کد خبر: 939348
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
مقام قضایی:
مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: هم اکنون تعداد 60 هزار دیده بان پیشگیری از وقوع جرم با سامانه سجام (سیستم جامع اطلاعات مردمی ) همکاری دارند.

علی رفاهی  در حاشیه برگزاری همایش آموزشی سجام در تبریز، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این در حالی است که طبق برآوردهای انجام شده و با توجه به جمعیت کشور و وقوع جرایم گوناگون، باید یک میلیون و 500 هزار نفر دیده بان پیشگیری از وقوع جرم در سطح کشور وجود داشته باشد تا روند پیگیری و پیشگیری از وقوع جرایم هموارتر و تسریع شود.
وی با تاکید بر اینکه مشارکت و حضور مردم در سامانه سجام بهترین و راحت ترین کانال برای جلوگیری از انواع جرایم است، اظهار داشت: این سامانه که در نوع خود جزو قدرتمندترین سامانه های برای پیگیری و پیشگیری از وقوع جرم در کشور است، می تواند با مشارکت مردم و بهره مندی از ظرفیت های مردمی، فساد مالی و اداری را جمع کند.
رفاهی، کاهش آمارهای مربوط به ناهنجاری هایی چون طلاق، اختلافات خانوادگی، اعتیاد، تصادفات جاده ای، اختلاس و تبانی های اداری، حوادث کارگری و فسادهای مالی و اداری را از مزیت ها و فواید مهم مشارکت مردمی در سامانه سجام نام برد.
وی با بیان اینکه سامانه سجام برای قوه قضاییه به دلیل حضور شایسته ها بسیار مهم و دارای اهمیت است، یادآور شد: این سامانه امکان عمل به تکلیف افراد جامعه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی را فراهم می کند تا آحاد مردم به صورت غیرفیزیکی و غیرحضوری در این راستا وارد میدان شوند.
رفاهی، ارایه اطلاعات موثق و مورد استناد از سوی مردم به قوه قضاییه را مهم و تعیین کننده بر شمرد و ادامه داد: باید توجه داشت که مبارزه با ناهنجاری های اجتماعی بدون بهره مندی و استفاده از ظرفیت های مردمی غیرممکن است و باید تلاش شود تا این سامانه روز به روز گسترده تر شود.
وی گفت: احیای حقوق عامه، دفاع از منابع طبیعی، جلوگیری از تغییر کاربری ها، حراست از بیت المال، حفظ ثروت های عمومی و حل و فصل مشکلات مربوط به بهداشت عمومی از زمینه های مهم بهره مندی قوه قضاییه از ظرفیت های مردمی عنوان و اضافه کرد: با ورود مردم به این مقولات و ارایه گزارش های مستند می توان از ورود سالانه چندین هزار فقره پرونده به سیستم قضایی و تذکرهای قانونی به دستگاه های مختلف اجرایی، جلوگیری شود.
رفاهی، نبود نظارت های همگانی را از دلایل اصلی گرفتاری های جامعه بیان کرد و افزود: تغییر کاربری ها از جمله این موارد است که تصرف اراضی دولتی و ایجاد و بروز گرفتاری برای مردم و دولت را فراهم می کند و افرادی هستند که میلیاردها تومان بدون نظارت دستگاه های نظارتی به جیب زده و برای کشور مشکل ایجاد می کنند که نظارت های مردمی در این رابطه کارساز خواهد بود.
وی همچنین از فوت سالانه 17 هزار نفر از مردم کشور در اثر تصادفات رانندگی در جاده ها خبر داد و اظهار داشت: این آمار بسیار بالا بوده و زمانی عمق این فاجعه بیشتر می شود که متوجه می شویم بخش اعظمی از این آمار را جوانان تشکل می دهد که موجب بیوه شدن زنان جوان، یتیمی کودکان و سایر مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای خانوارها می شود.
رفاهی ادامه داد: این در حالی است که با نظارت های مردمی در قالب سامانه سجام از بروز چنین ناهنجارها و آسیب های اجتماعی جلوگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احیای حقوق عامه، مطالبه گری و اقدام برای پیشگیری از وقوع جرم را جزو وظایف و ماموریت های ویژه و اصلی قوه قضاییه است، افزود: اما طبق برآوردهای انجام شده، تنها دو پنجم وظایف این قوه در قالب تعقیب و رسیدگی به پرونده ها مربوط است.
رفاهی از دادستان های مراکز استان ها خواست تا به همان اندازه که به تعقیب و رسیدگی به پرونده ها اهمیت می دهند، به همان میزان نیز به مباحث مربوط به پیشگیری از وقوع جرم بها دهند.
وی ، وجود 80 هزار هیات مذهبی، 91 هزار مسجد، 20 هزار تشکل مردم نهاد و 180 هزار انجمن اولیا و مربیان در مدارس را از جمله پتانسیل های مهم و تعیین کننده برای بهره مندی از ظرفیت های مردمی برای کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی بیان کرد که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت وسیع به خوبی بهره برداری نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر