کد خبر: 867268
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
ذوالنور، مخالف:‌ ما داریم هم چوب می‌خوریم و هم پیاز را!
بالاخره روز گذشته پاي وزراي كابينه دوازدهم به صحن علني مجلس باز شد تا رأي نمايندگان ملت براي آغاز وزارت خود را از نمايندگان مردم اخذ كنند...
مهدی پورصفا
 
بالاخره روز گذشته پاي وزراي كابينه دوازدهم به صحن علني مجلس باز شد تا رأي نمايندگان ملت براي آغاز وزارت خود را از نمايندگان مردم اخذ كنند؛ جلسه‌اي كه نقطه آغاز آن سخنان حسن روحاني بود و تا سه شيفت به صورت مداوم به طول انجاميد. پيش‌بيني مي‌شود در نهايت اين بررسي وزرا تا روز پنج‌شنبه ادامه پيدا كند و آن طور كه از صحبت‌هاي درگوشي به گوش مي‌رسد حداقل سه وزير نمي‌توانند به وزارت برسانند.
      
ضرورت مبارزه بيشتر با فساد
روحاني در ابتدا پس از اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات رياست جمهوري و همچنين مباني عملكرد دولت آينده خود گفت: ما در دولت يازدهم منشور حقوق شهروندي را به عنوان راهي براي اهتمام بيشتر به حقوق شهروندان تدوين كرديم و دولت دوازدهم بر رعايت كامل آن، پاي خواهد فشرد، دولت بر مدار استيفاي حقوق ملت در قانون اساسي حركت خواهد كرد و تحقق حقوق شهري سرلوحه عمل دولت در عرصه سياست داخلي خواهد بود.
رئيس قوه مجريه همچنين به بحث مبارزه با فساد اشاره كرد و گفت: دولت دوازدهم مقابله ريشه‌اي و همه جانبه با فساد را لازمه قطعي تحقق پيشرفت و عدالت اجتماعي مي‌داند، همه دستگاه‌ها مكلفند برنامه‌هايي مشخص براي مقابله با فساد و به خصوص كاهش احتمال بروز فساد در روندهاي تصميم‌سازي، تصميم‌گيري و اجرا داشته باشند كه البته نيازمند شفاف‌سازي و ارتقاي رويه‌هاي سلامت اداري درهمه اركان نظام و همكاري قواي مقننه و قضائيه است. رئيس‌جمهور در بخشي ديگر از سخنانش با بيان اينكه مردم به حق انتظار دارند در گام اول دولت و بلكه كل حاكميت بر خود سخت بگيرند و از هزينه‌هاي زائد مجموعه سازمان‌هاي بخش عمومي بكاهند، گفت: انجام اصلاحات محدود به بودجه دولت نمي‌شود، بلكه ترازنامه‌ بانك‌هاي كشور نيز نيازمند چنين اصلاحاتي است.
   
برجام تنها گزينه كشور نبوده و نخواهد بود
رئيس شوراي عالي امنيت ملي در سخنان خود گريزي به اظهارات ترامپ زد و گفت: كساني كه در ماه‌هاي اخير از پاره كردن برجام سخن مي‌گفتند اخيراً به توصيه برخي مشاوران خود كه چنين اقدامي را باعث انزواي امريكا در صحنه جهاني‌ مي‌دانند، ايران را به نقض روح برجام متهم مي‌كنند.
اين در حالي است كه هفت گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجراي كامل برجام توسط ايران را تأييد كرده است. وي ادامه داد: در مقابل ايران در طول تاريخ پرافتخار خود به تمامي تعهدات بين‌المللي پايبند بوده و خواهد بود ولي با پشتيباني ملت ايران در برابر بدعهدي‌ها با اعتماد به نفس و هوشمندي از حقوق ملت ايران پاسداري مي‌كند. دولتمردان جديد امريكا بدانند كه تجربه شكست خورده تهديد و تحريم دولت‌هاي گذشته‌شان را در نهايت به پاي ميز مذاكره كشاند و اگر مايل باشند به آن دوران‌ها برگردند يقيناً ايران در مدت زماني كوتاه نه در مقياس هفته و ماه، بلكه در مقياس ساعت و روز به شرايط بسيار پيشرفته‌تر از زمان شروع مذاكرات باز خواهد گشت. روحاني تأكيد كرد: برجام الگوي صلح است و مقابله جنگ و يك‌جانبه‌گرايي است ولي برجام تنها گزينه كشور نبوده و نخواهد بود.
  
كنايه روحاني به آخوندي
رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود وزراي پيشنهادي را به ترتيب معرفي كرد. وي زماني كه مي‌خواست عباس آخوندي را به عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي معرفي كند، در ابتدا انتقادات خود را از او مطرح كرد و سپس به دفاع پرداخت. روحاني گفت: ما با آقاي آخوندي به توافق كامل نرسيديم؛ من از ابتداي دولت يازدهم به ايشان گفتم كه كليد حل مشكل مسكن در بافت فرسوده است، اما ايشان برنامه‌هاي ديگري داشت، ولي در اين دولت به‌جد از ايشان خواهيم خواست كه موضوع بافت فرسوده را مد نظر قرار دهد. رئيس‌جمهور ادامه داد: ما اول گله را مطرح كرديم، تا به تعاريف از ايشان برسيم.
  
نمايندگان مخالف و موافق چه گفتند
پس از سخنان روحاني نمايندگان مجلس به بيان نظرات كلي خود درخصوص كابينه پرداختند.
محورهاي كلي سخنان نمايندگان موافق با كابينه از جمله يوناتن بت كليا نماينده آشوريان در مجلس شوراي اسلامي، محمدرضا عارف نماينده مردم تهران، بهروز نعمتي نماينده تهران، احمد لاشكي نماينده مردم چالوس و مصطفي كواكبيان نماينده مردم تهران هماهنگي و انسجام وزراي پيشنهادي و برنامه مشخص آنان بود. نمايندگان مخالف همچون محمد جواد ابطحي نماينده خميني شهر، مجتبي ذوالنوري نماينده مردم قم، محمد رضا باغيان نماينده مردم مشهد، محسن كوهكن و حسن كامران نمايندگان اصفهان بي توجهي دولت به اقتصاد مقاومتي، نبود يك برنامه منسجم و وجود يك برنامه غيردولتي براي اداره كشور را مهم ترين دلايل خود براي عدم رأي اعتماد عنوان كردند.
  
هم چوب را مي‌خوريم هم پياز را
با اين حال شايد جدي‌ترين سخنان در مخالفت با كليات كابينه پيشنهادي را مجتبي ذوالنوري مطرح كرد. وي در سخنان خود با اشاره به بحث برجام و سياست خارجي دولت دوازدهم گفت: آقاي رئيس‌جمهور اگر امريكا نقض برجام كرد كه اين كار را كرده ما چه مي‌كنيم، به كميته مشترك شكايت مي‌كنيم و كميته مشترك يعني 1+5. ما در اين شرايط سه راه داريم؛ اول اينكه آنها بگويند بگذريد و ما هم بگذريم؛ هم چوب را خورديم و هم پياز را. راه دوم اينكه كميته برجام به امريكا بگويد بگذر امريكا نمي‌گذرد و راه سوم اينكه بر شكايتمان ايستادگي كنيم.
 
موضوع به شوراي امنيت ارسال مي‌شود كه آن هم همين راه قبلي را مي‌رود يا بايد بگذريم و تحريم را بپذيريم و هر چه را هم داده‌ايم، داده‌ايم، يا بايد روي حرفمان بايستيم كه آنها در اين وضعيت قطعنامه صادر مي‌كنند و اگر تمكين نكنيم تمام قطعنامه‌هاي گذشته بازمي‌گردد. وي با اشاره به بحث تحريم‌هاي بانكي و عدم توجه به اقتصاد مقاومتي در سياست خارجي گفت: امروز مي‌گوييم اگر تحريم‌هاي بانكي برداشته نشده مشكل نرم‌افزاري وجود دارد. چرا با بانك‌هاي كوچك و سطح پايين دنيا مي‌توانيم با همين نر‌م‌افزار ارتباط داشته باشيم و با بانك‌هاي بزرگ نه. ذوالنوري همچنين با انتقاد از وضعيت حاكم بر وضعيت فرهنگي كشور، به خصوص در حوزه مجازي، خواستار ساماندهي وضعيت اينترنت در كشور و فروش آن به مردم شد.
پس از سخنان نمايندگان موافق و مخالف اسحاق جهانگيري توضيحاتي در خصوص سخنان بيان شده از سوي نمايندگان مطرح كرد.
    
برنامه‌هايم تأكيد دوباره بر سند بنيادي آموزش و پرورش است
در ادامه جلسه ديروز سيد محمد بطحايي به عنوان اولين وزير از كابينه دوازدهم در ليست بررسي نمايندگان مجلس قرار گرفت و نمايندگان موافق و مخالف نظرات خود را در خصوص بطحايي عنوان كردند.
عمده‌ترين دلايل مخالفت برخي نمايندگان با وي شامل عدم توان وي براي اداره وزارت آموزش و پرورش و عدم ارائه يك برنامه مشخص براي اداره وزارت آموزش و پرورش بود.
با اين حال موافقان وي معتقد بودند كه بطحايي مي‌تواند با تكيه بر سند بنيادي آموزش و پرورش قدم‌هاي موثري در بهبود وضعيت اين مجموعه بردارد و سابقه وي نيز نشان مي‌دهد كه وي داراي عملكرد درخشاني در اين حوزه است.
 
در ادامه بطحايي در پشت تريبون مجلس حاضر شد و مهم‌ترين برنامه پيش‌روي خود را حاكم ساختن گفتمان سند تحول بنيادين و فراهم آوردن استلزامات اجرايي براي آن خواند. وي يادآور شد: در ذيل اين هدف برنامه‌هاي مختلفي پيشنهاد شده اما مهم‌ترين آن تشكيل شوراي ملي اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، تهيه و تدوين كليه زيرنظام‌هاي سند تحول، پايش و ارزيابي مستمر اجرايي گام‌هاي سند تحول است.
همچنين بطحايي در ادامه تأكيد كرد: مهم‌ترين هدف‌هايي كه در برنامه پيشنهادي مورد تأكيد قرار گرفته، توسعه عدالت اجتماعي و تربيتي است؛ طراحي و استقرار نظام سنجش و تضمين كيفيت، تدوين استاندارد كيفي مدارس، طراحي برنامه حمايتي براي توانمندسازي معلمان مناطق محروم، مناطق مرزي و عشايري، انسداد مبادي بي‌سوادي از طريق كاهش نرخ بازماندگي از تحصيل در ميان كودكان و نوجوانان و بالاخره توسعه برنامه‌هاي سوادآموزي بزرگسالان و رفع موانع موجود در دستور كار در ذيل اين هدف قرار داشته است.
بطحايي همچنين در سخنان خود به بيان مشكلات موجود در حوزه آموزش و پرورش و ضرورت حل آنها پرداخت.
   
وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات 2 تبديل نكنيد
وزير بعدي كه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حاضر شد، محمد جواد آذر جهرمي، وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات بود.
شايد انتقاداتي كه از چندي پيش نسبت به سابقه آذر جهرمي بيان مي‌شد، نشان مي‌داد كه وي كار راحتي براي كسب رأي اعتماد ندارد. شايد مهم‌ترين انتقادات نسبت به وي از سوي محمد علي پور مختار نماينده بهار و كبودرآهنگ عنوان شد.
وي در سخنان خود به عنوان مخالف وزير پيشنهادي تأكيد كرد: سوابق خدمتي آقاي جهرمي تنها هفت سال در وزارتخانه به اين مهمي است و بالاترين مسئوليت او هم يك سال رياست هيئت مديره شركت ارتباطات زيرساخت بوده و آيا چنين كسي با اين سابقه ضعيف مي‌تواند وزارتخانه عريض و طويل ارتباطات را بگرداند؟
 
پورمختار با اشاره به پرده پوشي آذر جهرمي در مورد بقيه سوابق خود تأكيد كرد: تمام حرف ما اين است كه وزارت ارتباطات را به وزارت اطلاعات 2 تبديل نكنيد.
 
همچنين نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه و حميده زر آبادي نيز در سخنان خود با بيان موارد فني به نقد عملكرد آذر جهرمي در طول دوران حضور وي در شركت زير ساخت پرداختند.
  
در فضاي مجازي بي غيرت نيستيم
در ادامه آذر جهرمي كه در صورت رأي اعتماد نمايندگان به يكي از جوان‌ترين وزراي طول تاريخ جمهوري اسلامي تبديل خواهد شد، تأكيد كرد: ما در فضاي مجازي تابع ولايت فقيه هستيم و دكترين ما دكترين ولايت فقيه است.
وي در ادامه تأكيد كرد: ما به فكر منافع مردم هستيم و با مطالب مستهجن در فضاي مجازي مقابله مي‌كنيم و اينكه مي‌گويند ما در فضاي مجازي بي غيرت نيستيم؛ اين گونه نيست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار