کد خبر: 923895
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
گزارش «جوان آنلاین» از افزایش شکاف طبقاتی در کشور؛
مجید ابهری با انتقاد از عملکرد مسئولان می‌گوید: «نهادها و سازمان‌های مربوطه بی‌تفاوت به عواطف جامعه هیچ گونه حرکت اصلاح گر یا پیشگیری کننده از خود نشان نمی‌دهند و با رها کردن مدیریت اقتصاد کشور شکاف فاصله طبقاتی جامعه را بیشتر می‌کنند.»

سرویس اقتصادی فردا - مهسا گربندی: گرانی‌های اخیر زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده اما اثر این گرانی‌ها در زندگی هر شخص متفاوت است. در یک خانواده مرفه فقط سطح هزینه‌ها بیشتر شده و هیچ تغییری در روند زندگی‌شان اتفاق نیافتاده و این در حالی است که همین گرانی‌ها، زندگی یک خانواده از قشر ضعیف جامعه را زیر و رو کرده تا جایی که امرار معاش آنها با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که در یک سال اخیر فقر مطلق در کشور از ۱۲ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته و نرخ خط فقر به نزدیک ۶ میلیون تومان رسیده و آنطور که به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی اخیر نیمی از جمعیت کشور را درگیر کرده است.

فاصله طبقاتی مردم را به تنگ آورده است

هنوز از یادها نرفته است که روزهای پیش از شروع دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فقرا به شدت مهم شده بودند و رقبای انتخاباتی از وضعیت این گروه صحبت می‌کردند و برنامه‌هایی را در این باره ارائه می‌دادند. در این میان حسن روحانی نیز از تلاش برای ریشه کن کردن فقر مطلق سخن می‌گفت و وعده‌هایی را می‌داد. حالا بیش از یکسال از فعالیت دولت دوازدهم می‌گذرد اما نه تنها فقر کاهش نیافته بلکه مدتی است که شاهد هرج و مرج در اوضاع اقتصادی کشور هستیم که متاسفانه شرایط زندگی را برای قشر ضعیف جامعه سخت کرده است.

هفته گذشته بود که حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس و دولتمردان گفت: فقر، بیکاری، فساد اداری، مالی و اقتصادی، اختلاس های میلیاردی، گرانی، رانت خواری، رشوه خواری، اعتیاد، طلاق، آسیب های اجتماعی، تعطیلی کارخانه ها و کارگاه ها، قاچاق کالا و ارز، فاصله طبقاتی مردم را به ستوه آورده و رنج می دهند.

وی عنوان کرد: نابسامانی های اخیر اقتصادی، سفره کارگران و کشاورزان، فرهنگیان، حقوق بگیران و اقشار ضعیف جامعه را کوچک تر کرده و برعکس سفره ثروتمندان رنگین تر شده که این شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست، همچنین شایسته نیست که هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در چنین شرایطی دستورات غیر ضروری را در دستورکار صحن قرار دهد، بلکه شایسته است هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، هیات دولت و نمایندگان ساماندهی وضعیت اقتصادی را در دستورکار قرار داده و از پرداختن به امور غیر ضروری پرهیز کنند.

اثرگذاری بروز مشکلات اقتصادی بر جوانان

با مشکلات اقتصادی اخیر و گرانی‌های سرسام‌اور، شکاف طبقاتی بین قشر ضعیف و مرفه جامعه نیز افزایش چشمگیری داشته و مشکلات بسیاری را به دنبال خود داشته است.

مجید ابهری، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی درباره گرانی‌های اخیر در جامعه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «بروز مشکلات اقتصادی و افزایش فاصله طبقاتی بیش از همه اقشار بر جوانان تاثیرگذار بوده و آنها را دچار یاس و ناامیدی در آینده می‌کند.»

ابهری به جولان برخی از بچه پولدارها در فضای مجازی اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی از والدین که بر اساس رانت‌خواری یا کسب درآمدهای نامشروع به ثروت‌های کلان دست یافته‌اند فرزندان خود را در مسیر خودنمایی و هزینه‌های بی مورد قرار می‌دهند. این در حالی است که فضای مجازی به عنوان میدان اصلی نمایش نوکیسه ای و تازه به دوران رسیدگی پر از این گونه افراد است که ساعت، گوشی تلفن لباس، کفش و خودروی خود را نمایش داده و در این میدان حریف می‌طلبد. از سوی دیگر اما یک جوان که درگیر هزینه‌ تحصیل، ازدواج و امرار معاش زندگی شده و از عهده پرداخت آنها برنمی‌آید تحت فشار قرار می‌گیرد و درمانده شده است.»

مسئولان با با رها کردن اقتصاد کشور شکاف فاصله طبقاتی جامعه را بیشتر کردند

او با انتقاد از عملکرد مسئولان می‌گوید: «نهادها و سازمان‌های مربوطه بی‌تفاوت به عواطف جامعه هیچ گونه حرکت اصلاح گر یا پیشگیری کننده از خود نشان نمی‌دهند و با رها کردن مدیریت اقتصاد کشور شکاف فاصله طبقاتی جامعه را بیشتر می‌کنند.»

ابهری به نقش رسانه‌ها و مسئولان اشاره می‌کند و می‌گوید:‌«رسانه‌ها و صدا و سیما باید به آموزش روشنگری با سرعت مضاعف مشغول شوند و مدیران جامعه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را باید به طور جدی وارد زندگی جامعه به ویژه جوانان نمایند. همچنین باید دولت با ایجاد طرح‌های نوآوری و کارآفرینی همچنین ارائه بسته‌های آموزشی و حمایتی در جهت بالا بردن سطح نشاط جوانان برنامه‌های جدی و عملی تهیه و اجرا نماید. که تا دیرتر از این نشده با دعوت از نخبگان اجتماعی و رفتاری دست به تبیین برنامه‌های تربیتی، آموزشی و حمایتی بزنند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار