کد خبر: 862592
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
امپراتوري ژاپن فروريخت
كاراته‌كاران ايراني با ايستادن برسكوي نخست آسيا جام قهرماني را از چنگ ژاپن درآوردند.
شيوا نوروزي

كاراته‌كاران ايراني با ايستادن برسكوي نخست آسيا جام قهرماني را از چنگ ژاپن درآوردند. كاروان كاراته كشورمان متشكل از تيم‌هاي نوجوانان، جوانان، اميد و بزرگسالان در شانزدهمين دوره رقابت‌هاي قهرماني قاره‌كهن كه به ميزباني قزاقستان برگزار شد مقتدرتر از هميشه ظاهر شد و با كسب 44 مدال (۲۰ طلا، ۱۲ نقره و ۱۰ برنز) و با پشت سرگذاشتن تيم ژاپن در آسيا قدرت‌نمايي كرد.
 
درخشش روز پاياني رقابت‌ها نقش مهمي در كسب عنوان قهرماني داشت. علاوه بر دو مدال طلا و چهار نقره‌اي كه در اين روز به ارمغان آمد، هر دو تيم مردان و زنان كشورمان در بخش كوميته تيمي به فينال صعود كردند. تيم مردان با برتري 4 بر صفر مقابل عربستان و تيم زنان با برتري 2 بر يك برابر چين تايپه دو مدال زرين ديگر به جمع مدال‌هاي ايران افزودند. اين چهارمين دوره‌اي بود كه پيكارهاي قهرماني آسيا در چهار رده سني و به صورت همزمان برگزار شد. در هر سه دوره قبل ژاپن گوي سبقت را از ايران ربوده و عنوان قهرماني را به دست آورده‌بود. اما اين بار ايران نايب قهرمان سه‌دوره گذشته انتقامي سخت از اين تيم گرفت و قهرمان آسيا شد. در رده‌بندي نهايي ژاپني‌ها با ۱۶ طلا، ۸ نقره و ۱۴ برنز دوم شدند و ميزبان بازي‌ها نيز با ۸ طلا، ۶نقره و ۱۳ برنز در جايگاه سوم ايستاد.
 
نگاه ويژه به كاراته
سيد شهرام هروي به‌رغم درخشش شاگردانش در قهرماني آسيا معتقد است اين تيم توانايي كسب نتيجه بهتر از اين را داشته‌است. سرمربي تيم ملي كاراته مردان در بخش كوميته در گفت‌وگو با مهر به سطح بالاي مسابقات اشاره كرد: «‌تيم‌هاي اعزامي كشورمان در همه رده‌هاي سني نمايش خوبي داشتند و با كسب مدال‌ها و عناوين متعدد قهرماني، قدرت كاراته ايران را نمايش دادند. از طرفي همه كشورها با بهترين نفرات خود به ميدان آمده بودند. مبارزات بخش كوميته تيمي به دليل آنكه پتانسيل كاراته كشورها را به نمايش مي‌گذارد، از اهميت بالايي برخوردار است كه با همت و تلاش تك تك اعضاي تيم موفق شديم به اين مدال طلاي ارزشمند دست پيدا كنيم. تيم ما در اين دوره عنوان قهرماني را كسب كرد و معتقدم اگر برخي اشتباهات فردي نبود، مي‌توانستيم با كيفيت بهتري به اين مهم دست پيدا كنيم. بازهم خدا را شاكريم كه شرمنده مردم نشديم و به قولي كه داده بوديم عمل كرديم. اين عنوان قهرماني ارزشمند متعلق به جامعه كاراته و حاصل دسترنج مربيان سازنده است.‌» هروي، المپيكي شدن كاراته را فرصتي براي ورزش ايران خواند: «اين موضوع باعث شده كشورها در كاراته سرمايه‌گذاري خوبي داشته باشند. كاراته به سرعت در حال پيشرفت و اين موضوع در همين رقابت‌هاي قزاقستان به خوبي مشهود بود. كاراته در المپيك ۲۰۲۰ هشت‌فرصت در مجموع دختران و پسران داريم كه در صورت نگاه ويژه مسئولان و در اختيار قراردادن امكانات مطمئن باشيد كه كاراته ايران توانايي كسب بهترين نتيجه را دارد.»
 
هدف المپيك 2020 است
رئيس فدراسيون كاراته ابراز اميدواري كرد در آينده نزديك مشكلات مالي اين رشته مرتفع شود و در المپيك 2020 كاراته‌كاران ايران مدال‌هاي خوشرنگي را به گردن بياويزند. محمدصادق فرجي كسب عنوان قهرماني در آسيا را حاصل وفاق و همدلي عنوان كرد: «‌كسب ۴۲ مدال كه نزديك به نيمي از آن طلا بود، بيانگر قدرت كاراته ايران در قاره كهن است و همين موضوع باعث تحسين كارشناسان و مسئولان فدراسيون‌هاي مختلف شده بود. براي من به عنوان رئيس فدراسيون نيز جاي غرور و افتخار بود كه از كم سن و سال‌ترين عضو تيم تا با تجربه‌ترين براي موفقيت و كسب افتخار تلاش كردند. مهم‌ترين اصل در كسب اين افتخار بزرگ همدلي، وفاق و آرامش حاكم بر خانواده بزرگ كاراته بود كه به خوبي از برنامه‌هاي فدراسيون حمايت كرده و همين موضوع باعث شد تا مربيان در تيم‌هاي مختلف به خوبي كارها را پيش ببرند. با اين برنامه از پيش تعيين شده به آنچه كه مي‌خواستيم، دست پيدا كرديم. من در اين موفقيت كمترين نقش را داشتم. هدف ما المپيك ۲۰۲۰ است و از هم اكنون با قدرت براي موفقيت در اين ميدان بزرگ برنامه‌ريزي مي‌كنيم. در المپيك توكيو، كاراته هشت‌فرصت كسب مدال دارد كه در صورت فراهم شدن امكانات زيرساختي و حمايت‌هاي مالي براي تدارك و آماده‌سازي تيم‌هاي ملي مي‌توانيم به عنوان بهترين رشته ورزشي، عملكرد خوبي را به نمايش بگذاريم.»
 
نيازمند توجه
امير مهدي‌زاده، قهرمان وزن  60- كيلوگرم آسيا ابراز اميدواري كرد مسئولان نگاه ويژه‌اي به كاراته داشته باشند: «دو سال پيش در ژاپن قهرمان شدم و دوست داشتم بار ديگر با كسب مدال طلا از عنوان خود دفاع و قهرماني‌ام را تكرار كنم. براي نخستين‌بار توانستيم در هر چهار رده سني در آسيا قهرمان شويم كه اين افتخار بزرگي براي ورزش كشور است و كاراته بار ديگر نشان داد كه در رشته‌هاي رزمي يكي از موفق‌ترين رشته‌ها بوده است كه از سال 2012 تا به امروز هميشه روي سكوي آسيا و جهان قرار گرفته است. اين نگاه ويژه‌ مسئولان به كاراته را مي‌طلبد كه رشته‌اي مانند كاراته كه اين قدر خوب مي‌درخشد و قهرماني‌هاي مداوم را به دست مي‌آورد بايد توجه بيشتري از سوي مسئولان به آن شود.‌»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار