کد خبر: 932919
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۷
انجام ۵۰۳ پروژه با اعتبار بیش‌از ۲۰ میلیارد تومان، برپایی ۲۶ بیمارستان صحرایی، ۲۸ بیمارستان ثابت و تخصصی و اعزام یک‌هزار و ۱۰۲ تیم بهداشتی از جمله اقدامات در حال اجرای سپاه بیت‌المقدس کردستان است
محمدرضا سورى
استان کردستان از جمله مناطقی به شمار می‌رود که به دلیل مشکلات ناشی از محرومیت‌های ناشی از کافی نبودن زیرساخت‌ها به شدت نیازمند رفع این کمبودهاست. از آنجا که یکی از مأموریت‌های سپاه در دوران صلح، کمک به آبادانی مناطق محروم و کم‌برخوردار است لذا این مهم سبب شده تا در طول این سال‌ها اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام بگیرد که به عنوان نمونه می‌توان از ساخت واحد‌های مسکونی و ایجاد مراکز درمانی در مناطق محروم کشور از جمله کردستان اشاره کرد. در حالی که چندی پیش سپاه کردستان ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکن رایگان برای مددجویان کمیته امداد در سطح استان را برای امسال برعهده گرفت روز گذشته فرمانده سپاه شهرستان مریوان نیز از ساخت ۱۳۰ واحد مسکونی برای مددجویان روستا‌های محروم این شهرستان تا پایان سال خبر داد.

وجود برخی محرومیت‌ها و مشکلات در استان‌های مختلف از جمله دلایلی است که سبب شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زیرمجموعه‌های آن در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای رفع این مشکلات انجام دهند. در این میان موقعیت ویژه کردستان به لحاظ محرومیت‌ها سبب شده تا سپاه اقدامات ویژه‌ای از درمان گرفته تا ایجاد زیرساخت‌ها را در چند سال اخیر برعهده بگیرد؛ موضوعی که موجب شده تا محرومیت‌های سابق تا حد بسیاری از این منطقه رخت ببندد. فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با اشاره به اینکه برخی مشکلات موجب شده تا این استان از بعضی مناطق کشور کم‌توسعه‌تر باشد، می‌گوید: «برای رفع این مشکلات نیاز است اقدامات جهادی و گفتمان مشارکتی در دستور کار قرار گیرد.» سردار محمدحسین رجبی می‌افزاید: «طبق آمار‌های مسئولان دولت، در استان کردستان یک‌هزار و ۷۵۰ روستای آباد داریم که از این آمار تعداد ۹۰۰ روستا از جمله روستا‌های برخوردار هستند.» وی ادامه می‌دهد: «وجود برخی محرومیت‌ها در حوزه‌های سلامت، فرهنگی، عمرانی و... می‌طلبد برای رفع آن‌ها اقدامات جدی صورت گیرد؛ مسئله‌ای که از چند سال قبل به طور ویژه در دستور کار سپاه استان و مجموعه‌های آن قرار گرفت.»

خدمات سپاه کردستان، از عمرانی تا درمانی
از آنجا که استان کردستان خصوصاً مناطق محروم آن با مشکلات بسیاری مواجه هستند لذا این مهم سبب شده تا سپاه استان با انجام برنامه‌ریزی‌های مدون چند ساله برای رفع این مشکلات اقدام کند. از جمله برنامه‌های عمرانی مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ در کردستان توسط سپاه بیت‌المقدس کردستان اجرا شده است می‌توان به احداث کامل مدرسه، ساخت و تکمیل غسالخانه، خانه ایتام، راه روستایی، احداث مسجد، کمک به مرمت و بازسازی مسجد، احداث پل روستایی و کمک به مرمت خانه عالم، احداث سرویس بهداشتی، احداث مجموعه ورزشی، آسفالت و جدول‌کشی روستایی، کمک به احداث مسجد بین‌راهی، تکمیل مساجد طرح زکات، احداث کتابخانه، تقویت حوزه علمیه، احداث پل، آبرسانی روستایی، فاضلاب روستایی و کمک به احداث حسینیه و کمک به احداث مدرسه شبانه اشاره کرد. در کنار این اقدامات، سپاه بیت‌المقدس کردستان در سال ۹۵ نیز برنامه‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی خود را که شامل کمک به احداث مسجد، کمک به احداث خانه عالم، احداث پل بتنی، احداث سرویس بهداشتی، کمک به آبرسانی روستایی، احداث غسالخانه، احداث خانه محروم و احداث راه روستایی است با اعتبار ۱۱۰ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال در قالب ۷۵۸ پروژه دنبال و اجرایی کرد. این در حالی است که در سال ۹۶ نیز ۲۰۰ پروژه محرومیت‌زدایی توسط بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس کردستان در سطح مناطق محروم استان اجرا شد. این کار‌ها در حالی است که سپاه استان در زمینه خدمات درمانی نیز غافل نبوده و کار‌های خوبی را در این زمینه انجام داده است که به اقدامات بهداشتی و درمانی محرومیت‌زدایی سپاه بیت‌المقدس کردستان از سال ۱۳۸۸ تاکنون می‌توان به استقرار بیمارستان صحرایی، بیمارستان ثابت و تک تخصصی، اعزام تیم‌های بهداشتی و درمانی به مناطق محروم و برپایی چادر سلامت اشاره کرد. فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با تأیید این اقدامات می‌گوید: «انجام ۳ هزار و ۷۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۱ میلیارد و ۹۱۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان که شامل ۸۳۷ پروژه سازندگی، ۴۹۷ پروژه اردو‌های جهادی و ۹۳ پروژه نهم دی و صالحین می‌باشد از جمله این اقدامات است.»

سردار محمدحسین رجبی با بیان اینکه انجام ۵۰۳ پروژه با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات در حال اجرای سپاه بیت‌المقدس استان است، می‌افزاید: «احداث ۱۱ مدرسه، ۸۶ غسالخانه، هشت خانه ایتام، ۲۹ مسجد، ۲۲۵ مورد کمک به احداث مسجد، مرمت، بهسازی و بازسازی یک‌هزار و ۳۴۶ مسجد، احداث ۶۴ خانه عالم، مرمت و تقویت پنج حوزه علمیه، احداث ۲۳ مجموعه ورزشی، پنج کتابخانه، ۳۶ پل و آبرسانی به ۴۲ روستا از دیگر پروژه‌های انجام شده توسط سپاه بیت‌المقدس در سطح استان کردستان است.» وی برپایی ۲۶ بیمارستان صحرایی، ۲۸ بیمارستان ثابت و تخصصی، اعزام یک‌هزار و ۱۰۲ تیم بهداشتی و برپایی ۳۹۴ چادر سلامت را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت و درمان و محرومیت‌زدایی اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: «به طور کلی ۳۲۷ هزار و ۸۷۸ نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند. همچنین به یک میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۵ نفر نیز خدمات ارائه شده است.» این خدمات در حالی است که به گفته سردار حسین دقیقی مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران در طول سه سال گذشته حدود ۷ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کردستان اجرایی شده است.

۱۳۰ واحد مسکن برای محرومان مریوان
یکی از دغدغه‌های مردم مناطق محروم، نداشتن یا مناسب نبودن مسکن است که این مهم با توجه به شرایط آب و هوایی کردستان از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ موضوعی که به شدت مورد توجه سپاه استان قرار دارد. این مهم موجب شد تا سپاه با همکاری کمیته امداد امسال ۱۰۰۰ واحد مسکن رایگان برای مددجویان کمیته امداد سطح استان بسازد. با این وجود شدت این معضل در برخی مناطق کردستان موجب شده تا رفع آن به صورت ویژه توسط سپاه مناطق در دستور کار قرار بگیرد. فرمانده سپاه شهرستان مریوان با تأیید این موضوع می‌گوید: «در حال حاضر سپاه ساخت ۱۳۰ واحد مسکونی برای مددجویان روستا‌های محروم این شهرستان را در دستور کار خود قرار داده است.» سرهنگ شکیبا سلیمی با اشاره به مناطقی که قرار است این واحد‌ها ساخته شود می‌افزاید: «برای محرومین در روستا‌های خاو، وله‌ژیر، نی، سرنژمار، ویسه و وشکلان هر کدام دو واحد مسکونی و در روستا‌های کولان، سیف‌سفلی، بیلو، بالک، درگاه شیخان، درزیان، ماسیدر، تراق‌تپه و وسنه هر کدام یک واحد مسکونی در حال ساخت است.» به گفته وی، هم‌اکنون بسیج سازندگی سپاه مریوان ۲۱ پروژه فعال و در دست ساخت دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار