کد خبر: 903545
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
حمايت از كالاي ايراني در ورزش عزمي جدي مي‌خواهد، هر چند در آغاز سال جديد وزارت ورزش از الزام فدراسيون‌ها و باشگاه‌ها به استفاده از توليدات داخلي خبر داده و كميته ملي المپيك از انتخاب يك برند ايراني براي البسه كاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي خبر داده ‌است.

سعيد احمديان

حمايت از كالاي ايراني در ورزش عزمي جدي مي‌خواهد، هر چند در آغاز سال جديد وزارت ورزش از الزام فدراسيون‌ها و باشگاه‌ها به استفاده از توليدات داخلي خبر داده و كميته ملي المپيك از انتخاب يك برند ايراني براي البسه كاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي خبر داده ‌است. با اين حال به نظر مي‌رسد چنين اقداماتي براي رسيدن به نتيجه بايد تا پايان پيگيري شود و به چند دستورالعمل و آيين‌نامه‌هايي كه خيلي از آنها فقط در بايگاني‌ها و كارتابل مديران خاك مي‌خورد، گرفتار نشود و تنها در حد شعار باقي نماند. به خصوص كه مرور صحبت‌هاي مديران بيانگر اين است كه برخي از وعده‌ها تنها براي رفع تكليف است و برنامه‌اي براي عملي شدن آن ديده نمي‌شود به ويژه كه در سال‌هاي اخير نمونه‌هاي زيادي از وعده‌هاي عملي نشده مسئولان را مي‌توان رديف كرد كه فقط در حد حرف و بخشنامه باقي مانده است. در همين راستا بديهي است كه متوليان ورزش از مسئولان وزارت و كميته ملي المپيك گرفته تا رؤساي فدراسيون‌ها و مديران عامل باشگاه‌ها نسبت به تحقق مطالبه رهبر انقلاب مبني بر حمايت از كالاي ايراني كه به عنوان شعار سال 97 انتخاب شده است، عزمي جدي داشته باشند.
بديهي است سال به سال در رشته‌هاي مختلف ورزشي جاي برندهاي توليد ملي به خصوص پوشاك ايراني تنگ‌تر و تنگ‌تر مي‌شود و ورود بي‌ضابطه و بدون كنترل برندهاي گمنام خارجي سبب شده تا اين برندها با استفاده از غفلت مسئولان و نبود شاخص‌هاي كنترل كيفي براي البسه خارجي ميدان‌دار شوند و توليدي‌هاي داخلي به خصوص در بخش پوشاك روز به روز بيشتر به حاشيه رانده شوند تا جايي كه امروز كمتر نشاني از نام برندهاي البسه ورزشي ايراني روي پيراهن‌هاي ورزشكاران كشورمان ديده مي‌شود و جولان پوشاك خارجي زمينه تعطيلي و كاهش فعاليت توليدات داخلي را رقم زده است. اين واقعيت به خوبي در رشته فوتبال قابل مشاهده است و اكثر باشگاه‌ها گرفتار برندهاي بي‌كيفيت و بي‌نام و نشان خارجي شده‌اند.
در چنين شرايطي ضروري است كه براي بازگشت نام برندهاي ايراني به روي پيراهن‌هاي ورزشكاران، مديران وزارت ورزش، كميته ملي المپيك و ساير بخش‌هايي كه دستي در ورزش دارند، نقشي اساسي دارند. در اولين قدم بايد حمايت از توليدكننده ايراني براي تأمين جنس باكيفيت در اولويت برنامه‌ها قرار بگيرد. به طور قطع حمايت‌هاي توليدكننده‌اي كه سال‌هاست مورد بي‌توجهي قرار گرفته، سبب خواهد شد تا آنها نيز براي به دست گرفتن بازار تلاششان را افزايش دهند. علاوه بر اين، تصميم وزارت ورزش مبني بر استفاده باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها از البسه ايراني بايد پيگيري و اجرايي شود. هر چند در بخشي از تجهيزات و امكانات ورزشي، توليدكننده‌هاي كشورمان توان رقابت و توليد با كيفيت مطابق استانداردهاي روز دنيا را ندارند اما حمايت از بخش‌ها هم براي رسيدن به تكنولوژي روز سبب خواهد شد تا استفاده از كالاي ايراني در ورزش گسترش پيدا كند. علاوه بر اين وضع قوانين سختگيرانه براي جلوگيري از استفاده از البسه ورزشي بي‌كيفيت خارجي در ورزش كشور از ديگر الزاماتي است كه بايد براي حمايت از كالاي ايراني در ورزش مورد توجه قرار بگيرد و تحقق چنين شرايطي تنها عزم جدي مسئولان را مي‌خواهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
captcha
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار