثبت و افزایش شاخص بعد از برگزاری مجامع بود.
علیرضا تاجبر، مدیرعامل کارگزاری تأمین سرمایه نوین با تأکید بر اینکه شاخص بورس از ابتدای سال جاری با روند صعودی همراه بوده به «ایرنا» گفت: شاخص بورس در چند وقت اخیر با برخی ابهامات و ریسک‌های سیستماتیک همراه بود، اما به دلیل اینکه بازار‌های موازی قادر به ایجاد فضای جذابی برای سرمایه‌گذاری نشده‌اند، سرمایه‌های مردم به بورس وارد شده‌است.
وی ادامه داد: این درحالی است که بازار سهام در انتظار انتشار آخرین گزارش عملکرد شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های صادرات محور و کامودیتی محور بوده و با توجه به در پیش‌بودن فصل مجامع، بسیاری از شرکت‌ها که قادر به رسانه‌ای کردن نحوه تعامل با تحریم و دور زدن تحریم‌ها نیستند، خواهند توانست هنگام برگزاری مجمع، نکاتی را افشا و موجب رفع برخی ابهامات شوند.
این کارگزار افزود: طی سال‌های گذشته برخی شرکت‌ها در مجامع خبر‌های ناخوشایندی به سهامداران می‌دادند، اما مجامع سال جاری، رنگ دیگری به خود گرفته و به نظر می‌رسد اخبار اعلامی مدیران شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران، مثبت باشد. بنابراین باید شاهد شکل‌گیری موج مثبت و افزایش شاخص بعد از برگزاری مجامع بود. گفتنی است در این روز سکه طرح جدید با ۱۳۰ هزار تومان کاهش ۴ میلیون‌و‌۶۹۵ هزار تومان معامله شد و دلار با ۱۰۰ تومان افت ۱۳۷۵۰ تومان فروش رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار