کد خبر: 940490
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کمیته امداد و بنیاد مسکن به تعهدات خود عمل کردند
مدیرکل بنیاد مسکن اردبیل از اتمام ۹۰ درصدی تعهدات این استان در ساخت مسکن مناطق زلزله‌زده و مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی (ره) استان کرمانشاه نیز از افتتاح ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان در مناطق زلزله‌زده تا پایان سال خبر دهد.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: با گذشت بیش از یک سال از وقوع زلزله کرمانشاه که موجب ویرانی خانه‌های بسیاری شد حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که نهاد‌ها و سازمان‌هایی که برای ساخت‌وساز ویرانی‌ها متعهد شده بودند با عمل به تعهداتشان توانسته‌اند گام‌های خوبی برای نیازمندان به داشتن یک سرپناه امن وگرم در زمستان بردارند. موضوعی که موجب شد مدیرکل بنیاد مسکن اردبیل از اتمام ۹۰ درصدی تعهدات این استان در ساخت مسکن مناطق زلزله‌زده و مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی (ره) استان کرمانشاه نیز از افتتاح ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان در مناطق زلزله‌زده تا پایان سال خبر دهد.

وقوع زلزله ۳ /۷ ریشتری آبان ماه سال گذشته در کرمانشاه سبب شد خانه‌های بسیاری در مناطق مختلف این استان دچار تخریب شود. آمار‌ها نشان داد پس از وقوع این زمین لرزه ۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در این منطقه تخریب شدند و این درحالی بود که با توجه به استحکام برخی از منازل تنها قسمتی از آن‌ها ویران شد. ساعتی پس از این حادثه شهاب نادری، نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر اعلام کرد: «۹۰ تا ۹۵ درصد خانه‌ها در ثلاث باباجانی، ازگله، جیگران و جوانرود بر اثر این زمین لرزه تخریب شده است که برای رسیدن به آمار واقعی نیاز به بررسی‌های بیشتر است.» این درحالی بود که بررسی‌های اولیه نشان داد ۱۱ هزار واحد در روستا تخریب شده است و نیاز به بازسازی دوباره دارد، اما در ارزیابی دقیقی که صورت گرفت این تعداد به دو برابر افزایش یافت و به ۲۲ هزار واحد رسید. همچنین در خصوص واحد‌های تخریبی شهر‌ها نیز برآورد اولیه تخریب ۴ هزار و ۵۰۰ واحد بود که باید از نو ساخته شود که این تعداد به ۶ هزار واحد افزایش یافت. بر اساس ارزیابی انجام گرفته همچنین ۲۵ هزار واحد نیازمند مرمت بودند.

اتمام ۹۰ درصدی تعهدات اردبیل

پس از امدادرسانی‌های اولیه به ساکنان زلزله‌زده در مناطق مختلف استان کرمانشاه نوبت به ساخت‌وساز رسید و از آنجا که برای این ساخت‌وساز‌ها نهاد‌ها و سازمان‌های مختلفی متعهد شده بودند، لذا بلافاصله این مهم آغاز شد. دراین میان یکی از نهاد‌هایی که متعهد به ساخت‌وساز شد بنیاد مسکن استان اردبیل بود که با گذشت بیش از یک‌سال از این مهم، آماری از خدمات ارائه شده را اعلام کرد. مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل دراین خصوص گفت: «بعد از وقوع زلزله ۲۱ آبان سال گذشته در کرمانشاه به عنوان یکی از ستاد‌های معین در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب حاضر شدیم تا در ۷۶ روستا و سه دهستان عملیات احداث مسکن مقاوم را به عنوان بازسازی در این مناطق انجام دهیم.» فرهاد سبحانی‌افزود: «ساخت ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن در بیش از ۷۶ روستای کرمانشاه مورد هدف و برنامه‌ریزی ما قرار گرفت که بنیاد مسکن در یک سال اخیر موفق شد به بیش از ۹۰ درصد تعهدات خود عمل کند.» وی ادامه داد: «تن‌ها ۱۰۰ واحد آن هم در مرحله نازک‌کاری و در حال تکمیل نهایی است که تا آخر دی ماه با تحویل به صاحبان واحد‌ها ما به شکل صددرصدی به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.»

افتتاح ۲۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان تا پایان سال

یکی از سازمان‌ها و نهاد‌هایی که پس از وقوع زلزله متعهد به ساخت‌وساز در استان کرمانشاه بود کمیته امداد بود، چراکه در این پیشامد خانه‌های بسیاری از محرومان ساکن در شهر و روستا‌ها به شدت آسیب دید و تخریب شد. حالا با گذشت بیش از یک سال خبر‌های خوبی از این اقدامات به گوش می‌رسد. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه با اشاره به افتتاح ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان در مناطق زلزله‌زده تا پایان امسال گفت: «۱۰ هزار واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد در زلزله آبان ماه سال گذشته دچار تخریب یا آسیب شد که از این تعداد حدود ۵ هزار و ۴۰۰ واحد تخریبی نوع یک و دو هستند.»

حسین خدرویسی افزود: «کمیته امداد اولین گروهی بود که در منطقه شروع به ساخت و ساز کرد و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.»
وی با بیان اینکه اسفندماه امسال نیز با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته ۲ هزار و ۵۰۰ واحد دیگر افتتاح می‌شود، گفت: «در مجموع تا پایان امسال از مجموع ۵ هزار و ۴۰۰ واحد تخریبی نوع یک و دو، ۵ هزار واحد افتتاح و طبق برنامه صورت گرفته تا پایان خرداد سال آینده پرونده بازسازی مسکن مددجویان در مناطق زلزله‌زده بسته می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار