کد خبر: 783943
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲

تركيه از زماني كه باقي مانده امپراطوري عثماني شناخته و تبديل به كشوري ديگر شد، ميل به همگرايي با غربي ها را پنهان نكرده است. اين تمايل در طول تاريخ گذشته تبديل به تمايل دولتي و حتي ملي براي پيوستن به اتحاديه اروپا شد. اتحاديه اي كه خود سابقه چنداني ندارد. اما به دليل نزديكي جغرافيايي اين مسئله به وجود آمده است. بخصوص كه تركيه جزء اعضاي ناتو نيز قرار گرفته و برخي از مناسبات آن با غرب افزايش پيدا كرده است.

تمايل به اروپا و غرب گرايي در طول دوره رياست حزب عدالت و توسعه نه تنها كاهش پيدا نكرده بلكه با تغييراتي نسبت به گذشته افزايش نيز پيدا كرده است. اين در حالي است كه رفتارهاي پارادوكسيكال رجب طيب اردوغان سبب شده است تا بدگماني در بين اعضاي اتحاديه اروپا ايجاد شود.

با توجه به اينكه كميسيون اروپا طرح ويزاي شينگن را براي شهروندان تركيه مطرح كرده بود، سخنراني رئيس جمهور تركيه مبني بر اينكه اروپا راه خود را برود و تركيه راه خود را،‌ واكنش هاي تندي را عليه اردوغان سبب شد.


تنش‌ها بين تركيه و غرب تصادعدي مي‌شود


نگراني و اعتراض اردوغان به اين دليل بود كه كردهاي مخالف تركيه به راحتي در اروپا فعاليت سياسي مي كنند و در نشست هاي خود كه در كشورهاي اروپايي برپا مي شود عليه دولت تركيه اقدام مي كنند و دولت هاي اروپايي نيز واكنشي نسبت به آن نشان نمي دهند. در حالي كه تركيه اين طيف را در فهرست تروريست ها قرار داده و در حال مبازره با آنها است.

حتي اتحاديه اروپا تاكيد كرده است كه اگر تركيه بخواهد وارد اتحاديه اروپا شود بايد تعريف خود را از تروريسم و مبارزه با تروريست ها تغيير دهد. تاكيد عمده اروپا همين مسئله كردها است و علاقه ندارد كه كردهاي مخالف دولت تركيه در فهرست تروريست ها قرار بگيرند. در حالي كه اردوغان معتقد است كه تركيه بابت همين مسئله به طور مداوم در حال هزينه دادن است.

همزمان پيشرفت هاي احمد داود اوغلو،‌ نخست وزير پيشين با اتحاديه اروپا در خصوص مهاجران و پناهنده گان،‌ شرايط را فراهم آورده بود تا توافقي بين دو طرف ايجاد شود اما از آنجا كه رجب طيب اردوغان با توجه به سياست محدودسازي قدرت و حذب رقباي سياسي،‌ نگران حمايت هاي غرب از احمد داود اوغلو بود، وي را از رياست حزب عدالت و توسعه و همچنين پست نخست وزيري كنار گذاشت.

اين موضوع بيش از گذشته انتقادها را روانه سياست تمركزگرايي رجب طيب اردوغان كرد. با توجه به شرايط پيش آمده مي توان انتظار داشت كه مناسبات بين تركيه و غرب (امريكا و اروپا) به هم بريزد و غرب خواهان آن شود كه قدرت و سياست از دست اردوغان،‌ خانواده اش و حلقه وفاداران وي خارج شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار