کد خبر: 950514
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۱
آیا فعالیت‌های اجتماعی و کمک رسانی مردم، سازمان‌های مسئول را بی مسئولیت‌تر و ناکار آمد‌تر نمی‌کند؟
نیره ساری
سرويس جامعه جوان آنلاين: همواره بعد از هر رخداد و فاجعه‌ای، این مردم هستند که با تشکیل کمپین‌های خود جوش به یاری مادی و معنوی حادثه دیدگان می‌پردازند. از انجمن‌ها و خیریه‌ها گرفته تا گروه‌های فعال اجتماعی و حتی سلبریتی‌ها که همه و همه به مدد فضای مجازی احساس مسئولیت کرده و وارد میدان می‌شوند. میدانی که بخشی از آن نشات گرفته از احساس مسئولیت بوده و بخش دیگری ناشی از فرهنگ غلط خودنمایی و سواستفاده از وجهه شهرت طلبی است.

اما فارغ از آسیب شناسی این مهم چند سوال مطرح می‌شود، تا کی و تا کجا وظایف و مسئولیت‌های دولت و دستگاه‌های مختلف را مردم و انجمن‌ها و کمپین‌ها باید به عهده بگیرند؟!

آیا خروجی و تفکیک میزان کمک‌های مردمی و حمایت نهاد‌های مسئول که طبق کانون مسئول حمایت هستند، مشخص شده و در جایی درج می‌شود؟!

سوال مهم‌تر این است که آیا فعالیت‌های اجتماعی و کمک رسانی مردم، سازمان‌های مسئول را بی مسئولیت‌تر و ناکار آمد‌تر نمی‌کند؟
آیا این حجم وسیع کمک رسانی و خدمات مردمی و انجمن‌ها باعث سلب مسئولیت فجایع (پیشگیری، درمان، پسا فاجعه) از نهاد‌های دولتی و غیر دولتی نمی‌شود؟

فارغ از نفس اقدام انسانی در راستای همذات پنداری با قشر آسیب دیده جامعه در حوادث مختلف طبیعی که امری پسندیده، مقبول و خالی از نقد است، اما کمک‌های مردمی در نفس پنهانی خود باعث خواهد شد تا ذیل یک کنش انسانی قوی و قدرمتند سازمان‌ها و نهاد‌های مسئول منفعل‌تر عمل کنند!

هر چند که باید گفت: هدف کمک‌های خود جوش و مردمی در هر سطحی، پررنگ کردن این ضعف و ناکارآمدی نیست، اما در اصل می‌توان گفت: تمامی فعالیت‌های اجتماعی علی رغم مثبت بودن خود، فی نفسه در اجتماع مثبت نخواهد بود بلکه در قیاس با کارکرد بیرونی خود منفی نیز خواهد شد. این یعنی مردم با دستان خود گوشه‌ای از کارکرد نهاد‌های مسئول را پاک می‌کنند و بعد از گذشت مدنی این نهاد‌های مسئول هستند که چشم به کمک‌های مردمی دارند و حتی در این راستا به صورت علنی یاری مردم را نیز می‌طلبند! حال آنکه زلزله‌های اخیر در ایران و حوادث تلخ سیل‌های استانی در پهنه ایران گواه این ادعا است.

شاید بد نباشد در میان این همه کمپین خودجوش و مردمی و انجمن‌های کمک رسانی که الحق و الانصاف هم مردم دین خود را تا سر حد توان می‌پردازند، کمپینی جهت پرسشگری و مطالبه گری از نهاد‌های رسمی و دولت به وجود بیاید تا ناکارآمدی و زیر پا گذاشتن قانون در زمینه پیشگیری مورد بازخواست و پرسش قرار گیرد. نیاز به مطالبه گری و نقد نهاد‌ها در کنار پیگیری انجام وظایف و مسئولیت‌های یکی از موارد مهمی است که در حین رویداد‌های طبیعی نباید جا بیفتد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار