کد خبر: 943794
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: حدود ۲ ماه پیش وزیر اقتصاد بین ۵۰ تن از نمایندگان اعلام کرد که "ما به‌طور حتم آقای پوری‌حسینی را برکنار خواهیم کرد و به ایشان هم اعلام کردیم که «شما دیگر نباید مسئول خصوصی‌سازی باشید»".

جوان آنلاین: حواشی واگذاری‌های دولت نه‌تنها طی 17 سال گذشته که سیاست خصوصی‌سازی در کشور در حال اجرا شدن است تمام ندارد، بلکه در دولت تدبیر و امید این حواشی رنگ‌وبوی بیشتری را نیز به خود گرفته است.

بر این اساس از سال 80 که سازمان خصوصی‌سازی با هدف واگذاری اموال و دارایی‌های دولت تشکیل شده است، 6 نفر ریاست این سازمان را به‌عهده گرفته‌اند که بدون شک میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی که از قضا دو دوره تجربه نشستن بر صندلی ریاست این سازمان را دارد، حالا به پرحاشیه‌ترین رئیس خصوصی‌سازی کشور تبدیل شده است؛ تا جایی که اهالی رسانه وی را "آقای حاشیه" خطاب می‌کنند.

در این خصوص به‌تازگی محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی و نماینده طرقبه و شاندیز در گفتگو با رسانه‌ها به تشریح ابعاد تازه‌ای از حواشی اجرای خصوصی‌سازی در کشور طی چند سال گذشته پرداخته است که بخشی از این اظهارات در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرند.

غارت اموال ملت به نام خصوصی‌سازی

دهقان ضمن تأکید به این‌که برخی به‌صورت سازمان‌یافته به نام خصوصی‌سازی اموال ملت را غارت کردند، گفت: نامه 55 نماینده مجلس مبتنی بر اطلاعات دقیق بود که مردم و کارشناسان به نمایندگان داده بودند و این تعداد از نمایندگان بر اساس آن اطلاعات و اسناد موجود و به این دلیل که پی برده بودند برخی به‌صورت سازمان‌یافته، به نام خصوصی‌سازی اموال ملت را غارت کردند آن را به قوه قضائیه ارجاع دادند.

وی با بیان این‌که بعضی از این افراد خودشان با یک عملیات حرفه‌ای برخی از اموال ملت را به خودشان فروخته بودند، افزود: به‌طور مثال یکی از اموالی که به‌ثمن بخس به نااهلان فروخته شد ماشین‌سازی تبریز و نیشکر هفت‌تپه بود، بعضی از خریداران هم به‌لحاظ مالی وضعیت مناسبی نداشتند و بدهکار بودند و هم به‌لحاظ شخصیتی سالم نبودند و اکنون هم در زندان به‌سر می‌برند.

خصوصی‌خواری‌

دهقان ضمن اشاره به تخلفات صورت‌گرفته توسط پوری‌حسینی خاطرنشان کرد: این جریان نه‌تنها اموال ملت را به‌یغما بردند بلکه خسارت جبران‌ناپذیری به تولید کشور وارد کردند، لذا آن نامه مستند به بسیاری از مدارک و اسناد است و اگر بررسی مختصری راجع به این خصوصی‌خواری‌هایی که به‌ویژه توسط آقای پوری‌حسینی صورت گرفته انجام شود مشخص خواهد شد چه خسارت بزرگی به نام خصوصی‌سازی به کشور وارد کرده‌اند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با تصریح به این‌که این افراد تا دیدند به پایان عمر مدیریتی خود نزدیک می‌شوند درصدد واگذاری اموال به یاران خود برآمدند، ابراز کرد: به همین دلیل تردید ایجاد می‌شود که این جریان می‌خواستند به هر طریقی در اواخر عمر مدیریتی خودشان هرچه می‌توانند اموال ملت را به یاران، دوستان، نزدیکان و برخی باندها واگذار کنند و این نیازمند یک پیگیری جدی است.

مردم تخلفات خصوصی‌سازی را گزارش دهند

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اظهار این‌که نمایندگان راهی جز متوسل شدن به محکمه قضائی نداشتند، با اشاره به این‌که با پیگیری‌های لازم پرونده‌ای برای بررسی به تخلفات این سازمان تشکیل شد، ادامه داد: از همه مردم تقاضا داریم اگر مدرکی از این اتفاقات و خیانتی که به کشور شده در دست دارند به نمایندگان برسانند، یا می‌توانند خودشان مستقیم به دادگاه، مجموعه شفافیت و عدالت یا به روزنامه‌ها بدهند تا دست شعبه برای بازگرداندن ثروت‌های ملی که ارزان به نااهلان فروخته‌شده باز باشد.

ماجرای ممنوع‌الخروجی پوری‌حسینی

دهقان با تأکید بر این‌که رئیس سازمان خصوصی‌سازی ممنوع‌الخروج شده، اعلام کرد: در دادسرای تهران برای تخلفات و واگذاری‌های پرابهام این سازمان پرونده تشکیل‌ شده و ممنوع‌الخروجی آقای پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی هم انجام ‌شده است.

پوری‌حسینی به‌تنهایی تخلف نکرده‌ است

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان این‌که نگرانی خروج آن‌ها از کشور وجود دارد و باید تمام مسببان و مباشران این پرونده ممنوع‌الخروج شوند، تأکید کرد: به‌نظر من باید هیئتی از این اشخاص، مسببان و مباشران این پرونده ممنوع‌الخروج شوند، زیرا تنها یک نفر مسبب تخلفات نیست. از طرفی این نگرانی وجود دارد که اموالی که این‌ها به‌ثمن بخس خریدند و ارزان تصاحب کردند، بفروشند و از کشور خارج شوند.

محمد دهقان ضمن تأکید بر ممنوع‌المعامله شدن متخلفان، اضافه کرد: ممنوع‌الخروجی این‌ها راهی است که نتوانند با فروش اموال از کشور خارج شوند، به همین دلیل کسانی که با زیر پا گذاشتن و دور زدن قوانین، این شرکت‌ها را به نام خصوصی‌سازی تصاحب کردند، علاوه بر ممنوع‌الخروجی باید ممنوع المعامله هم شوند تا نتوانند این اموال را به شخص دیگری بفروشند.

خریداران متخلف شرکت‌های دولتی زیر ذره‌بین بروند

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، صادر کردن قرارهای تأمین احتیاطی را برای افرادی که در خریدشان شبهه‌ای وجود دارد راهی برای جلوگیری از فرار آن‌ها دانست و گفت: بنابراین از قوه قضائیه می‌خواهیم که این پرونده با جدیت تمام دنبال شود و تمام کسانی که شبهه‌ای در خریدشان وجود دارد برایشان قرارهای تأمین احتیاطی صادر شود، تا از کشور فرار نکنند و حق فروش اموالی را هم نداشته باشند.

وزیر اقتصاد گفت "پوری‌حسینی را برکنار می‌کنم"

وی خاطرنشان کرد: حدود 2 ماه پیش ، آقای دژپسند وزیر اقتصاد، بین 50 تن از نمایندگان اعلام کرد که «ما به‌طور حتم آقای پوری‌حسینی را برکنار خواهیم کرد و به ایشان هم اعلام کردیم که "شما دیگر نباید مسئول خصوصی‌سازی باشید"»، ایشان صریح و روشن در جمع نمایندگان اعلام کرد که آقای پوری‌حسینی را برکنار خواهند کرد.

چرا پوری‌حسینی را نمی‌توان برکنار کرد؟

محمد دهقان ضمن تشریح علت برکنار نشدن پوری حسینی با وجود تخلفات متعدد در زمان ریاست او تأکید کرد: علت برکنار نشدن رئیس سازمان خصوصی‌سازی جریان‌های سیاسی است، حتی در دوران آقای کرباسیان، ایشان هم اراده داشتند که آقای پوری‌حسینی را برکنار و شخص دیگری را جایگزین ایشان کند اما چون عبدالله پوری‌حسینی، رئیس ستاد آقای روحانی و در گذشته هم رئیس ستاد رئیس دولت اصلاحات و رئیس شورای جریان سیاسی غرب‌گرایان در آذربایجان هم بودند و به‌نوعی ثروت‌شان را صرف انتخابات می‌کنند متأسفانه در دوره این دو وزیر هنوز اجازه ندادند که ایشان برکنار شوند.

دژپسند ملاحظات سیاسی در مورد پوری‌حسینی را کنار بگذارد

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دهم شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که انتظار می‌رود وزیر اقتصاد، ملاحظات سیاسی را کنار بگذارند، گفت: وزیر اقتصاد در کارش صادق و سالم است، به همین دلیل هم ما به ایشان رأی دادیم، انتظار می‌رود ملاحظات سیاسی را کنار بگذارند و مغلوب فشار جریان‌های سیاسی نشوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار