کد خبر: 950230
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
استمهال بدهی‌ها و تسهیلات ویژه برای تولید‌کنندگان
اگر‌چه سیل در شمال کشور روز‌های اول سال همه را غافلگیر کرد، اما در ادامه با پای کار‌آمدن همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از خسارت بیشتر، امداد‌رسانی بهتر، برنامه‌ریزی برای پرداخت سریع‌تر خسارت و بازسازی، اخبار امیدوار‌کننده بیشتر شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اگر‌چه سیل در شمال کشور روز‌های اول سال همه را غافلگیر کرد، اما در ادامه با پای کار‌آمدن همه دستگاه‌ها برای جلوگیری از خسارت بیشتر، امداد‌رسانی بهتر، برنامه‌ریزی برای پرداخت سریع‌تر خسارت و بازسازی، اخبار امیدوار‌کننده بیشتر شد.

به گزارش «جوان»، معاون روابط کار گفت: تمام کارگران آسیب دیده در سیلاب اخیر کشور و به‌خصوص در استان لرستان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند. به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حاتم شاکرمی اظهار داشت: تمام واحد‌های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی در ستاد تسهیل بررسی و در کارگروه‌ها در خصوص استمهال بدهی‌ها، تسهیلات ویژه‌ای برای احیای این واحد‌ها ارائه می‌شود. معاون روابط کار همچنین گفت: تمام کارگران آسیب‌دیده در سیلاب اخیر کشور و به‌خصوص در استان لرستان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.

خسارت ۴۶ هزارمیلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد‌کشاورزی نیز گفت: سیل اخیر تا تاریخ سیزدهم فروردین ماه بیش از ۴۶ هزار و ۶۲۱ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۶استان کشور وارد کرده است. این خسارت ۷۳۱ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.

موسوی ادامه داد: این خسارت ۳۴درصد به استان گلستان، ۱۳درصد خوزستان، ۱۲درصد مازندران، ۱۱درصد لرستان، ۶ درصد فارس و ۲۴ درصد باقیمانده به ۱۱ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، ایلام، کردستان و تهران وارد شده است.
سید‌محمد موسوی مهم‌ترین اقدامات انجام شده وزارت جهادکشاورزی را از طریق روابط عمومی چنین اعلام کرد: مشارکت فعال با نظام مدیریت بحران سیل و همچنین اطلاع‌رسانی و هشدار به جامعه هدف و استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری وزارت جهاد‌کشاورزی شامل ۷۶۲ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی سنگین، سبک، تجهیزات لجستیکی برای مقابله با سیل اخیر به کار گرفته شد.

وی به بسیج و اعزام ۱۴۰۰ نفر نیروی کارشناسی، ترویجی و خدماتی سازمان‌های جهاد‌کشاورزی برای کمک به اجرای برنامه‌های ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها و استان‌ها اشاره کرد و افزود: ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و انهار لایروبی و لجن‌کشی شد و انسداد خروجی ۴۰ دهنه زهکش و ۳۰۰ مورد مزارع آبزی‌پروری و کانال‌های آبرسانی کشاورزی رفع گردید.

موسوی اضافه کرد: در این مدت، ۱۶۰کیلومتر سیل‌بند، ۵۰۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۰ کیلومتر شبکه برق چاه‌های کشاورزی مرمت شد. وی با اشاره به جابه‌جایی خانوار‌های عشایری در معرض خطر سیل و تجهیز انبار‌ها و مهمانسرا‌ها به‌منظور اسکان مسافران سیل زده یادآور شد: ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در سطح ۱۰۵ روستا و مناطق عشایری جابه‌جا شده و اسکان موقت یافتند.
وی گفت: ۲۸۰۰ رأس دام و ۵۰۰ هزار قطعه طیور تلف شده بر اثر سیل اخیر دفن بهداشتی شده است.
موسوی بازدید، ارزیابی و ایمن‌سازی چاه‌ها، قنوات، سیل‌بندها، تأسیسات آبی، دریچه‌های تنظیم آب، کانال‌های آبیاری و سد‌های خاکی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای با مقابله سیل اخیر عنوان کرد.

تشکیل قطار امداد برای مناطق سیل‌زده

مدیرعامل راه‌آهن نیز از تشکیل قطار امداد برای انتقال موادغذایی و مایحتاج مورد‌نیاز مردم سیل‌زده در شهر‌ها و روستا‌های لرستان و خوزستان خبر داد.
روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به نقل از سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن نوشت: حدود۱۰ هزار قوطی کنسرو، ۴ تا ۵ هزار بطری آب، بیش از ٥٠٠ تخته پتو و سایر وسایل دیگر از ستاد اجرایی و ١۵- ۱۰ هزار بسته آب از آب و فاضلاب تهران دریافت شد و با تشکیل قطار امداد این وسایل و همچنین خودرو‌های بارگیری شده امداد جهاد دانشگاهی (خودرو با بار آذوقه و امکانات) به وسیله قطار به محل‌های سیل زده مورد نظر اعزام و بین سیل‌زدگان توزیع می‌شود.
وی همچنین از ابلاغ مأموریت به مدیرکل راه‌آهن زاگرس (اندیمشک) برای تأمین مقداری امکانات مورد‌نیاز سیل‌زدگان خبر داد که با هماهنگی مدیرعامل راه‌آهن با مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان صورت گرفته است.

برق‌رسانی روستا‌های سیل‌زده غیر از لرستان به حالت عادی بازگشت

وزیر نیرو نیز با تشریح آخرین اقدامات وزارت نیرو برای مهار سیلاب گفت: بر اثر آسیب‌های ناشی از سیل در دو هفته اخیر، برق حدود ۲ هزار و ۵۳۲ روستا قطع شد، اما در حال حاضر وضعیت برق‌رسانی در همه استان‌های آسیب‌دیده به غیر از لرستان در شرایط عادی قرار دارد. وزیر نیرو تأکید کرد: تا این لحظه فقط ۹۷ روستا از نعمت برق بی‌بهره هستند، دلیل آن هم عدم دسترسی به آنهاست. البته برق بخش‌هایی از کشور هم به‌طور عمد قطع شده که خطری در اثر تماس سیل پدید نیاید.

رضا اردکانیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه سد‌های کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش خسارت سیل دارند، اضافه کرد: در روند آسیب‌های ناشی از سیل، حدود ۶۲ شهر و ۲ هزار و ۷۱۴ روستا دچار قطع آب شدند که از این تعداد آب حدود ۲ هزار و ۳۵۱ روستا وصل و ۳۶۳ روستا هم در حال وصل است.

برآورد خسارات ناشی از سیل در خرم‌آباد و پلدختر

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در نامه‌ای رسمی به ۹ مدیرکل راه و شهرسازی استان‌های سیل‌زده، درخواست کرد که با تأکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص بازسازی سریع خانه‌های آسیب‌دیده مردم، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات قابل اعتماد و ارسال آمار خانه‌ها آسیب دیده و ارسال آن اقدام کنند.

مازیار حسینی، در نامه ارسالی به مدیران کل راه و شهرسازی ۹ استان آورده است: در خصوص بازسازی سریع خانه‌های آسیب‌دیده مردم، ضرورت دارد برای برنامه‌ریزی، تدوین برنامه بازسازی و برآورد بودجه مورد نیاز نسبت به جمع‌آوری اطلاعات قابل اعتماد و ارسال آمار خانه‌ها آسیب‌دیده به تفکیک تعمیر‌پذیر و غیر‌قابل تعمیر و شهری و روستایی به همراه برآورد تقریبی میزان خسارت با قید فوریت اقدام و نتیجه را به این معاونت ارسال کنید. استان‌های دریافت‌کننده نامه شامل استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، گلستان، مازندران، کرمانشاه، سمنان، کهگیلویه و بویر‌احمد و چهارمحال و بختیاری است.

آغاز پرداخت کمک بلاعوض به سیل‌زدگان از ۱۷ فروردین

در همین حال رئیس بنیاد مسکن کشور گفت: پرداخت ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان لرستان از امروز شنبه ۱۷ فروردین آغاز می‌شود.
علیرضا تابش در جلسه ستاد مدیریت بحران لرستان اظهار کرد: در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف ستاد‌های معینی را برای ارزیابی خسارت مستقر کرده‌ایم و قول هم دادیم که ما جبران خسارت را الان از منابع خودمان انجام می‌دهیم تا تأمین اعتبار شود، به‌ویژه خسارت معیشتی را مانند لوازم زندگی مردم را که ۵ میلیون تومان بلاعوض سریع می‌پردازیم.
وی ادامه داد: پرداخت خسارات را در استان‌های مازندران و گلستان شروع کردیم و در لرستان از روز شنبه که بانک‌ها دایر می‌شود ما می‌توانیم بپردازیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار