کد خبر: 932743
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
وال استریت ژورنال:
یک نشریه آمریکایی قتل روزنامه‌نگار سعودی را نشانه‌ای از غیرقابل اعتماد بودن ریاض برای داشتن فناوری هسته‌ای توصیف کرده و نوشت که آمریکا نباید در این زمینه با سعودی‌ها همکاری کند.

جوان آنلاین: نشریه «وال استریت ژورنال» در یادداشتی به بررسی ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول پرداخته و نوشت که بعد از این جنایت، ریاض نشان داد که برای داشتن توانایی اتمی قابل اعتماد نیست.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به روایت‌های متناقض و متغیر سعودی‌ها درباره قتل خاشقچی، آمده است: «اگر این اظهارات تنها یک چیز به ما بیاموزند، این است که برای میزان اعتمادی که آمریکا می‌تواند به ریاض داشته باشد، محدودیتی وجود دارد».

وال استریت ژورنال ضمن تاکید بر اینکه واشنگتن نباید به ریاض برای داشتن فناوری اتمی اعتماد کند، نوشت: «پاییز گذشته، دولت (آمریکا) به خاطر تمایلی که برای بهبود روابط با ریاض داشت، مذکراتی را برای حصول توافقی با عربستان سعودی برای اعطای امتیازات هسته‌ای آغاز کرد».

این نشریه با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر لزوم بهره‌برداری سیاسی کاخ‌سفید از روابط با آل‌سعود، اضافه کرد: «تا به روشی که رئیس‌جمهور ریگان، شوروی سابق را به چالش کشید، آنها نیز (نفوذ) ایران (در منطقه) را به چالش بکشند».

در ادامه این یادداشت آمده است که قتل خاشقچی اما نشان داد آمریکا هنوز هم از نبود شبکه قوی از متحدان دموکراتیک با منافع مشترک در «خاورمیانه 2018» رنج می‌برد: «واشنگتن باید از اعتماد خود به برخی شرکای منطقه‌ای که نگرانی‌های مشترکی علیه ایران دارند، بکاهد».

وال استریت ژورنال با بیان اینکه متحدان عربی آمریکا به خاطر نظام دیکتاتوری حکومتی که دارند سعی می‌کنند سلطه خود بر مردمشان را حفظ کنند، نوشت: «منافع آنها در زمان‌های متعددی با اراده آمریکا واگرایی دارد. اقدامات آنها مانند قتل خاشقچی می‌تواند موارد استراتژیک و اخلاقی را که آمریکا علیه ستیزه‌جویی ایران مطرح می‌کند، شدیدا تضعیف کند».

این نشریه با محتمل دانستن وقوع کودتا علیه آل‌سعود و تغییر حکومت عربستان سعودی، تحلیل کرد: «اگر قدرت اتمی در عربستان سعودی وجود داشته باشد، خطر تغییر رژیم را در نظر بگیرید. راکتورهای هسته‌ای که برای 40 سال یا بیشتر فعالیت می‌کنند، بیشتر از فروش تسلیحات متعارف (به این کشور) خطرناک است».

وال استریت ژورنال با یادآوری این مسئله که آمریکا هرگز با کشوری که می‌خواهد سلاح اتمی داشته باشد، برای قرارداد همکاری اتمی مذاکره نکرده است، افزود: «مقامات سعودی مانند "محمد بن سلمان" ولی‌عهد ریاض، بارها علنا تهدید کرده‌اند که اگر ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، آنها نیز از معاهده عدم اشاعه تسلیحات اتمی تبعیت نخواهند کرد.

امارات عربی متحده، همسایه و متحد سعودی، به عنوان بخشی از توافق همکاری هسته‌ای خود با واشنگتن در سال 2009، با انجام بازرسی‌های اتمی بین‌المللی سرزده، دست کشیدن از غنی‌سازی اورانیوم و بازفراوری سوخت مصرفی موافقت کرد».

این نشریه با بیان اینکه ریاض هنوز با دادن چنین تعهداتی مخالفت می‌کند، توضیح داد: «غنی‌سازی و بازفرآوری (هسته‌ای) می‌تواند فاصله ریاض تا ساخت بمب هسته‌ای را به چند هفته برساند. مشخص نیست که دولت (آمریکا) قصد داشته باشد سعودی‌ها را به چنین نقطه‌ای برساند».

در پایان این یادداشت، ضمن تاکید مجدد بر غیرقابل اعتماد بودن عربستان سعودی برای داشتن فناوری هسته‌ای، آمده است: «هر مذاکره‌ای حول قرارداد همکاری آمریکا-سعودی باید متوقف شود. اگر دولت ترامپ با آن مخالفت کند، کنگره باید با شفافیت و به عنوان بخشی از پاسخ گسترده‌تر به قتل خاشقچی، هر توافقی که برای بازنگری به آنها ارجاع شود را بلوکه کند».

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار