کد خبر: 950803
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
در استان‌های لرستان، ایلام، گلستان، خوزستان، مازندران، خراسان شمالی و فارس بیش از ۱۳۰ هزار واحد خسارت دیده‌اند که ۵۰ هزار واحد تخریبی است
سجاد مرسلي
سرویس ایران جوان آنلاین: در روز‌های اولی که سیل در تعدادی از استان‌ها فقط ویران می‌کرد و پیش می‌رفت، تمام صحبت‌ها در مورد حفظ جان هموطنان و تأمین نیاز‌های اولیه آن‌ها از جمله خوراک و پوشاک بود. اما بعد از فروکش کردن تب و تاب آب و گل و لای و تخریب و خسارات، حالا آمار خانه‌ها و بنا‌های ویران شده یکی‌یکی رو می‌شود و این سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط هستند که باید پای کار آمده و در کمترین زمان ممکن سرپناه سیل زدگان را تأمین کنند. از سازمان بسیج سازندگی کشور گرفته که ساخت ۵ هزار واحد مسکونی در شمال کشور را برعهده گرفته تا کمیته امداد و سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن و...، اما حالا بنیاد مستضعفان خبری منتشر کرده که می‌تواند دل هر سیل زده‌ای را شاد و توان و قوت مضاعفی برای مجریان پروژه‌ها باشد و آن هم اینکه محمد سعیدی‌کیا رئیس این بنیاد اعلام کرده «تمام سیمان مورد نیاز برای بازسازی واحد‌های مسکونی مناطق سیل‌زده به صورت رایگان تأمین می‌شود.» کاری که به گفته کارشناسان می‌تواند تا ۸۰ درصد سرعت کار را بالا ببرد و در کمترین زمان ممکن ساخت واحد‌های مسکونی را به پایان برساند.

بارش‎های سیل‌آسا در مناطق مختلف کشور خسارات زیادی به زیرساخت‌ها، زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی وارد کرده است.
تخریب واحد‌های مسکونی در استان‌های لرستان، ایلام، گلستان، خوزستان، مازندران، خراسان شمالی و فارس آنقدر زیاد بوده که رقم را بیش از ۱۰۰ هزار واحد برساند. در همین رابطه معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور می‌گوید: «در حادثه سیل اخیر بیش از ۱۳۰ هزار واحد خسارت دیده‌اند که ۵۰ هزار واحد تخریبی است که کار کارشناسی‌های این واحد‌های خسارت دیده در حال انجام است.» عزیزالله مهدیان ادامه می‌دهد: «برای شروع کار، سهمیه مصوب دولت را ابلاغ کردیم و مابقی امور در هیئت وزیران تصویب خواهد شد تا در یک زمان‌بندی مشخصی کار بازسازی را به سرانجام برسانیم.» در حالی که تعداد واحد‌های مسکونی تخریب شده آنقدر زیاد است که حتی سازمان‌ها و نهاد‌های متولی را به فکر برده که چطور همه امکانات و تجهیزات را برای بازسازی مهیا کنند، حالا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اعلام آمادگی کرده تا سیمان مورد نیاز برای بازسازی واحد‌های مسکونی مناطق سیل زده به صورت رایگان تأمین کند. محمد سعیدی‌کیا می‌گوید: «باتوجه به بارندگی‌های شدید و بروز سیلاب در تعدادی از استان‌های کشور و بازدید‌های صورت گرفته تصمیم گرفته شد با هماهنگی بنیاد مسکن سیمان مورد نیاز برای بازسازی تمامی واحد‌های مسکونی آسیب دیده از سیل با اختصاص ۱۰۰ هزار تن سیمان از طرف بنیاد مستضعفان به صورت رایگان تأمین شود و علاوه بر آن بخشی از اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان هم تهیه، تأمین و به مناطق مذکور ارسال شود.» کاری که موجب شده تا کارشناسان اعلام کنند می‌تواند سرعت ساخت واحد‌ها را در تمام استان‌ها تا ۸۰ درصد افزایش دهد و امیدوار بود تا قبل از فرارسیدن فصل سرما همه خانه‌ها تحویل سیل زدگان شود.

ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی
کافی است سری به استان‌هایی که سیل، خسارات زیادی در آن‌ها به بارآورده بزنیم. تا عمق فاجعه را در تعداد بی‌خانمان‌ها ببینیم. بر همین اساس و طبق برآورد‌های اولیه سیل به ۱۸ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در استان ایلام خسارت وارد کرده است. مدیریت بحران استانداری کرمانشاه هم گزارش داده براساس آخرین بررسی تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی در اثر بارش شدید و سیل تخریبی اعلام شده که این واحد‌ها یا تخریب شده یا ادامه سکونت در آن‌ها ممکن نیست و باید نوسازی شوند. همچنین در جریان سیل هفته گذشته استان کرمانشاه ۱۰ هزار و ۲۷ واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیده که باید تعمیر شوند. مدیرکل دفتر مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور نیز با اشاره به سیلاب اخیر در استان‌های کشور می‌گوید: «این سیلاب‌ها تاکنون به ۳۰ هزار واحد مسکن مددجویان این نهاد خسارت وارد کرد.».
اما برای بررسی میزان خسارات سیل در گلستان باید به سراغ تعداد روستا‌ها رفت. به طوری که فرماندار مینودشت در شرق استان گلستان اعلام کرده: «براثر رانش زمین در ۱۶ روستای مینودشت، خساراتی به واحد‌های مسکونی این شهرستان به ویژه حدود ۱۸۰ خانه مسکونی روستای قلعه قافه وارد شد.» سیدرضا طباطبایی تأکید کرده: «به دلیل بارش‌های رگباری، شدید و کم سابقه و رانش زمین، مجموعاً ۵۰۰ واحد مسکونی مناطق شهری و روستایی مینودشت از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.» به گفته رئیس بنیاد مسکن آزادشهر هم به ۱۳۲۷ باب خانه در مناطق شهری و روستایی خسارت وارد شده که بیش از ۲۷۸ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است.
 
تأمین تمام اقلام مورد نیاز توسط بنیاد
با قبول تأمین سیمان رایگان برای ساخت واحد‌های مسکونی از طرف بنیاد مستضعفان می‌توان روز‌های خوشی را پیش‌بینی کرد. اما همه کمک‌های این بنیاد به سیمان ختم نمی‌شود. دبیر کمیته کمک‌های بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بعد از به وقوع پیوستن سوانح اخیر اختصاص ۱۰۰ هزار تن سیمان برای بازسازی خانه‌های روستایی و شهر‌های کوچک به ارزش ۱۶۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است، به «جوان» می‌گوید: «ارسال ۱۵ هزار بسته غذایی، ۲۱۰۰ تخته پتو، ۵۵۰۰ جفت پوتین، ۵ تن پنیر، ۱۹ هزار قوطی کنسرو مواد غذایی، ۳ هزار تخته فرش گلیم، ۶۴۰ جلیقه نجات، ۳ تن فرآورده گوشتی، ۱۵۰ هزار بطری آب معدنی، ۱۵ هزار قرص نان، ۲۵ هزار عدد شمع، ۲ هزار عدد بیل، ۳ هزار باطری چراغ قوه، ۲ هزار چراغ قوه ضدآب، ۳۰ عدد چراغ قوه پروژکتوری، یک هزار کیلو مرغ و ۵۰۰ کیلو برنج، ۵۰۰ پاکت جانبو برای تقویت سیل بند‌ها از جمله اقلام ارسالی بنیاد مستضعفان به استان‌های گلستان و مازندران است.»
علی امیدی با اشاره به در اختیار گذاشتن بیل مکانیکی، لودر و خودرو پیکاب از طرف شرکت سیمان پیوند گلستان به نیرو‌های امدادی در استان گلستان در خصوص اقدامات بنیاد مستضعفان در کمک به سیل‌زدگان خوزستانی نیز می‌گوید: «ارسال بیش از ۸۱ هزار قوطی کنسرو، ۳۰ هزار عدد گونی، ۱۰ هزار تخته پتو، ۵۴ هزار بطری آب معدنی، یک‌هزار و ۲۰۰ حوله، ۳ هزار جفت چکمه، بیش از هزار بسته خرما، هزار بسته دستمال کاغذی، بیش از ۲ هزار بسته صابون، ۲ هزار عدد بادگیر، ۱۰۰ بسته کمک‌های اولیه شامل چسب زخم، بتادین، گاز استریل و قرص سرماخوردگی، ۵۰۰ جلیقه نجات و ۹۰۰ دست قاشق از جمله اقلام ارسالی این بنیاد در خوزستان است که اکثراً بر اساس درخواست‌های فوری ستاد مدیریت بحران صورت گرفته و همچنین یک دستگاه کمپرسی و لودر از طرف شرکت فولاد کاوه اروند وابسته به بنیاد در اختیار نیرو‌های امدادی قرار گرفت.»
به گفته این مسئول در دو استان سیل‌زده لرستان و ایلام نیز ارسال بیش از ۶۲ هزار قوطی کنسرو مواد غذایی و بیش از ۵۰ هزار بطری آب معدنی، ۳ هزار جفت چکمه، یک‌هزار بسته خرما، یک‌هزار قالب پنیر، ۲ هزار عدد بادگیر، بیش از ۷ هزار تخته پتو، یک هزار عدد چراغ قوه و ۳ هزار عدد باطری، ۵ هزار و ۶۰۰ قرص نان، هزار عدد صابون و ۱۰۰ هزار عدد بادگیر از جمله اقدامات بنیاد در کمک به سیل زدگان است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار