کد خبر: 939972
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش امسال برای نخستین بار با یکی از آثار مجموعه «عصیان» در حراج تهران حضور خواهد داشت.

جوان‌آنلاین: حسن روح‌الامین، هنرمند نقاش امسال برای نخستین بار با یکی از آثار مجموعه «عصیان» در حراج تهران حضور خواهد داشت. او درباره ویژگی‌های اثری که قرار است امسال در دهمین دوره حراج تهران حضور داشته باشد، با بیان اینکه این اثر از مجموعه «عصیان» انتخاب شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام مجموعه «عصیان» به صورت فیگوراتیو کار شده است، دیدگاه و هدف اصلی از انتخاب اثر این بود که بازنگری به هنر فیگوراتیو داشته باشم و این اثر می‌تواند برای ارائه در حراج تهران مناسب باشد.

روح‌الامین ادامه داد: به طور کلی در فضای هنرهای تجسمی کشور ما نسبت به هنر فیگوراتیو دافعه و نسبت به هنر انتزاعی حرص و ولع وجود دارد؛ بسیاری تصور می‌کنند هنر حتما باید به ورطه انتزاع کشیده شود تا فاخر باشد. بر همین اساس تصمیم گرفتم که یکی از آثار مجموعه «عصیان» را برای حراج تهران انتخاب کنم تا از این طریق بازنگری نسبت به هنر فیگوراتیو صورت بگیرد.

این هنرمند در توصیف مجموعه «عصیان» بیان کرد: بخشی از مجموعه «عصیان» را سال 96 و بخشی را سال 97 کار کردم. این مجموعه حدودا شامل 100 اثر می‌شود که همگی آنها فیگوری از حیوان اسب هستند. 

او همچنین با اشاره مفهوم اصلی مجموعه «عصیان»، با بیان اینکه مجموعه «عصیان» از لحاظ حسی و تصویری برآمده از یک قطعه موسیقی است، گفت: این مجموعه برآمده از قطعه موسیقی «عصیان» اثر استاد حسین علیزاده است. در واقع می‌توان گفت آثاری که در مجموعه «عصیان» کار کرده‌ام، ترجمه تصویری از قطعه موسیقی «عصیان» هستند، البته یک ترجمه خیلی ناقص؛ چراکه یک قطعه موسیقی بسیار کامل و جامع‌تر از یک شات تصویری است.

روح‌الامین با بیان اینکه هر یک از آثار مجموعه «عصیان» می‌تواند معرف یک انسان باشد، یادآور شد: ما انسان‌هایی هستیم که با توجه به شرایط و روحیاتی که داریم در این عالم زندگی می‌کنیم و هر کدام از ما در زندگی خودمان عصیان، افسارگسیختگی یا سرکسی و قالب‌شکنی‌هایی داریم.

او ادامه داد: این عصیان در حقیقت یک پتانسیل است که می‌تواند باعث رشد یا نابودی شود. عصیانی که هم می‌تواند قالب‌های کهنه و سنت‌های ما را بشکند و هم می‌تواند در عین حال دانسته‌ها و هنجارهای خوب را از ما بگیرد.

این هنرمند نقاش با تاکید بر اینکه تمام  100 اثر مجموعه «عصیان»، نفس واحدی دارند، خاطرنشان کرد: در این مجموعه نفس و روح واحدی وجود دارد که در میان این 100 اثر تقسیم شده است. همان‌طور که خدواند از روح خود در انسان دمید و روح چندین میلیارد انسانی که در تمام طول تاریخ روی که زمین زندگی کرده‌اند یکی است و همه به نوعی یک اتحاد معنایی و روحی دارند، مجموعه «عصیان» نیز داری یک اتحاد معنایی و روحی است.

روح‌الامین همچنین در پاسخ به این پرسش که محتوا و مفهوم مجموعه «عصیان» با فیگور اسب چه ارتباطی دارد، بیان کرد: رفتار اسب، رفتاری غیر منتطره و غیرقابل پیش‌بینی است. اسب بر خلاف برخی از حیوانات که رفتارهای مشخصی دارند، حتی در راه رفتن هم حرکات مشخصی ندارد. به زبان خودمان انگار خدواند اسب را با تکنیک آب مرکب خلق کرده است.

این اثر با قیمت 15 تا 20 میلیون تومان در دهمین دوره حراج تهران چکش خواهد خورد.         

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار