کد خبر: 948501
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۵
فراخی منطقه شلمچه در کنار نظمی که در یادمانش وجود دارد، به زائر کمک می‌کند تا با فراغ بال بیشتری منطقه را سیاحت کند و همراه با روایت راوی‌ها به عمق وقایع رخ داده در آن پی ببرد. امسال اگر زائر سرزمین‌های نور شدید، حتماً شلمچه را در برنامه دیدارهایتان قرار بدهید، چراکه شلمچه چکیده‌ای از تاریخ جنگ است.
غلامحسین بهبودی
سرویس ایثار و مقاومت جوان آنلاین: در میان یادمان‌های عملیاتی دفاع مقدس، یادمان شلمچه معروفیت خاصی دارد. بسیاری از دوستداران شهدا که به خوزستان سفر کرده‌اند، به حتم به زیارت این یادمان نائل آمده‌اند، اما شلمچه حس و حالی دارد که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود و هربار که به زیارتش بروی، تازگی دارد. اگر شما هم امسال قصد دارید به مناطق عملیاتی دفاع مقدس سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم گزارش زیر را بخوانید.

شلمچه منطقه‌ای مرزی حائل بین خرمشهر و بصره است. آدرس سر راستی دارد و اگر به خرمشهر بروید، فاصله چند دقیقه‌ای با یادمان شلمچه خواهید داشت. از خرمشهر که به طرف مرز بروید، از پل نو و روستای سوره عبور می‌کنید و بعد از حدود ۱۰ الی ۱۲ کیلومتر به منطقه مرزی شلمچه می‌رسید. با عبور از خط مرزی نیز حدود ۱۸ کیلومتر تا بصره فاصله دارید.

موقعیت شلمچه باعث شده بود تا در زمان جنگ تحمیلی، اهمیتی حیاتی برای دو طرف درگیری داشته باشد. هضم پیشروی یک متری در این منطقه برای هیچ کدام از طرفین امکانپذیر نبود. هم ایران نگران نفوذ عراق از شلمچه به خرمشهر و آبادان بود و هم بعثی‌ها نمی‌خواستند ایرانی‌ها از طریق شلمچه به بصره دسترسی پیدا کنند، بنابراین دشمن انواع و اقسام موانع را در محور شلمچه ایجاد کرده بود.

شاید در طول دفاع مقدس، هیچ منطقه‌ای را نتوان یافت که، چون شلمچه آغشته به خون شهدا باشد. ۱۰ روز قبل از شروع رسمی جنگ، سپاه خرمشهر در این منطقه دو شهید داد. بلافاصله با شروع جنگ نیز خون‌ها در شلمچه ریخته شد تا نیرو‌های زرهی عراق توانستند از آنجا عبور کنند و خود را به خرمشهر برسانند.

اردیبهشت و خرداد سال ۶۱ نیز در جریان عملیات الی‌بیت‌المقدس، واحد‌هایی از نیرو‌های کشورمان توانستند خرمشهر را دور بزنند و خودشان را به شلمچه برسانند. این حرکت تاکتیکی به معنی محاصره خرمشهر توسط نیرو‌های خودی بود، اما این رزمنده‌ها هم از سوی بعثی‌های داخل خرمشهر و هم از سوی تانک‌هایی که از داخل خاک عراق به آن‌ها یورش می‌آوردند مورد هجوم قرار گرفتند. چنانچه سردار قربانی می‌گوید ده‌ها رزمنده از زواره اصفهان در این منطقه شهید شدند و تعداد شهدا و شدت درگیری‌ها به قدری بود که نیرو‌های خودی پشت پیکر همرزمان شهیدشان سنگر می‌گرفتند و با دشمن می‌جنگیدند. بعد‌ها در عملیات بزرگی، چون رمضان و کربلای ۴ و خصوصاً کربلای ۵ شهدای زیادی در شلمچه داده شد. موقعیت باز منطقه و اینکه از موانع و بلندی طبیعی بی‌بهره است، باعث می‌شد هر نیرویی که بخواهد در شلمچه بجنگد، تلفات زیادی بدهد. از همین رو، ذره‌ذره خاک آنجا آمیخته با خون شهدای بسیاری است و اگر می‌شد برای هر کدام از این شهدا یادمانی برپا کرد، شاید جای خالی در دشت نسبتاً وسیع شلمچه برای احداث این یادمان‌ها پیدا نمی‌شد!

به دلیل کثرت شهدا در این منطقه، شلمچه از همان دفاع مقدس قداست خاصی در بین رزمنده‌ها داشت. حتی مقام معظم رهبری نیز وقتی در فروردین سال ۷۸ برای اولین بار در جمع زائران راهیان نور حضور یافتند، به یادمان شلمچه رفتند و سخنرانی کردند. به قول سردار حاج حسین یکتا در شلمچه شاه پر شهادت خشکانده‌اند و اگر بخواهیم به این منطقه سفر کنیم، باید حواسمان باشد که باد‌های برخاسته در شلمچه می‌توانند آبستن ذرات پیکر مطهر شهدا باشند. خاک تفتیده آنجا روزگاری نه چندان دور شاهد رزم مردانه سربازان خمینی بود و خاطرات بسیاری را در خود نهفته دارد.

در کل یادمان شلمچه از حیث آبادانی، امکانات و جذابیت نیز در میان یادمان‌های دفاع مقدس برتری ویژه‌ای دارد. ماکت سنگر‌های نونی شکل دشمن، در حد و اندازه‌های واقعی در یادمان شلمچه ساخته شده که از نظر بازدیدکنندگان جذاب و دیدنی است. این سنگر‌ها که نیم دایره‌ای بزرگ هستند، توسط عراقی‌ها طوری ساخته می‌شدند که نیروی حمله‌کننده در وسط دایره قرار بگیرند و تیربار‌ها و تانک‌های مستقر روی ارتفاعات نونی شکل از آن بالا مهاجمان را به گلوله ببندند!

فراخی منطقه شلمچه در کنار نظمی که در یادمانش وجود دارد، به زائر کمک می‌کند تا با فراغ بال بیشتری منطقه را سیاحت کند و همراه با روایت راوی‌ها به عمق وقایع رخ داده در آن پی ببرد. امسال اگر زائر سرزمین‌های نور شدید، حتماً شلمچه را در برنامه دیدارهایتان قرار بدهید، چراکه شلمچه چکیده‌ای از تاریخ جنگ است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار