کد خبر: 919003
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
گزارش «جوان آنلاین» از تخلفات شرکت‌هاي حمل‌ونقل که تمامي ندارد
در پایانه باربری کالا اگر پای صحبت کامیون‌داران و رانندگان بنشینید، بعد از گلایه‌های فراوان نسبت به گرانی لاستیک و لوازم یدکی به سبب بالا رفتن قیمت دلار در بازار و پایین بودن کرایه، بیشترین نارضایتی از کمیسیون اضافی است که باربری‌ها از آن‌ها اخذ می‌کنند.

سرویس اقتصادی جوان‌آنلاین - جواد عسگر: در پایانه باربری کالا اگر پای صحبت کامیون‌داران و رانندگان بنشینید، بعد از گلایه‌های فراوان نسبت به گرانی لاستیک و لوازم یدکی به سبب بالا رفتن قیمت دلار در بازار و پایین بودن کرایه، بیشترین نارضایتی از کمیسیون اضافی است که باربری‌ها از آن‌ها اخذ می‌کنند.
اگرچه در کمیسیون باربری‌ها ذکر شده است که فقط ۱۳ درصد از مبلغ بارنامه را بابت کمیسیون از رانندگان دریافت کنند، اما تقریباً تعداد اندکی هستند که این قانون را رعایت می‌کنند و در بعضی موارد تا بیش از ۵۰ درصد کمیسیون نقدی را از راننده طلب می‌کنند. نوعی فساد پنهان در شرکت‌های باربری به وجود آمده است و به نظر می‌رسد که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به علت مشغله بسیار توان رسیدگی و نظارت بر همه شرکت‌های حمل و نقل و دلالی‌های صورت گرفته بین آن‌ها را ندارد.
در چند ماه اخیر سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای با جدیت بیشتری بر کمیسیون‌های دریافتی از رانندگان نظارت دارد و به طرح شکایت از جانب رانندگان فوری رسیدگی می‌کند و بسیاری از شرکت‌های متخلف را در ماه اخیر پلمب کرده است.
سازمان راهداری برای سهولت بیشتر رانندگان سیستم شکایت پیامکی را نیز دایر کرده است، اما پرس‌وجو‌های جوان آنلاین نشان می‌دهد که همچنان برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل کمیسیون اضافی از رانندگان دریافت می‌کنند.
مهدی، راننده خاور اصفهانی که در تیرماه شکایت پیامکی خود را از یک شرکت باربری اعلام کرده و همچنان منتظر پاسخ وزارت راهداری است، در این باره می‌گوید: شرکت باربری ۲۵۰ هزار تومان نسبت به تعرفه قانونی کمیسیون بیشتری از او دریافت کرده و اعتراض نسبت به عملکرد غیرقانونی شرکت باربری به درگیری فیزیکی انجامیده است.
 
عقب و جلو افتادن الکترونیکی شدن بارنامه‌ها
به نظر می‌رسد در حالی که تکنولوژی در بسیاری از موارد توانسته است بسیاری از مفسده‌ها را از بین ببرد، دستگاه‌های ذی‌صلاح می‌توانند با ارائه بستر‌های الکترونیک جلوی فساد‌های صورت گرفته در این صف را بگیرند و اجازه ندهند که حقوق رانندگان کامیون پایمال شود. از این رو سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در آذرماه سال ۹۶ خبر از الکترونیکی شدن بارنامه‌ها و حذف برخورد رودروی رانندگان با شرکت‌های حمل بار داد.
شهرام آدم‌نژاد، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با بیان این خبر اظهار داشت: با توجه به بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در زمینه کنترل و نظارت بر فعالیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، زیرساخت‌های مورد نیاز در اجرای طرح صدور بارنامه الکترونیک فراهم شد، به‌گونه‌ای که با حذف صدور بارنامه‌های کاغذی، برای هر ناوگان حامل کالا کد رهگیری صادر می‌شود که از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله پلیس راه قابل کنترل و ردیابی است.
اگرچه این اتفاق قرار بود از خردادماه ۹۷ در سراسر کشور صورت بگیرد، اما همچنان به نظر می‌رسد در روال اداری سازمانی گیر افتاده و هنوز انجام نگرفته است. از همین رو یکی از معاونان سازمان راهداری در خردادماه گفته بود: بارنامه کاغذی با هدف شفاف شدن کمیسیون دریافتی شرکت‌های حمل و نقل از رانندگان، تا سه ماه آینده حذف می‌شود و جای خود را به بارنامه‌های الکترونیکی می‌دهد. شرکت‌های حمل ونقل به صورت الکترونیکی با رانندگان ارتباط برقرار می‌کنند و هرگونه پرداخت کمیسیون از طرف رانندگان به صورت الکترونیکی و شفاف خواهد بود.
به نظر می‌رسد حداقل تا مهرماه خبری از الکترونیکی شدن بارنامه‌ها نباشد، اما نکته‌ای که مسئولان ذیربط نباید فراموش کنند، آن است که تخلفات شرکت‌های حمل‌ونقل باعث نارضایتی عمومی در میان رانندگان و یکی از دلایل اصلی اعتصابات کامیون‌داران بود و تاوان سهل‌انگاری در نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل را کل نظام سیاسی کشور می‌پردازد، به همین دلیل باید مسئولان مربوطه باید با اقدامات و راهکار‌های فوری هرگونه راه سوءاستفاده را ببندند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ايرج
|
France
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
2
درود بر شما آقاي عسگر. درد دل ما راننده را گفتيد خدا خيرتان بدهد. ان شالله که کسي به داد راننده ها برسد. رانندگي شغل بي در و پيکري است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار