کد خبر: 949964
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
مراجع معظم تقلید نسبت به کمک‌رسانی و رفع مشکلات مردم گرفتار در سیل و آب‌گرفتگی تأکید کردند.
جوان آنلاین: بارندگی شدید و سیل آسیای اخیر در برخی از شهر‌های کشور خسارت‌های مالی و جانی فراوانی را به مردم تحمیل کرد. مراجع معظم تقلید نیز با موضع‌گیری و توصیه‌های دلسوزانه خود با داغ‌دیدگان سیل ابراز همدلی و به مسئولان مختلف کشوری در تسریع در کمک و امدادرسانی تأکید کردند.

آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از مراجع معظم تقلید با ابراز تألم و تأسف نسبت به حادثه سیل در استان گلستان اظهار داشت: بنده از حادثه سیل گلستان بسیار متأثر شدم؛ کسانی که در مسند کار هستند باید مقید به خدمت باشند تا مشکلات و دغدغه‌های مردم کم‌تر شود.

دولت و مردم همه به کمک سیل‌زدگان بیایند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی نیز در درس خارج فقه در مسجد اعظم، با اشاره به وقوع سیلاب در برخی از نقاط کشور تأکید کرد: سیلاب‌های اخیر آسیب‌های فراوانی برجای گذاشته است و خطر سیل کمتر از زلزله نیست.

وی با بیان اینکه الآن موقع امتحان برای دولت و خیرین بوده تا به فکر جبران خسارت سیل‌زدگان بود، ابراز کرد: دولت و ملت باید کمک‌حال سیل‌زدگان باشند. در زمان‌های دور در کنار دروازه قرآن شیراز دره عمیقی بود که شدت آب‌های روان را می‌گرفت، ولی با پر کردن آن و عادی شدن چندساله اوضاع سبب شدن این مشکل سیل به وجود آید.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه در کنار جبران خسارت به سیل‌زدگان باید مشکل مناطق آسیب‌پذیر حل شود، تصریح کرد: این‌همه سیل در خارج از این کشور می‌آید، ولی این‌همه خسارت بر جای نمی‌گذارند، ولی ما با بستن راه مسیر سیلاب‌ها این‌همه خسارت برجای می‌گذاریم. همه باید دست‌به‌دست هم داده تا جبران خسارت سیل‌زدگان انجام شود، البته این جبران خسارت کار آسانی نیست.

مردم یک‌سوم وجوهات شرعی خود را به سیل‌زدگان گلستان اختصاص دهند

همچنین این مرجع تقلید ۲۵۰ میلیون تومان از طریق حساب هلال‌احمر کشور به سیل‌زدگان کشور کمک کرده و در بیانیه‌ای دیگر تأکید کردند: ابعاد ویرانی سیل عظیمی که در بخشی از مازندران و گلستان روی‌داده وسیع‌تر از آن است که تصور شود.

گروهی نه‌تن‌ها خانه خود، بلکه همه‌چیز خود را ازدست‌داده‌اند و ارتفاع آب در درون خانه‌ها گاه به دو متر رسیده است و نتیجه آن ناگفته پیداست. آنچه تاکنون از سوی مراکز مسئول برای نجات آن‌ها انجام‌گرفته خوب است، ولی هرگز کافی نیست. دولت باید با جدیت بیشتری وارد این حادثه شود و هرچه در توان دارد برای نجات زندگی این عزیزان به کار گیرد.

مردم خیّر و نیکوکار نیز ساکت نمی‌نشینند. دامن همت به کمر زده و برای نجات سیل‌زدگان از عواقب این حادثه تلاش کنند، در ضمن آن‌ها مجازند از یک‌سوم وجوهات شرعی خود نیز در این راه استفاده کنند.

کمک به سیل‌زدگان افضل عبادات است

آیت‌الله وحید خراسانی نیز با اشاره به ابعاد خسارت و ویرانی‌های سیل اخیر در برخی از استان‌ها و شهر‌های کشور با تأکید بر لزوم کمک به سیل‌زدگان، اظهار داشت: کمک به سیل‌زدگان و یاری‌رسانی به آنان از افضل عبادات است.

همچنین دفتر آیت‌الله سیستانی نیز با صدور بیانیه‌ای آحاد مختلف مردم را برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان کشور دعوت کردند.

در این بیانیه آمده است: مؤمنین مجاز هستند تا حد نصف سهم امام (علیه‌السلام) را برای کمک به سیل‌زدگان پرداخت کنند.

بسیج مردمی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان تشکیل شود

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع معظم تقلید نیز در پیامی به مناسبت سیل استان‌های مازندران و گلستان اظهار داشت: حادثه سیل اخیر در استان‌های گلستان و مازندران سبب تأسف گردیده است. مسئولان محترم نسبت به حل مشکلات مردم آن منطقه همت خود را به کار گرفته و سعی خود را برای التیام وضعیت پیش‌آمده انجام دهند.

مردم بامحبت ایران اسلامی نیز در حد توان به کمک مردم منطقه بشتابند. مقلدین محترم این‌جانب مجاز هستند که یک‌سوم از وجوهات شرعی را به این امر اختصاص دهند، توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

وی همچنین با بیان اینکه ارتباط نزدیک با مردم وظیفه مسئولان است، افزود: مردم و مسئولان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان بسیج شوند و در میان مردم و در کنار آن‌ها باشند و این موضوع سبب می‌شود مردم اعتماد بیشتری به آن‌ها پیدا کنند.

تأکید آیت‌الله شبیری زنجانی بر رسیدگی فوری به سیل‌زدگان

آیت‌الله شبیری زنجانی نیز از خسارات و صدماتی که به مردم ایران در سیل اخیر وارد شد ابراز تأثر کرد و گفت: این سیل اگرچه کشور را در سوگ تعدادی از هم‌وطنانمان نشاند و سبب خسارت‌های زیادی شد، اما برای مسئولان باید زمینه‌ای برای خدمت بیشتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته من هم از مسئولانی که در ایام تعطیل ترجیح دادند در کنار مردم باشند، تشکر می‌کنم و قطعاً عنایات حضرت، ولی عصر (عج) شامل حال آن‌ها می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به تجربه‌جاری شدن سیل در شهر قم در سال‌های گذشته، عنوان کرد: قبلاً سیل در قم خسارت‌های زیادی را به‌جا می‌گذاشت، اما با اقداماتی که مسئولان داشتند این خسارت‌ها کمتر دیده شد.

انتقاد شدید آیت‌الله سبحانی از بی‌تدبیری مسئولان در وقوع سیل ویرانگر در کشور

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز با اشاره به سیل اخیر در برخی از استان‌های کشور عنوان کرد: جریان سیلی که در گلستان آمده یک پدیده آسمانی و خارج از اختیار بشر است، اما در برخی از مکان‌ها این سیل وسیله خیر می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: اگر این اتفاق در یزد افتاده بود باید می‌گفتیم که پیش‌بینی‌نشده بود، اما گلستان و مازندرانی که همیشه زیر باران است حتماً باید مسیر‌ها و راه‌هایی داشته باشد تا مردم با مشکلی روبه‌رو نشوند و طبیعت منطقه به صورتی است که این حادثه نباید مشکل‌ساز باشد.

وی با تقدیر از نهاد‌هایی که به دنبال کمک‌رسانی به گلستانی‌ها هستند، اضافه کرد: اکنون نهضت عمومی در راستای کمک به مردم گلستان دنبال شده که این اقدام قابل‌تقدیر است و امیدواریم با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی مردم نیز بیشتر در میدان کمک حضور یابند؛ هرچند ظاهر این‌ها شر است، اما باطن آن خیر است و از باطن آگاهی نداریم.

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی نیز من ابراز تأسف شدید از مصیبت وارده به مردم استان گلستان و مازندران و برادران اهل سنت در مناطق سیل‌زده اظهار داشت: باید در زمینه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده تسریع شود و عملیات عمرانی و کمک به خانواده‌ها جهت جبران خسارت وارده به اثاثیه و زمین‌های کشاورزی آن‌ها اقدامات اساسی انجام شود.

مرجع تقلید شیعیان گفت: نباید به‌مرورزمان این مردم فراموش شوند و تا بازگشت امور به شرایط عادی زندگی برای آن‌ها باید مسئولین در کنار آن‌ها باشند.

وی از اقدامات جهادی طلاب در مناطق سیل‌زده و اظهار همدردی آن‌ها به مردم سیل‌زده تشکر کردند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار