کد خبر: 933675
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
شواهد نشان می‌دهد گزینه نهایی شهرداری تهران از مدت‌ها قبل انتخاب شده است
عباس آخوندی وزیر مستعفی راه که صرف‌نظر از کارنامه عملکردش به واسطه رفتار‌های خاص و پر‌حاشیه‌اش حتی با خبرنگاران به عنوان منفورترین چهره چه در میان اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان شناخته می‌شود با 11 رأی دومین اقبال شهردارشدن است
كبري فرشچي
۲۲ آبان ماه روز سرنوشت شهر تهران است، شهری که در یک‌سال و دوماه دو شهردار را به خود دیده و سه‌شنبه همین هفته قرار است شورای پنجم شهر تهران برای سومین بار شهردار منتخب خود را به ساختمان شهرداری در بهشت بفرستد. هرچند بناست تا پنج‌گزینه نهایی شورای شهر یعنی رسول کشت‌پور، عباس آخوندی، پیروز حناچی، سید کامل تقوی‌نژاد و غلامرضا انصاری برنامه‌هایشان را برای تصدی بر پست شهرداری تهران به شورا ارائه دهند، اما شواهد نشان می‌دهد گزینه نهایی شهرداری تهران از مدت‌ها قبل انتخاب شده است. درست همزمان با استعفای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم!

با انتخاب محمد‌علی نجفی به عنوان شهردار کلانشهر تهران این تصور در عموم به‌وجود آمد که شورای شهر پنجم به جای آنکه بر اولویت‌های اجرایی کلانشهر تهران متمرکز شود، شورایی سیاست زده است. حالا، اما با مشخص شدن پنج‌گزینه نهایی شهرداری تهران اعضای شورای شهر پنجم پایتخت نشان دادند از کمترین شم سیاسی هم برخوردار نیستند؛ چراکه تنها ذره‌ای شم سیاسی و آینده‌نگری حزبی کافی است تا هر کسی دریابد عباس آخوندی به دلیل عملکردش در وزارت راه و شهرسازی مدیری ناکارآمد است. ضمن آنکه مرد پرحاشیه‌ای هم است. این گزینه که به ناکارآمدی و پرحاشیه بودن شناخته می‌شود، با جلب ۱۱‌رأی از آرای اعضای شورای شهر پایتخت اگرچه جایگاه دوم را در پنج‌انتخاب نهایی برای صندلی شهردار تهران به خود اختصاص داده، اما محتمل‌ترین گزینه برای تصدی این پست به شمار می‌آید؛ چراکه زمزمه بازنشسته بودن رسول کشت‌پور با وجود داشتن آرای بیشتر از همین حالا به گوش می‌رسد و بخشی از سناریوی ماهرانه اعضای شورای پنجم را افشا کرده است؛ سناریویی که پرده نخست آن با انتخاب و استعفای نجفی آغاز شد و در پرده‌های بعدی به انتخاب افشانی، تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان و حاشیه‌های آن برای شهردار تازه و در نهایت استعفای آخوندی و انتخابش به عنوان یکی از چهره‌های مورد نظر اعضای شورا برای تصدی پست شهرداری تهران چیده شد تا در نهایت فردی را به ساختمان مرکزی شهرداری تهران در بهشت بفرستند که یکی از افراد مورد وثوق دولت باشد و عملاً شهرداری را هم دولتی کنند.
 
یک‌سال و ۳ شهردار
یک‌سال و دو‌ماه برای قرار گرفتن دو مدیر در رأس کلانشهری، چون تهران نشان می‌دهد یا شورای شهر پنجم پایتخت نمی‌داند چه می‌کند یا مجری سناریویی از پیش تعیین شده است که می‌تواند تبعات سنگینی را برای شهری با ۱۳‌میلیون نفر جمعیت به‌وجود بیاورد. همه چیز، اما حساب شده جلو رفت. گزینه ابتدایی شهرداری تهران بعد از شهرداری محمد‌باقر قالیباف، محمدعلی نجفی بود. او در اول شهریور‌ماه‌۹۶ با شروع به کار رسمی شورای شهر پنجم به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب و در پنجم شهریور با دریافت حکم از وزارت کشور، رسماً به عنوان شهردار کار خود را آغاز کرد، اما مدیریت شهری وی تنها هفت‌ماه دوام آورد و در تاریخ ۲۳‌اسفند‌۱۳۹۶ از سمت خود استعفا کرد. نجفی دلیل استعفای خود را بیماری اعلام کرد. شهردار بعدی محمدعلی‌افشانی بود؛ چهره‌ای که اگرچه به اصلاحات منتسب است، اما چندان دولتی شناخته نمی‌شود و شاید همین مسئله هم موجب شد تا حضور وی در شهرداری تهران با اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب سال‌۸۶ مصادف شود. پس از چانه‌زنی‌های بسیار سرانجام این قانون شهردار تازه تهران را از صندلی‌اش پایین کشید. افشانی نهایتاً تا ۲۶ آبان‌ماه فرصت دارد از بهشت خارج شود! همین ماجرا هم شورای شهر را واداشت تا از فهرستی ۱۳‌نفره که محسن‌هاشمی را هم در خود داشت رأی‌گیری کند و به فهرستی پنج‌نفره برای تصدی پست شهرداری برسد؛ پنج نفری که بناست برنامه‌های خود را ارائه کنند و محسن هاشمی هم در میان آن‌ها نیست!
 
نامه استعفا یا متن شهادت‌نامه لیبرالی
با قطعی شدن قرار گرفتن افشانی در دایره شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان، استعفایی در دولت رقم خورد؛ استعفایی که کمی بعدتر و با انتشار فهرست افراد مورد‌نظر شورای شهر برای تصدی پست شهردار تهران دلیل اصلی‌اش روشن شد. عباس آخوندی وزیر‌راه، مسکن و شهرسازی دولت دوازدهم ۱۰‌شهریور‌ماه نامه استعفایش را رسانه‌ای کرد؛ نامه‌ای که بیشتر به شهادتنامه مشی لیبرالی وی شباهت داشت به خصوص وقتی نوشت: من بر این اعتقاد هستم که سه‌اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. کارنامه عملکرد آخوندی در وزارت مسکن، راه و شهرسازی آنچنان خالی بود که مجلس دوازدهم را وادار به استیضاح وی کرد هر چند در نهایت نمایندگان استیضاح را پس گرفتند.
 
بازنشسته‌ای به جای بازنشسته‌ای دیگر!
رسول کشت‌پور گزینه دیگر شورای شهر برای تصدی پست شهردار تهران است که از قضا با ۱۴‌رأی بیشترین آرای شورا را هم با خود همراه کرده است. وی سال گذشته، تنها سه‌ماه پس از روی کار آمدن نجفی به عنوان شهردار منطقه ۲ تهران منصوب شد. کشت‌پور ۱۲‌شهریور امسال همزمان با تصویب قانون منع به‌کار‌گیری بازنشستگان در اقدامی پیش‌دستانه به دلیل مشمول شدن این قانون، استعفای خود را تقدیم افشانی، شهردار تهران کرد تا از قانون مصوب مجلس تبعیت کند، اما افشانی با استعفای وی موافقت نکرد و حالا سرلیست چهره‌های منتخب شورا برای تصدی پست شهردار است!
خودش درباره بازنشستگی‌اش اینگونه توضیح داده: بنده در سال‌۹۲ با ۳۱ سال و سه ماه بازنشست شدم که در ادامه و با توجه به ۲۰‌درصد جانبازی به دیوان عدالت اداری شکایت کردم و بر اساس رأی دیوان تا سه‌سال و شش‌ماه دیگر بازنشسته می‌شوم.
 
گزینه‌هایی برای رد گم کردن!
پیروز حناچی، سید کامل نقوی‌نژاد و غلامرضا انصاری گزینه‌های دیگر شهرداری تهران، اما با عنایت به آرایشان به نظر نمی‌رسد چندان شانسی برای تصدی این پست داشته باشند. به خصوص اینکه رفتار شورای پنجم در یک‌سالی که از فعالیتشان می‌گذرد نشان می‌دهد دستورالعمل‌هایشان را از دولت می‌گیرند و همین امر موجب شده‌است تا شورای شهر پنجم هویت مستقلی نداشته باشد. وادادگی ۲۱‌عضو شورای شهر به دولت تا جایی است که حاضر نیستند به هیچ قیمتی ترکیب‌شان به هم بخورد. حالا شورا مانده و انتخاب شهرداری که باید بیشترین همسویی را با دولت داشته باشد. دولت هم نشان داده شهرداری مستقل را برنمی‌تابد به همین خاطر هم تهران می‌ماند و شهردار لیبرالی که معتقد است اقتصاد بازار رقابتی را به هیچ قیمتی نباید زیرپا گذاشت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
France
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
هنوز نفهمیدیم که اصلاح طلبان اتفاقا مدیری میخواهند ناکار آمد وپرحاشیه که برای نظام وکشور هزینه سازی کند وبرای بنگاههای تبلیغاتی دشمن خبر سازی .....
باید بی اعتناعی کرد خودشان آبروی خودشان را ببرند.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
چه اندازه باید تاسف بخوریم " افراد غیر مسئولی با لیست های پولی وارد عرصه کار شده اند " که روند انتخاب هایشان نامناسب " نشان از انتخای های فرمایشی " جایگزین تخصص گرائی " تعهدات اخلاقی افراد موثر در پیشرفت کشور را " در حال تعییر وجا به جا کردن می باشند " وگرنه اخوندی وزیر ناکارامد 5سال وزارت مسکن " هیچوقت جایگاهی برای هیچ منصبی که نمی بایست داشته باشد " هیچ " چه برسد که منتخب شهردار تهران شود " ایا؟ انتخاب دولت جهت 210 مدیر جدیدی که جای بازنشستگان قبلی را باید بگیرند " بر همین منوال خواهد بود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار