کد خبر: 862962
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
حاشيه‌اي بر جلسه فراكسيون ورزش مجلس و مسئولان فدراسيون فوتبال
مهدي تاج به همراه اعضاي هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال صبح چهارشنبه مهمان بهارستاني‌ها بودند.
سعيد احمديان 
 
مهدي تاج به همراه اعضاي هيئت رئيسه فدراسيون فوتبال صبح چهارشنبه مهمان بهارستاني‌ها بودند. آنها در جلسه‌اي مشترك با فراكسيون ورزش مجلس، تحولات مهم فوتبال را بررسي كردند، جلسه‌اي كه بحث‌هاي مطرح شده در آن حول خصوصي‌سازي باشگاه‌ها، فساد در فوتبال و انتقاد برخي نمايندگان از رفتارهاي فرامسئوليتي كرش بود.
  
فوتبال خصوصي نسخه مبارزه با فساد
وابسته بودن باشگاه‌هاي فوتبال به بودجه دولتي و بيت‌المال سبب شد تا مهم‌ترين نكته‌اي در جلسه فراكسيون ورزش با مديران فدراسيون فوتبال مطرح شود، بحث خصوصي‌سازي فوتبال‌، راهكاري كه سد راه حيف و ميل بيت المال در فوتبال ايران است. علي مطهري در اين نشست با اشاره به اينكه تمايلي در رابطه با خصوصي‌سازي باشگاه‌ها از سوي دولت وجود ندارد و در برابر اين امر مقاومت مي‌كنند، گفت: «‌دولت مي‌خواهد چنين سرمايه‌اجتماعي و سياسي را حفظ كند و اين ويژگي همه دولت‌ها است، از اين رو مجلس بايد نقش خودش را در اين راستا ايفا كند تا ضمن تحقق اين موضوع، رقابت واقعي انجام شود. با تحقق خصوصي‌سازي باشگاه‌ها بسياري از فسادهاي مالي و حق‌كشي‌ها از بين مي‌رود و اين موضوع باعث پيشرفت فوتبال خواهد شد. ‌‌محمدرضا تابش، نماينده اردكان هم ديگر نماينده‌اي بود كه از عدم اراده دولت براي خصوصي‌سازي در فوتبال انتقاد كرد و جلوگيري از فساد و رانت در فوتبال را از جمله دستاوردهاي خصوصي‌سازي باشگاه‌ها عنوان كرد.
 
تابش با اشاره به اينكه در رابطه با خصوصي‌سازي باشگاه‌ها قانون مشخصي وجود دارد، گفت: «‌براي تحقق اين مهم جديت مناسبي وجود ندارد. در صورت خصوصي‌سازي باشگاه‌ها هزينه‌هاي دولت كاهش خواهد‌يافت و بخش خصوصي مي‌تواند اداره و مديريت مناسبي در تيم‌هاي ورزشي داشته باشد.‌»وي ضمن تأكيد بر اينكه دولت بايد اهتمام بيشتري براي خصوصي‌سازي باشگاه‌ها داشته‌باشد، ادامه داد: «‌مجلس نيز بايد موضوع خصوصي‌سازي را مؤثرتر پيگيري كند تا در اين راستا موانع قانوني نيز رفع شود.‌» همايون يوسفي، نماينده مردم اهواز هم موضوعاتي مانند نبود نظام مدون در مديريت‌ورزشي، مالكيت دولتي، مديريت ضعيف بازاريابي، وجود موانع در حرفه‌اي شدن باشگاه‌ها و غيره را از جمله مشكلات عرصه فوتبال دانست.
  
گردش 500 ميلياردي فوتبال از بيت‌المال
در حالي پرونده فساد در فوتبال در بايگاني كميسيون اصل نود مجلس خاك مي‌خورد، كه در جلسه فراكسيون ورزش با مسئولان فدراسيون فوتبال به بخش‌هايي از اين پرونده كه مربوط به هزينه‌هاي چند صد‌ميلياردي از بودجه‌هاي عمومي كشور در فوتبال ايران بود، اشاره‌شد، هرچند به نظر مي‌رسد اراده‌اي براي رسيدگي به اين پرونده نه در بين نمايندگان، نه قوه‌قضائيه و نه مسئولان فدراسيون فوتبال وجود ندارد. در اين جلسه علي‌اصغر يوسف نژاد، نماينده مردم ساري، واقعيتي تكان دهنده از هزينه‌هايي كه در فوتبال مي‌شود، ارائه داد: «‌سرمايه در گردش بخش دولتي فدراسيون فوتبال45 ميليارد تومان است، اما سرمايه در گردش فوتبال 500 ميليارد تومان است؛ به عنوان مثال در ليگ برتر سال 94، 196ميلياردتومان بازيكنان پول دريافت كرده‌اند. در حالي كه گردش پنهان خيلي بيشتر از اين است. اگر وزارت ورزش خصوصي‌سازي را در فوتبال لحاظ نكند در اين صورت به اندازه گردش پولي آن بهره‌وري نخواهد داشت.»
 
رئيس فدراسيون فوتبال ايران پس از اين جلسه درباره نقد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به نحوه مديريت باشگاه‌هاي ورزشي، انعقاد قراردادهاي غيركارشناسي با بازيكنان و مربيان و غيره، خبر از تشكيل يك كارگروه داد و گفت: «‌حتي براي تحقق اهداف از ماده 43 كه بر‌اساس آن رئيس فدراسيون فوتبال مي‌تواند مدير باشگاهي را عزل كند، استفاده شود.‌» در حالي كه تاج مدعي شده عزل و نصب مديران باشگاه‌ها بر عهده رئيس فدراسيون قرار بگيرد كه فدراسيون در اداره باشگاه‌ها ثالث محسوب مي‌شود و طبق آيين‌نامه فيفا نمي‌تواند در مديريت باشگاه‌ها دخل و تصرف داشته‌باشد!
  
انتقاد مجلس از برخي رفتارهاي كرش
انتقاد نمايندگان مجلس از برخي رفتارهاي كرش با وجود موفقيت‌هايي كه تيم‌ملي با اين مربي پرتغالي به دست آورده، از ديگر مباحثي بود كه در جلسه فراكسيون ورزش با مديران فدراسيون مطرح شد. رحيم زارع، رئيس كميته فوتبال فراكسيون ورزش مجلس در اين جلسه با اشاره به اينكه تلاش سرمربي پرتغالي كشورمان براي كمك به تيم ملي به منظور صعود به جام‌جهاني قابل تقدير است، از كرش انتقاد كرد: «‌اما بايد اذعان كرد كه وي با نوع رفتارش به كل كشور توهين مي‌كند، لذا رئيس فدراسيون فوتبال بايد با جديت و محكم با وي برخورد كند و اقتصاد مديريتي نشان دهد، زيرا مربي مانند كرش زياد است.‌» همايون يوسفي، نماينده مردم اهواز هم گفت: «‌آقاي كرش اگرچه مربي بزرگي هستند، اما با چهار يا پنج سهميه در فوتبال آسيا تيم‌هاي درجه 2 آسيايي هم به راحتي مي‌توانستند به جام جهاني بروند. من معتقدم موضوع انفعالي وزارت ورزش نسبت به كرش با منافع ملي سازگار نيست و اگر ايشان بازار كار بهتري مي‌يافت، در فوتبال نمي‌ماند و مي‌شد با مقادير كمتر مربي بهتري پيدا كرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار