کد خبر: 936158
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
فشار افکار عمومی در کشور‌های عربی آفریقا، موجب شد ادامه سفر ولیعهد سعودی به کشور‌های دیگر این منطقه لغو شود.
فشار افکار عمومی در کشور‌های عربی آفریقا، موجب شد ادامه سفر ولیعهد سعودی به کشور‌های دیگر این منطقه لغو شود. پس از مراکش، دولت‌های الجزایر و موریتانی هم برای کاستن از اعتراضات مردمی، محمد بن‌سلمان را به کشورشان راه ندادند.
هرچند برخی کشور‌های مطیع عربستان سعودی بدون توجه به اعتراضات گسترده مردمی در کشورهای‌شان، از محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی استقبال گرمی به عمل آوردند، اما تعدادی از دولت‌های شمال آفریقا حاضر نشدند ولیعهد سعودی را به حضور بپذیرند و سفر بن‌سلمان به کشور‌های آفریقایی نیمه تمام ماند. به گزارش العالم، منابع وابسته به عربستان با تأیید این خبر افزودند: محمد بن‌سلمان مجبور شد تونس را ترک و برای مشارکت در اجلاس گروه ۲۰، راهی آرژانتین شود، در نتیجه ادامه سفرش به کشور‌های موریتانی و الجزایر لغو شد. لغو این سفر در حالی است که مردم الجزایر و موریتانی روز سه شنبه همزمان با مردم کشور‌های شمال آفریقا علیه سفر بن‌سلمان به کشورهای‌شان تظاهرات کردند. پیش از الجزایر و موریتانی، کشور مراکش هم که روابط گسترده‌ای با عربستان سعودی دارد، سفر بن‌سلمان به این کشور را لغو کرده بود. سه شنبه شب وبگاه مغربی «لکم» به نقل از یک منبع گزارش داد: «بن‌سلمان سفر به مغرب را در دستور کار خود قرار داده بود، اما مغرب با این سفر وی مخالفت کرد و بن‌سلمان نیز مجبور شد مغرب را از برنامه سفر دوره‌ای خود حذف کند». برنامه سفر ولیعهد عربستان به کشور‌هایی از مغرب عربی، سبب واکنش تند افکار عمومی و سیاسی این مناطق شد، مردم با اعتراض به سفر بن‌سلمان، از دولت‌های مغرب عربی خواستند به دلیل آنکه ولیعهد عربستان با اتهام هایی، چون دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول و ارتکاب جنایات جنگی در یمن روبه‌رو است، با سفرش به کشور‌های مغرب عربی مخالفت کنند.
بن‌سلمان روز سه شنبه در بین اعتراضات گسترده مردمی وارد کشور‌های مصر و تونس شد و با مقامات این کشور‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد. هزاران نفر از مردم تونس که تا آخرین ساعات سه شنبه شب در خیابان‌ها حضور داشتند، مخالفت خود را با حضور ولیعهد سعودی در خاک کشورشان اعلام کردند. «ای بن‌سلمان قصاب!‌ای مزدور امریکایی‌ها!» و «بن‌سلمان و امریکایی‌ها شریک در تجاوزگری هستند» از جمله شعار‌های شرکت‌کنندگان در این تظاهرات بود. مردم تونس که گسترده‌ترین اعتراضات علیه سفر دوره‌ای بن‌سلمان را برگزار کردند، از اقدام رئیس‌جمهور کشورشان در استقبال از کسی که دستانش به خون دیگران آغشته است و به شیوه بسیار زشتی در ترور جمال خاشقجی دست دارد، انتقاد کردند، فردی که به نظر می‌رسد به عروسک خیمه شب بازی در دستان دشمن صهیونیستی و امریکا برای اجرایی کردن طرح معامله قرن تبدیل شده است. گفته می‌شود ولیعهد سعودی با دادن وعده‌های میلیاردی و کمک‌های نفتی به کشور‌های آفریقایی، مقامات این کشور‌ها را برای سفر دوره‌ای خود متقاعد کرده بود. روزنامه الاخبار روز چهار شنبه درباره سفر بن‌سلمان به مصر نوشت: «صرف‌نظر از اینکه محمد بن‌سلمان در شرایط و موقعیتی قرار ندارد که قاهره بتواند کمکی به او بکند، اما دیدارش از مصر صرفاً گامی در جهت بازگرداندن موقعیت و جایگاه خودش بود». بر اساس این گزارش، «مراسم استقبال از محمد بن‌سلمان در قاهره در پایین‌ترین سطح انجام گرفت و در این سفر هیچ توافقنامه‌ای میان دو کشور به امضا نرسید و این امر نشان می‌دهد که سفر به قاهره در درجه نخست برای اهداف داخلی عربستان بوده است.»
لغو سفر بن‌سلمان به کشور‌های الجزایر و موریتانی و مراکش سبب شد سفر منطقه‌ای او به آفریقا نیمه‌تمام بماند. بن‌سلمان که برای شرکت در نشست جی ۲۰ به آرژانتین سفر می‌کند، در ماه‌های اخیر به دلیل دست داشتن در ماجرای قتل جمال خاشقجی از سوی مجامع بین المللی تحت فشار قرار گرفته است و بسیاری از رسانه‌ها و مقامات جهان خواهان برکناری او از ولیعهدی سعودی هستند.

تماس ترامپ با بن‌سلمان
به‌رغم فشار‌های جهانی علیه ولیعهد سعودی، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا روابط ویژه‌ای با محمد بن‌سلمان دارد. دونالد ترامپ گفت که او زمانی که قیمت نفت ۸۲ دلار بود به ولیعهد عربستان زنگ زده است پس از تماس وی، قیمت نفت سقوط کرد. ترامپ روز سه شنبه در مصاحبه با واشنگتن‌پست به طور رسمی این موضوع را بیان کرد. ترامپ گفت: «حدود دو و نیم ماه پیش، قیمت نفت در ازای هر بشکه ۸۲ دلار بود و قرار بود قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار برسد، من به موضوع افزایش مالیات فکر می‌کردم و نمی‌خواستم این کار را بکنم». رئیس‌جمهور امریکا گفت: «من به ولیعهد عربستان زنگ زدم و آن‌ها اقدام به افزایش حجم تولید نفت نمودند و در حال حاضر ما قیمت نفت ۵۲ دلار را داریم». وی گفت که «این تماس قبل از قتل روزنامه‌نگار سعودی انجام شد». ترامپ تنها کسی بود که به طور همه‌جانبه در مقابل فشار‌های جهانی ایستاد و یک تنه از ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی حمایت کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار