کد خبر: 945473
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
کبری فرشچی
ماجرا از چند روز پیش و سخنرانی رئیس‌جمهور در جلسه علنی مجلس برای رأی اعتماد به سعید نمکی، وزیر بهداشت آغاز شد. در این مراسم حسن روحانی در سخنرانی‌اش ضمن بیان پیشرفت‌های پزشکی و دستاورد‌های انقلاب در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ادبیاتی که برای بسیاری از مردم نا آشنا نیست، انتقاداتی را از جامعه پزشکی مطرح کرد، انتقاداتی که بسیاری از پزشکان خودشان هم به آن اذعان دارند. یکی از این انتقادات تجویز‌های بی‌رویه دارویی بود که روحانی از آن به زینت النسخه تعبیر کرد. انتقاد دیگر روحانی به جامعه پزشکی تفکر حاکم بر برخی از اعضای این جامعه مبنی بر «تافته جدا بافته دانستن» خود از سایر اعضای جامعه است که رئیس‌جمهور با اشاره به آن از دانشکده‌های پزشکی خواست تا با تحول در آموزش پزشکی این نگاه را اصلاح کنند.
در حجم سخنرانی رئیس‌جمهور برای گرفتن رأی اعتماد وزیر بهداشت از مجلس تنها دو مفهوم «تافته جدا بافته و زینت النسخه» مفاهیمی انتقادی و منفی درباره جامعه پزشکی بود. آن هم در شرایطی که وی در میان صحبت‌هایش تأکید کرد «البته در میان همه اقشار ممکن است افراد کمی هم داشته باشیم که همه ویژگی‌هایشان مطلوب نباشد، اما این قشر مورد احترام جامعه ما بوده است.» با تمام این‌ها همین دو عبارات طی روز‌های اخیر اعتراضات گسترده جامعه پزشکی را در پی داشته تا جایی که پزشکانی که معتقدند شأنشان با این سخنان روحانی خدشه دار شده خود در خطابه‌ها، بیانیه‌ها و اظهار نظرهایشان گاه خطوط قرمز احترام به جایگاه ریاست جمهوری کشور را رد کرده‌اند. روز گذشته نیز پزشکان از طریق شبکه‌های اجتماعی فراخوان راه‌اندازی طوفان توییتری دادند، طوفانی با هشتگ «تافته جدا بافته» و «روحانی خجالت!»
شاید رئیس‌جمهور می‌توانست از ادبیاتی نرم‌تر در بیان انتقاد از جامعه پزشکی استفاده کند، اما با بازخوانی ادبیات روحانی می‌توان دریافت رئیس‌جمهور در برابر منتقدان دولت ادبیات به مراتب تندتر از این داشته، اما منتقدان هرگز با چنین رویکردی با وی مواجه نشده‌اند. «بزدل سیاسی» خواندن منتقدان و حواله دادن آن‌ها «به جهنم» بخشی از ادبیات رئیس‌جمهور در مواجهه با انتقادات علیه دولت بوده است «کم عقل»، «بی شناسنامه»، «افراطی»، «خشونت طلب»، «خود رأی» هم از جمله مفاهیم و اصطلاحاتی است که رئیس‌جمهور منتقدان دولت را با آن توصیف کرده است، اما در برابر چنین ادبیاتی هیچ‌گاه صدای هیچ یک از اقشار و اصناف جامعه بلند نشده است. این بار رئیس‌جمهور با بیانی به مراتب لین‌تر از ادبیات همیشگی‌اش در کنار حجم انبوهی از تعریف و ستایش جامعه پزشکی بخشی از انتقادات مطروحه از این قشر را که بسیاری از پزشکان خودشان نیز بر آن اذعان دارند بیان کرده و دو عبارت «زینت النسخه» برای تجویز‌های غیر ضروری دارو‌ها و «تافته جدا بافته» را درباره پزشکان به کار برده است؛ موضوعی که حالا بیش از یک هفته است به داغ‌ترین بحث محافل پزشکان تبدیل شده و انواع و اقسام یادداشت‌های اعتراض آمیز، قرائت بیانیه‌هایی تند در صحن مجلس از سوی نمایندگان پزشک و حالا راه انداختن طوفان توییتری و هشتگ‌سازی پزشکان علیه رئیس‌جمهور را در پی داشته است.
همه این‌ها را که کنار یکدیگر بگذاریم می‌توانیم دریابیم به غیر از ماجرای تجویز‌های غیر ضروری و هزینه‌سازی‌هایی که برخی پزشکان بر بیمار و نظام سلامت تحمیل می‌کنند انگار به راستی این قشر از جامعه خود را تافته جدا بافته می‌دانند که اگر اینگونه نبود از میان سخنان سراسر مثبت رئیس‌جمهور در روز رأی اعتماد وزیر بهداشت و در بین آن همه تجلیل از جامعه پزشکی و خدمات آن‌ها جمله انتقادی روحانی را نمی‌گرفتند و این چنین طوفانی را علیه رئیس قوه مجریه به راه نمی‌انداختند، رئیس‌جمهوری که در طرح تحول سلامت تاکنون بیشترین امتیاز را به پزشکان داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار