کد خبر: 956681
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۲
ساخت واحد‌های تخریبی، ایجاد پل‌های ۱۹گانه و برپایی بیمارستان صحرایی، تنها نمونه‌هایی از اقدامات سپاه در گلستان است.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: بارش‌های سیل‌آسا در اوایل سال جاری خسارت‌های بسیاری را به ساختمان‌های مسکونی و زمین‌های کشاورزی استان‌های مختلف که مهم‌ترین آن‌ها عبارت بودند از لرستان، خوزستان و گلستان وارد کرد؛ موضوعی که باعث شد امدادرسانی به آن‌ها به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد. در این میان گلستان از جمله مناطقی بود که سیل به آن خسارت بسیاری وارد کرد به طوری که تنها در بخش ساختمانی ۳ هزار واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شد و ۹ هزار واحد مسکونی نیز آسیب دید. این مهم موجب شد تا برای رفع خسارت‌ها در این مناطق سپاه و بسیج پای کار آمده و اقدامات خوبی از جمله امدادرسانی، ساخت و ساز و برپایی بیمارستان صحرایی را در دستور کار قرار دهند، موضوعی که موجب شد تا سرپرست استانداری گلستان اعلام کند: «ساخت واحد‌های خسارت‌دیده در استان تا قبل از پایان سال به پایان می‌رسد.»

طبق آمار، تعداد مناطق آسیب‌دیده در استان گلستان ۱۴ شهرستان، ۲۰ شهر و ۴۳۷ روستاست که به تفکیک تعداد واحد مسکونی احداثی شامل ۷۲۴۴ واحد بود که از این میزان ۴۸۲ واحد شهری و ۶۷۶۲ واحد روستایی بود. همچنین تعداد واحد‌های مسکونی تعمیری شهری و روستایی گلستان در مجموع ۹۴۷۰ واحد است که از این میزان ۲۱۰۷ واحد شهری و ۷۳۶۳ واحد روستایی تعمیری برآورد شده است. در مجموع در سیل اخیر در استان گلستان به ۶۷ واحد تجاری خسارت وارد آمده که ۳۷ واحد آن در شهر و ۲۹ واحد آن در روستا قرار دارند. این مهم موجب شد تا برای رفع این مشکلات، ارتش، سپاه و بسیج در منطقه حاضر شده و به رفع مشکلات آسیب‌دیدگان سیل بپردازند.

قول مسئولان برای ساخت سریع خانه‌ها

پس از پایان بارش‌ها و مدیریت سیل بود که مسئولان استان گلستان با حضور در مناطق سیل‌زده قول دادند در اولین فرصت مشکلات مردم مناطق سیل‌زده را حل خواهند کرد که یکی از آن‌ها سرپرست استانداری گلستان بود. سرانجام روز یک‌شنبه بود که سرپرست استانداری گلستان اعلام کرد: «ساخت واحد‌های خسارت‌دیده در استان تا قبل از پایان سال به پایان می‌رسد.»
میرمحمد غراوی افزود: «از آنجا که بنیاد مسکن نخستین مصوبه هیئت دولت را برای جبران خسارت واحد‌های مسکونی در مناطق سیل‌زده دریافت کرده است لذا این مهم باعث شد تا نسبت به تأمین مصالح از جمله سیمان و فولاد اقدام شود و در حال حاضر در مناطق سیل‌زده استان برای نوسازی و بازسازی واحد‌های مسکونی، مشکلی در تأمین مصالح ساختمانی نداریم.» وی با بیان اینکه همه بانک‌های استان اعلام همکاری کردند و قول دادند در کمترین زمان اقدام به عقد قرارداد کنند تا کار‌ها شتاب بیشتری بگیرد، ادامه داد: «تلاش می‌کنیم براساس قولی که به مردم استان دادیم تا قبل از پایان سال ساخت واحد‌های خسارت‌دیده را به اتمام برسانیم.»

ساخت مسکن اولویت سپاه برای گلستانی‌ها

پس از وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور از جمله گلستان سپاه و بسیج طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کار ساخت و تعمیر ٢٠هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل در هفت استان را برعهده گرفتند. در کنار تنوعی از اقدامات در زمینه حل مشکلات سیل‌زدگان، ساخت و ساز واحد‌های آسیب‌دیده نیز از جمله برنامه‌هایی بود که توسط سپاه و بسیج به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت؛ موضوعی که موجب شد تا اواخر هفته گذشته و به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر مراسم کلنگ‌زنی ۲۰ هزار واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل در هفت استان با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در گرگان آغاز شود. علاوه بر این اقدامات تیم مهندسی نیروی زمینی توانست با احداث یک پل موقت ارتباط بین شهرستان آق‌قلا و مرکز شهرستان را برقرار کند که این پل در ۴۸ ساعت اولیه وقوع سیل در منطقه، کمک زیادی به تسریع امدادرسانی و تخلیه مردم از منطقه کرد. این در حالی بود که کمک به ترمیم زیرساخت‌ها و راه‌های مواصلاتی به استان گلستان برای تسریع ارسال کمک‌های امدادی و همچنین رفع نیاز‌های ابتدایی مردم منطقه از مهم‌ترین اقدامات سپاه بود که در این راستا اقدامات خوبی انجام گرفت.

همچنین یکی از اقدامات خوبی که در این رابطه انجام گرفت ارسال و تجهیز یک بیمارستان صحرایی بزرگ در شهرستان آق‌قلا بود که توسط نیروی زمینی سپاه انجام گرفت. این در حالی بود که به‌کارگیری واحد‌های مهندسی نیروی زمینی سپاه برای ایجاد و ترمیم سیل‌بند‌ها، حفر کانال، ساخت پل و بازگشایی مسیر‌های اصلی ارتباطی مانند جاده دسترسی معمولان و ساخت پل‌های ۱۹ گانه در استان گلستان، به‌کارگیری ۵۶۳ دستگاه ماشین‌آلات مهندسی و نیز استفاده از بالگرد‌های هوانیروز به منظور جابه‌جایی و اقدامات ترابری مورد نیاز توسط یگان‌های نیروی زمینی سپاه از جمله این اقدامات بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار