کد خبر: 863661
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد
علی ربیعی با بیان اینکه حضورم در کابینه بعدی را خدا می‌داند و روحانی، از ۵ گروه فقیر در کشور نام برد و گفت: بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بخش رفاه هزینه می کردیم این پول کمی نیست اما فقر کم نشد بنابراین نشان می دهد که نظریه نداشتیم.
جوان آنلاين: علی ربیعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه فقر را تقسیم بندی کردیم، گفت: فقر بیکاران، فقر شاغلان ، فقر آموزشی، فقر از کار افتاده ها و فقر جغرافیایی از انواع فقر هستند.

ربیعی با بیان اینکه  درآمد سه دهک از شاغلان ما و حتی بازنشستگان، کم است، اضافه کرد: در مورد شاغلان، سیاست افزایش مزد بر تورم را پیشه کردیم. 

وی اضافه کرد: بیش از 200 هزار میلیارد تومان در بخش رفاه هزینه می کردیم این پول کمی نیست اما فقر کم نشد بنابراین نشان می دهد که نظریه نداشتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح کارورزی گفت: این طرح، برنامه جامعی است که در جلسات متعددی با حضور رئیس جمهور و اقتصاد دانان درباره آن بحث شد.

ربیعی با بیان اینکه در طرح کارورزی مشوق هایی برای کارفرمایان برای جذب کارورزان در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس قانون، طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان است و علاوه بر تعداد زیادی از دانش آموختگان، حدود 5 هزار کارفرما هم در این طرح نام نویسی کردند.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم حضور خواهد داشت؟ گفت: این موضوع را خدا و آقای دکتر روحانی می داند و بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.

مشروح سخنان ربیعی در این برنامه به شرح زیر است:

علی ربیعی ، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات مهم این وزارتخانه گفت:من به این اعتقاد دارم که با تعاون کار می کنیم تا به رفاه برسیم. در تلاشیم تا سیاست های فقر زدایی و اشتغال را به هم نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم وزارت کار هم وزارت تولیدکنندگان است و هم وزارت کارگران و باید امنیت شغلی کارگران را فراهم کنیم. متأسفانه امنیت شغلی به دلیل بهم ریختن عرضه و تقاضا در سال های اخیر دچار مشکل شده است. متأسفانه بنگاه ها ضعیف و کم جان شده اند. با بهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا ریزش نیروی کار شروع شد. یعنی هم باید بنگاه را تقویت کنیم وهم کارگر را. به همین دلیل زمانی که وارد وزارت کار شدم بیان کردم که اینجا وزارت کار است و سپس بیان کردم وزیر بیکارها هم هستم.

 ربیعی افزود: بهبود فضای کسب و کار از طریق شاخص هایی که بانک جهانی اعلام می کند درست است اما کافی نیست. بهبود فضای کسب و کار از جنسی که ما تعریف می کنیم در آن شاخص ها هم گنجانده شده است. در حال حاضر نیازمند بهبود فضای کسب و کار رسته ای هستیم. در شرایطی که کسری شغل داریم باید به سمت رسته هایی برویم که شغل  ایجاد می کند. رسته کسب و کار فضای اختصاصی را دنبال می کنیم.

 وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: به طور مثال در بخش پوشاک با همکاری وزارت صنعت قرار است به سمتی برویم که فضای کسب و کار را تا سطح صادرات گسترش دهیم. اخیراً تعریفی از فضای کسب و کار شنیدم که برایم جالب بود، بیان می کرد که منظور از بهبود فضای کسب و کار این است که بنگاه های کوچک چگونه به سطح بزرگ می رسند و در سطح صادرات توسعه پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه باید زمینه استمرار بنگاه ها را فراهم کنیم تا به بازار های جهانی متصل شوند، افزود: نیازمند بهبود فضای کسب و کار هستیم یعنی باید این فضا همه را در بر بگیرد.  در بخش آینده کار به سمت نظام ICT در حال حرکت هستیم.

 ربیعی درباره عملکرد 4ساله خود گفت: در وزارت کار با سیاست اجتماعی روبرو هستیم. این وزارتخانه اجتماعی است و باید به سمت یکپارچه کردن حرکت کنیم. اصلی ترین وزارتخانه ای است که سیاست های اجتماعی و رفاهی را در جامعه پیگیری می کند، باید سیاست های فقرزدایی و اشتغال را اجرا و به هم نزدیک و امنیت شغلی را تامین کنیم. زمانی که در وزارت کار آمدم نظریه فقرزدایی وجود نداشت. در بخش رفاه نظریه توانمندی را دنبال کردیم.

 وزیرتعاون و کار و رفاه اجتماعی گفت: آخر سیاست رفاهی به اول اشتغال ربط دارد. یعنی ارتباط کاملی بین سیاست رفاهی و اشتغالی وجود دارد. در بخش سیاست های اشتغال مشارکت داریم. مسئول مستقیم ایجاد شغل نیستیم اما مسئول سیاستگذاری هایی هستیم که ایجاد شغل را تسهیل کند. نوع صندوق کارآفرینی امید و نوع مشاغل خُرد مسئولیت ما بیشتر است و دقت بیشتری کردیم.

 وی بیان کرد: در حوزه سیاست های بهزیستی تقریباً موفق بودیم. حداقل سعی کردیم تا بهزیستی مبتنی بر خانواده را دنبال کنیم. سیاست فقر درمان را در طول دوران 4سال مورد توجه قرار دادیم. 11 میلیون حاشیه نشین شهری را بیمه کردیم، بهزیستی مبتنی بر خانواده را پیگیری و بر روی سیاست های رفاهی مطالعه کردیم. فقر را تقسیم بندی کردیم. فقر بیکاران، فقر شاغلان، فقر آموزشی، فقر از کار افتاده ها و فقر جغرافیایی از انواع فقر هستند. در مورد شاغلان، سیاست افزایش مزد بر تورم را پیشه کردیم. 

 ربیعی بیان کرد: زمانی که من وزیر شدم حقوق بازنشسته 420 هزار تومان بود اما امروز این رقم به یک میلیون و 150 هزار تومان رسید، البته این درآمد کافی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تفاوت خط فقر در شهر و روستا اشاره و اضافه کرد: باید فقر را بر مبنای قدرت خرید سنجید. احساس فقر در افراد متفاوت است و بستگی به نوع نگرش و زندگی آن ها دارد.

ربیعی با بیان اینکه قدرت خرید شاغلان، بازنشستگان و به ویژه کارگران ما پایین است، گفت: نسبت مزد به نسبت خرید با کرامت پایین است. 

وی با اشاره به اینکه در حال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم با اجرای سیاست های اشتغال فراگیر و اختصاص یک و نیم میلیارد دلار منابعی که قرار است تخصیص داده و وارد چرخه شود می توانیم فقر مطلق را کنترل کنیم.

ربیعی در پاسخ به اینکه خط فقر چقدر است گفت: این سوال مانند این است که نرخ بیکاری چقدر است؟ معتقد هستم یکی از گرفتاری ما نبود نظریه است . معتقد هستم باید برای حل مشکل سیاست دراز مدت داشته باشیم نه کوتاه مدت. باید سیاست 20 ساله دنبال شود. بیش از 200هزار میلیارد تومان در رفاه هزینه می کردیم. کم پول برای رفاه نگذاشتیم. این پول کمی نیست اما فقر کم نشد بنابراین نشان می دهد که نظریه نداشتیم.

 وی با بیان اینکه اگر در مسکن مهر با نظریه حرکت می کردیم موفق بودیم گفت: باید افراد دسته بندی و لایه بندی می شدند. آن وقت هیچ ایرانی بدون مسکن نبود. خط فقر در شهر و روستا متفاوت است. خط فقر یک مفهوم ضمنی است. در برهه های تاریخی مختلف خط فقر متفاوت است.قدرت خرید شاغلان و بازنشستگان و کارگران بسیار پایین است. نسبت مزد به قدرت خرید بسیار پایین است. با داشتن قدرت خرید با کرامت فاصله داریم اما این جهت گیری را در دولت داریم و این جهت گیری به سمت از بین رفتن فقر مطلق برنامه داریم.

 ربیعی بیان کرد: اگر 1.5میلیار دلار وارد چرخه شود بخشی از مشکلات حل می شود.  ارتقای مهارت حرفه ای از جمله برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است،  1.4 درصد کل بودجه آموزش کشور در بخش فنی و حرفه ای است.نیازمند کار مبتنی بر بازار هستیم. در برخی از استان ها 20 درصد آموزش ها مبتنی بر شغل های مورد نیاز آن استان بود.

 ربیعی گفت:امیدواریم افراد بیشتری به سمت کسب صلاحیت حرفه ای بروند تا در کنار افزودن مهارت و دادن صلاحیت حرفه ای آنها بتوانیم مدرکی کاربردی را برای هموطنان خود داشته باشیم. این مدرک بیشتر از مدارک دانشگاهی می تواند به کسب اشتغال برای افراد کمک کند و حتی موسساتی که می خواهند فعالیتی کنند باید صلاحیت حرفه ای لازم را در هر حالتی کسب کنند. ایرانی ها باید به این نتیجه برسند که در کنار آموزش عالی مهارت هایی برای بهتر زندگی کردن و دستیابی سریع تر به شغل نیاز است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح کارورزی گفت: این طرح، برنامه جامعی است که در جلسات متعددی با حضور رئیس جمهور و اقتصاد دانان درباره آن بحث شد. آقای دکتر نیلی و همکاران آنها در این برنامه نظر دادند. از عرضه تا تقاضا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه طرح کاج را در طرح کارورزی دنبال می کنیم گفت:این یک برنامه 10 گانه است. بحث این است که یک منابعی را گرفتیم و این منابع را به سمتی به کار می بریم که هم کارفرما تمایل ایجاد کنند و هم در 7 استان پایلوت قبلاً اجرا کردیم موفقیت آمیز بوده است. برای اینکه بتوانیم تقاضا برای نیروی کار ایجاد کنیم. یک سوم حقوق می دهیم و معمولاً کارفرما بقیه را تأمین می کنیم. در صورتی که جذب شود. تا یک سال کارفرما از حق بیمه معاف است. یک دوره 6 الی 9ماهه یک سوم حقوق می دهیم و یک دوره یک ساله بیمه نیروی کار را پرداخت می کنیم، اعتقاد داریم بعد از این دوره نیرو جذب بازار شده اند. 5 هزار کارفرما تا کنون ثبت نام کرده اند. ثبت نام ها زیاد بوده است. اما با توجه به اینکه طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان است حائز شرایط تا این لحظه 70 هزار نفر بوده اند. نظام مهندسین کشاورزی خودشان 30هزار نفر را ثبت نام کرده اند.

ربیعی با بیان اینکه در طرح کارورزی مشوق هایی برای کارفرمایان برای جذب کارورزان در نظر گرفته شده است، افزود: بر اساس قانون، طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان است و علاوه بر تعداد زیادی از دانش آموختگان، حدود 5 هزار کارفرما هم در این طرح نام نویسی کردند. باید سالی حدود یک میلیون شغل ایجاد کنیم، برای ایجاد شغل، باید رشد اقتصادی پایدار و با کیفیت باشد. بخش تعاون اشکالات زیادی داشت، تعاون نباید به یارانه  وابسته باشد و این سیاست غلطی است.بخش اشتغال ضد فقر باید بر اساس اجتماعات محلی شکل بگیرد و هدف ما تقویت جاهایی است که تعاون در آن جا زمینه رشد دارد.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت دوازدهم حضور خواهید داشت؟ گفت: این موضوع را خدا و آقای دکتر روحانی می داند و بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.

منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
واقعا آقای ربیعی کدام رفاه ، کدام کار ، کدام ... باید خجلت بکشید که هنوز منتظرید آقای روحانی شما را کاندید کند.
این پول هایی را که گفتید کجا هزینه کردید؟ یا بهتر باید گفت کجا سرمایه گذاری کردید.
براستی اگر آقای روحانی توانایی اداره رییس جمهوری را دارد باید از حداقل 80 درصد وزیران سابق خودش و بیشتر مدیرانش چشم پوشی کند و حتی باز خواست کند که طی این مدت چه گره ای از کار مردم باز کردید ؟ متاسفانه حقوق های نجومی هم که بردند و خوردند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار