کد خبر: 954587
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
طرح ساماندهی صنعت خودرو بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت
هربار که بازار خودرو متشنج می‌شود و قیمت‌ها بی‌رویه در بازار خودرو شروع به بالا رفتن می‌کند، نمایندگان مجلس یاد طرح ساماندهی بازار خودرو و بعد و از آن به فکر استیضاح وزیر می‌افتند. اما بعد از یک مدت رکود قیمت‌ها، طرح به فراموشی سپرده می‌شود. اکنون در آشفته بازار خودرو، نمایندگان مجلس قصد دارند در هفته جاری بار دیگر این طرح را در صحن مجلس طرح و تعیین‌تکلیف کنند؛ طرحی که مهر ماه سال گذشته به بهانه تهدیدات اقتصادی، نمایندگان خانه ملت، بی‌خیال خودروسازانی شدند که در یک سال گذشته، نماد گرانی بودند.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت خودرو در نیمه نخست سال گذشته، در نهایت به تصویب طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو منجر شد، اما نمایندگان مردم در کمیسیون صنایع مجلس به بهانه شرایط خاص کشور، تهدیدات اقتصادی و مدیریت مبادلات ارزی در راستای حمایت از تولید‌کنندگان خودرو، مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو را به مدت شش ماه خواستار شده‌اند.
این درخواست در حالی مطرح شدکه کمتر از پنج ماه از تصویب فوریت رسیدگی به طرح ساماندهی بازار خودرو نگذشته بود.
پارسایی، نماینده مردم شیراز در مجلس در جریان بررسی درخواست مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو با طرح این پرسش که نمی‌دانم چرا برخی نمایندگان درخواست مسکوت ماندن طرح مذکور را داده‌اند، گفت: شاید در حوزه انتخابیه متقاضیان مسکوت ماندن طرح مذکور قیمت پراید هنوز ۲۲میلیون تومان است و نیازی به ساماندهی آشفته بازار خودرو ندارند، اما ما هر مقامی را به کمیسیون اصل ۹۰ می‌آوریم به دلیل خلأ قانونی پاسخگو نیست و این مسئله جان، مال و عزت مردم ایران را به خطر انداخته‌است.
وی با انتقاد از نمایندگان ملت گفت: نتیجه تصویب این طرح در مجلس موجب کاهش فشار روز افزون بر مردم، جلوگیری از رانت و فساد در بازار خودرو، جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، انتقال دانش و فناوری روز خودروسازی دنیا به داخل و کاهش مصرف بنزین است. پس از اظهارات موافقان و مخالفان، این طرح به کمیسیون صنایع بازگردانده شد تا حداکثر طی یک ماه آینده تکلیف آن مشخص شود. این طرح تا اسفند ماه سال گذشته دوبار در مجلس طرح و بنا به دلایلی به کمیسیون صنایع بازگردانده شد. اکنون در پی آشفتگی بازار خودرو در هفته‌های اخیر، نمایندگان مجلس قصد دارند این طرح را که از ساماندهی بازار خودرو به صنعت خودرو تغییر یافته مطرح کنند تا شاید گرهی از مشکلات این صنعت باز شود.
در این خصوص سعید باستانی، یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه طرح ساماندهی خودرو قرار است برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس برود، گفت: این طرح قرار است برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس برود. از این رو انتظار می‌رود نمایندگان مجلس به جای تهدید وزیر اگر قرار است چاره‌اندیشی کنند، زودتر دست به کار شوند و خودشان کمتر شعار بدهند.

خودروسازان همه واقعیت را نمی‌گویند
در آستانه تصویب نهایی طرح ساماندهی صنعت خودرو، نمایندگان مجلس و برخی از فعالان صنعت خودرو سؤالاتی را مطرح می‌کنند و خواستار شفاف‌سازی هزینه‌های تولید هر خودرو هستند. در این خصوص یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس از کاهش ۷۵ درصدی هزینه‌های خودروسازان خبر داده و می‌گوید:هزینه‌های کارخانجات خودروسازی همچون هزینه آب، برق، گاز و دستمزد کارگر در شرایط فعلی و براساس قیمت دلار، حدود یک چهارم شده‌است.
کوروش کرم‌پور حقیقی در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی می‌افزاید: اگر نظارت‌ها واقعی و صحیح باشند، کار‌ها براساس نتایج کارشناسی پیش روند و دست دلالان کوتاه شود شاهد اینگونه افزایش بی‌رویه قیمت خودرو نخواهیم بود.
وی می‌گوید: متأسفانه مسئولان ایرانی نشسته‌اند دشمن تصمیم خود را عملی کند و آنگاه براساس اقدام صورت گرفته رفتاری واکنشی و بعضاً شعاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه اگر خودروساز‌ها سیاست‌های صحیحی را در پیش گرفته بودند و مسئولان مربوطه وظایف خود را به‌موقع و درست اجرا کنند هیچ یک از التهابات کنونی و قبلی برای قیمت خودرو در بازار پیش نمی‌آمد، تأکید می‌کند: قیمت خودرو باید یک سوم کنونی بازار باشد، اما بی‌تعهدی مسئولان و دلالان مانع آن شده‌اند.
کرم‌پور می‌گوید: هزینه‌های کارخانجات خودروسازی همچون هزینه آب، برق، گاز و دستمزد کارگر در شرایط فعلی و براساس قیمت دلار، حدود یک چهارم گذشته شده‌است، اما خودروسازان این مهم را به مردم نگفته و فقط مدام می‌گویند دلار گران شده‌است؛ به‌عنوان مثال اگر در گذشته ۴ میلیون تومان، هزار دلار بود، اکنون به هر کارگر براساس قیمت دلار کنونی، حدود یک چهارم حقوق پرداخت می‌کنند. عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس معتقد است آنچه امروز کشور را تهدید می‌کند، ناوگان‌های جنگی امریکا نیست، بلکه بی‌تعهدی و بی‌مسئولیتی برخی از مدیران است.

خودروسازان داخلی بگویند بنز و هیوندای ورق فولادی را چند می‌خرند؟
همچنین رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز با بیان اینکه قیمت ورق‌های فولادی ارزان است، می‌گوید: اگر تولیدکنندگان خودرو بخواهند ورق‌های فولادی را از محل واردات تأمین کنند، قیمت‌ها برای آن‌ها ۵/۲ برابر افزایش خواهد یافت.
بهرام سبحانی در گفت‌وگو با «تسنیم»، در خصوص قیمت‌های محصولات فولادی می‌افزاید: قیمت فولاد بالا نیست و حتی تولیدکنندگان نسبت به قیمت پایه محصولات گله‌مند هم هستند، البته در مجموع قیمت نهایی توسط خریداران مشخص خواهد شد.
وی در رابطه با اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه ورق‌های فولادی گران شده و تولید خودرو با این هزینه‌ها به صرفه نیست، می‌گوید: در پاسخ به آن‌ها باید گفت: شرکت‌های بنز، هیوندایی یا بی‌ام‌و ورق‌های فولادی را چند می‌خرند و شما چند می‌خرید؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
0
هدف خودروسازان چیه واقعا؟؟؟؟
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
0
مچوز را دولت داده تا 5 درصد زبر قیمت بازار یعنی دلالان(دولت محترم) بازار را میچرخانند خودرو ساز که این قدر قدرت ندارد هر روز قیمت جدید بدهد طرح دولت مثل همان دلار جهانگیری است که همه فضاحت وحشتناک بالا آمده ناشی از آن را به گردن دیگری می اندازند و انگار هرکی هرکی است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار