کد خبر: 942703
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
در شرایطی که نیرو‌های مقاومت آخرین بقایای داعش در سوریه را نابود کرده‌اند، اما فرستاده سابق امریکا در ائتلاف ضد داعش مدعی است با خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه، این گروه تروریستی دوباره احیا خواهد شد. به ادعای وی، با خروج از سوریه، حضور ایران مستحکم و سرنگونی بشار اسد به آرزویی واهی تبدیل خواهد شد.
هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا مصمم است نیرو‌های این کشور را از سوریه خارج کند، اما مقامات واشنگتن همچنان با این تصمیم ناگهانی مخالف هستند. نماینده سابق ویژه رئیس‌جمهور امریکا در ائتلاف موسوم به ائتلاف ضد داعش طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست، به شدت از مواضع ترامپ انتقاد کرده است. مک گورک در یادداشت خود نوشته است: «تصمیم رئیس‌جمهور برای خروج از سوریه، بدون بررسی، مشورت با متحدان یا کنگره امریکا، ارزیابی درباره خطر این تصمیم یا بدون توجه و درک واقعیت‌ها صورت گرفت». به اعتقاد نماینده سابق ویژه امریکا «ترامپ گفته بود که او داعش را شکست می‌دهد، اما به جای این کار دارد یک زندگی تازه به آن می‌دهد». او با بیان اینکه اگر دونالد ترامپ مسیر خود را در سوریه تغییر ندهد، منافع واشنگتن و متحدانش در منطقه تهدید خواهد شد، هشدار داد: «شرکای ما دیگر به ما گوش نخواهند داد و تصمیماتی را که مخالف منافع ما است، اتخاذ خواهند کرد. دشمنان ما با علم به اینکه امریکا در مسیر خروج قرار دارد، منتظر خواهند نشست». ادعا‌های این مقام امریکایی درباره احیای داعش، پس از خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه در حالی است که امریکا و ائتلاف تحت رهبری‌اش در چهار سال گذشته نه تنها اقدامی برای متوقف کردن تروریست‌های داعش انجام ندادند بلکه با ارسال تسلیحات، تروریست‌ها را در مقابل ارتش سوریه تقویت کردند. همچنین بالگرد‌های امریکایی بار‌ها فرماندهان داعش را از میدان نبرد با نیرو‌های سوری فراری دادند، حتی روس‌ها گفته‌اند که امریکا هزاران داعشی فراری را در پایگاه‌های خود در سوریه آموزش می‌دهد تا دوباره از آن‌ها برای جنگ با دمشق استفاده کند. امریکایی‌ها درحالی از قدرت‌گیری مجدد داعش سخن می‌گویند که نیرو‌های مقاومت بسیاری از مناطق را از دست تکفیری‌ها آزاد کرده‌اند و تعداد اندکی از داعشی‌ها به صورت پراکنده در برخی مناطق حضور دارند.

مقابله با نفوذ ایران
امریکایی‌ها که با همه ابزار‌های ممکن با نفوذ ایران در منطقه مقابله می‌کنند، خروج امریکا از سوریه را هم فرصتی برای تقویت جایگاه ایران می‌دانند. مک‌گورک در ادامه یادداشت خود به شکست سناریوی غربی‌ها در سرنگونی دولت سوریه اشاره کرد و گفت: «بشار اسد در قدرت باقی می‌ماند و اکنون این حقیقتی است که در تفکر شرکای منطقه‌ای ما شامل عربستان سعودی و اسرائیل هم قرار گرفته است، کشور‌هایی که همانند واشنگتن مواضعی شدیداً تند علیه ایران دارند، اما این را متوجه هستند که بدون ما هیچ شانسی برای سرنگون کردن اسد وجود ندارد و این موضوع تنها آرزویی واهی خواهد بود». مک گورک مدعی شد که «امریکا باید از تحکیم حضور نظامی ایران در سوریه ممانعت کند، چرا که این حضور تهدیدی برای اسرائیل است». کشور‌های غربی و عربی در هفت سال گذشته با حمایت همه‌جانبه از تروریست‌ها، سعی کردند بشار اسد را از قدرت کنار بزنند، اما ایران و روسیه با حمایت از دمشق، مانع از تحقق چنین سناریویی شدند و مقامات غربی بار‌ها به این شکست اعتراف کرده‌اند.
از سوی دیگر، لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکایی بعد از دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه، اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه سوریه چیزی جز شن و مرگ نیست را رد کرد و بر لزوم مقابله با تبدیل ایران به عنوان بزرگ‌ترین برنده در سوریه تأکید کرد. گراهام که بار‌ها در مخالفت از خروج نظامیان امریکایی از سوریه صحبت کرده، روز شنبه در مصاحبه با بلومبرگ گفت: «درطرح برنامه‌ریزی شده ما برای خروج از سوریه باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که با خروج ما، ایران به بزرگ‌ترین پیروز تبدیل نشود». این سناتور امریکایی که بار‌ها مواضع ضد ایرانی خود را بروز داده، در این مصاحبه مدعی تلاش ایران برای تاخت و تاز به شمال شرق سوریه شد و گفت، امریکا باید از انجام چنین کاری جلوگیری کند. او همچنین مدعی شد: «چنین سناریویی سبب خواهد شد همه زمین‌هایی که متعلق به مردم سوریه است به دست ایرانی‌ها بیفتد و این موضوع تحریم‌های رئیس‌جمهور علیه ایران را تضعیف خواهد کرد». امریکایی‌ها مدعی هستند که خروج از سوریه سبب می‌شود روسیه و ایران خلأ قدرت را پر کنند و نفوذشان در منطقه افزایش یابد. امریکایی‌ها افزایش نفوذ ایران در سوریه را تهدیدی برای امنیت رژیم صهیونیستی می‌دانند و در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام دادند تا نیرو‌های ایرانی را به خروج از سوریه وادار کنند، اما ناکام ماندند و خودشان زودتر از ایران از خاک سوریه خارج شدند. امریکایی‌ها در حالی مدعی خروج ایران هستند که نیرو‌های ایرانی به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار