کد خبر: 952578
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
راهکار بانک‌ مرکزی برای کم اثر شدن لغو معافیت‌های تحریم نفت ایران
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه صفر کردن صادرات نفت ایران توهم است، گفت: التهابات بازار ارز برای چندمین بار رفع شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه صفر کردن صادرات نفت ایران توهم است، گفت: التهابات بازار ارز برای چندمین بار رفع شد.
بعد از اعلام عدم تمدید معافیت‌های نفتی از سوی ایالات متحده امریکا برخی انتظار داشتند که بازار ارز روز سه‌شنبه با هیجانی فوق‌العاده جهش قیمت را تجربه کند، اما با تدبیر و دخالت بانک مرکزی این اتفاق رخ نداد و نرخ‌ها تحت کنترل قرار گرفت.

بانک مرکزی از طریق صرافی‌های بانکی تلاش کرد تا نرخ دلار را نسبت به هیجاناتی که در بازار وجود دارد، کنترل کند. روز گذشته نیز قیمت دلار و یورو کنترل شده و افزایش چندانی نداشت. در این خصوص عبدالناصر همتی بعد از لغو معافیت‌های تحریم نفت ایران به چهار راهکار مقابله با آن پرداخت وگفت: صفر کردن صادرات نفت ایران توهم است، ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت باید به فوریت از طریق کاهش هزینه‌ها یا جبران آن از طریق سایر درآمد‌ها و یارانه‌های پنهان جبران شود. وی در پست اینستاگرامی خود نوشت: توهم بر هم خوردن و ملتهب شدن بازار ارز که مدام از آن صحبت می‌شد با مدیریت بانک مرکزی و اشراف آن بر بازار ارز برای چندمین بار رفع گردید. صادرات غیرنفتی باید بیش از گذشته تشویق شود. بانک مرکزی سیاست‌های ارزی خود را در راستای تشویق بیشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد تدوین خواهد کرد.

همانگونه که قبلاً تأکید کردم امسال برای کشور سالی سرنوشت‌ساز است، لذا بایستی سیاست‌های اقتصادی و نحوه اداره کشور بر اساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار به مردم طراحی و به اجرا درآید. باید همه دولت را در نیل به موفقیت یاری کنند.

درخواست اقتصاددان‌ها از همتی

هفتمین نشست دوره‌ای رئیس کل بانک مرکزی با اقتصاددانان با محوریت موضوعاتی اعم از اجرای عملیات بازار باز، اصلاح نظام بانکی، نحوه کنترل نقدینگی و تورم و ثبات نرخ ارز برگزار شد. رئیس کل بانک مرکزی در این نشست با اشاره به اینکه بانک مرکزی تمهیدات لازم برای مقابله با عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران را اندیشیده، ذخایر ارزی کشور را برای حفظ ثبات بازار ارز مناسب ارزیابی کرد. وی با اشاره به موفقیت بانک مرکزی در کنترل حجم نقدینگی از طریق تشدید نظارت بر اضافه برداشت بانک‌ها بر تداوم این روند تأکید کرد و ایجاد تبادل مستقیم بین واردکنندگان و صادرکنندگان را در یک ماه گذشته موجب افزایش حجم مبادلات در سامانه نیما دانست و گفت: دخالت بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز در سامانه نیما به تدریج کاهش می‌یابد.

اقتصاددانان حاضر در این نشست با تأکید بر اینکه دشمنان با استفاده از جنگ روانی قصد برهم زدن شرایط اقتصادی کشور را دارند، ضمن قدردانی از اقدامات بانک مرکزی به ویژه در خصوص حفظ تعادل بازار ارز، از تسلط این بانک به بازار ارز به‌عنوان عامل اصلی ثبات این بازار پس از دو مرحله تشدید تحریم‌های امریکا یاد کردند.
اقتصاددانان با اشاره به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و اقدام به عملیات بازار باز، این دو ابزار را موجب تقویت تسلط بانک مرکزی در حوزه پولی و ارزی دانسته و خواستار دقت در به‌کارگیری این ابزار‌ها شدند. ادغام بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح، حذف صفر‌ها از پول ملی، اصلاح نظام بانکی و کیفیت پایه پولی از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

ارز و نقدینگی واحد‌های تولیدی تأمین می‌شود

همچنین همتی در دیدار با استاندار اصفهان و جمعی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این استان، مسائل و مشکلات مربوط به تولید، واردات و تأمین مواداولیه، صادرات و موضوع نقدینگی و مسائل آن‌ها با بانک‌ها را مورد بحث و بررسی قرار داد.
رئیس کل بانک مرکزی، ضمن تشریح سیاست‌های بانک مرکزی برای ایجاد رونق در تولید و تأمین ارز موردنیاز واحد‌های تولید‌ی ابراز امیدواری کرد: گسترش صادرات غیرنفتی و نیز توافقاتی که با کشور‌های همسایه و شرکای تجاری انجام شده است، باعث می‌شود نیاز‌های واحد‌های تولیدی کشور به نحو مطلوب تأمین شود. رئیس شورای پول و اعتبار تأکید کرد: بانک مرکزی با تمام توان تلاش خواهد کرد روند تأمین ارز و نقدینگی واحد‌های تولیدی متناسب با شرایط اقتصادی انجام شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
0
0
ازهمان ابتدا خام فروشی نفت اشتباه محض بود.الان این موقعیت پیش آمده که این تهدید رابه یک فرصت طایی تبدیل کنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار